۱۶:۳۰ - جمعه ۲۳ تیر ۱۳۹۶

امام جمعه شاهین شهر:

وجود نهاد شورای نگهبان از ضروریات کشور است

حجت الاسلام ملکیان وجود نهاد شورای نگهبان را از ضروریات کشور دانست و گفت: شورای نگهبان علاوه بر بررسی و تطبیق قوانین مصوب مجلس با شرع و قانون اساسی، مسئولیت نظارت استصوابی در انتخابات و همچنین تفسیر قانون اساسی و تأیید انتخابات را نیز بر عهده دارد.

به گزارش شاهین پرس، امام جمعه شاهین شهر، در خطبه های نماز جمعه این هفته با اشاره به سالروز تأسیس شورای نگهبان در 26 تیرماه و تبریک سی و هفتمین سالروز تأسیس آن، گفت: شورای محترم نگهبان توسط امام خمینی(ره) درسال 1359 تأسیس شد که 12 عضو دارد، شش عضو آن فقیه عادل هستند که از سوی رهبر انقلاب منصوب می شوند و شش عضو حقوقدان آن هم با معرفی قوه قضاییه و با رأی نمایندگان مجلس انتخاب می شوند.

حجت الاسلام مرتضی ملکیان افزود: شورای نگهبان تطبیق قوانین مصوب مجلس با شرع و قانون اساسی را بررسی می کنند و در انتخابات هم مسئولیت نظارت استصوابی را بر عهده دارد، تفسیر قانون اساسی و تأیید انتخابات هم بر عهده شورای نگهبان است.

وی با بیان اینکه وجود نهاد شورای نگهبان از ضروریات کشور است تصریح کرد: ساز و کار نظارت در همه کشورهای جهان به نوعی وجود دارد و همین وظایف را نهادهایی شبیه به همین شورای نگهبان ما بر عهده دارند، مثلاً در امریکا این وظایف بر عهده قوه قضاییه است که در انتخابات اخیر در مقابل ترامپ ایستاد، مدل اروپایی این ساز و کار مستقل از 3 قوه کشور است.

امام جمعه شاهین شهر با اشاره به مناسبت هفته تأمین اجتماعی و بهزیستی، اظهار کرد: هر دو نهاد تامین اجتماعی و سازمان بهزیستی از نهادهای امدادی هستند که کار آنها مورد توجه خداوند است، دستگیری از محرومان و مستضعفین سیره اولیاء خداست، ائمه طاهرین(ع) همواره سفارش به جود و بخشش می کردند و خودشان در این رها ایثار می کردند.

وی بیان کرد: همه واجبات الهی به نوعی با کمک به مردم و نیازمندان پیوند خورده است، خداوند زکات و نماز را در کنار یکدیگر قرار داده است، زکات برای باز کردن گره ای از کار مردم است، قسمتی از خمس هم با اجازه حاکم شرع به فقرا می رسد، در مواردی اگر انسان کوتاهی در واجبات مرتکب شده باشد خداوند کمک کردن به فقرا را برای آن فرد تکلیف می کند و کفاره روزه از جمله آنهاست که گرسنگان را سیر می کند.

حجت الاسلام ملکیان ابراز کرد: امام صادق(ع) می فرمایند« کسی که حرکت کند و گره ای از کار مسلمانی باز کند خداوند ثوابی به او می دهد که از حج و عمره و ثواب دو ماه اعتکاف در مسجدالحرام که شب ها را زنده بدارد و روزها را روزه داشته باشد بیشتر است، از اینجا ارزش نهادهای امدادی مانند کمیته امداد و تأمین اجتماعی و بهزیستی معلوم می شود.

خطیب نماز جمعه شاهین شهر افزود: تأمین اجتماعی پشتیبان امروز و امید فردا است، پرداختی های تأمین اجتماعی در شهر شاهین شهر بیش از 41 هزار خانوار را تحت پوشش دارد که بالغ بر 120 هزار نفر را شامل می شود، ماهانه تنها در شاهین شهر 16 میلیارد و 400 میلیون به افراد تحت پوشش تأمین اجتماعی پرداخت می شود.

وی با تشکر از مردم ولایتمدار شاهین شهر برای حضور در راهپیمایی عفاف و حجاب، اظهار کرد: این اجتماعات به تنهایی کافی نیست، هر چند مسئولیت حجاب و عفاف در جامعه بر عهده نیروی انتظامی، مسئولان سیاسی و امنیتی و قوه قضاییه است، اما کار اصلی بر عهده مردم  و نظارت همگانی است.

حجت الاسلام ملکیان با اشاره به سخنان رهبر انقلاب درباره حجاب گفت: تذکر لسانی از سلاح پولادین هم برنده تر است، اما این بستگی به این دارد که تذکر لسانی همگانی شود، البته این تنها منحصر به حجاب نیست و باید در همه زمینه ها اعمال شود، باید در تذکر لسانی هم جلوی خلاف گرفته شود و هم راهکار ارائه گردد.

انتهای پیام/

همچنین بخوانید:

دیدگاهتان را بنویسید

توجه: از انتشار نظرات توهین آمیز معذوریم.