۲۰:۲۰ - دوشنبه ۱۲ شهریور ۱۴۰۳

دهیار روستای مورچه‌خورت:

آئین سنتی مذهبی نخل برداری قدمت سیصدساله دارد

دهیار روستای مورچه‌خورت با اشاره به برگزاری مراسم سنتی مذهبی نخل گردانی در این روستا گفت: آیین سنتی مذهبی نخل برداری در روستای مورچه‌خورت قدمتی بیش از سیصدساله دارد که همه ساله در صبح روز عاشورا و ۲۸ ماه صفر برگزار می‌شود.

اکبر اسکندری در گفتگو با خبرنگار سرویس دین و اندیشه پایگاه خبری تحلیلی «شاهین پرس»؛ از برگزاری آیین سنتی، نخل برداری در روستای مورچه‌خورت خبر داد و اظهار کرد: هم‌زمان با ۲۸ صفر سالروز رحلت پیامبر عظیم‌الشأن اسلام (ص) و حضرت امام حسن مجتبی (ع) مراسم عزاداری و آئین سنتی مذهبی نخل برداری با حضور پرشور عزاداران در روستای مورچه‌خورت بخش مرکزی شهرستان شاهین‌شهر و میمه برگزار شد.

دهیار روستای مورچه‌خورت افزود: آیین سنتی نخل برداری در روستای مورچه‌خورت قدمتی بیش از سیصدساله دارد که همه ساله در صبح روز عاشورا و ۲۸ ماه صفر برگزار می‌شود.

وی افزود: نخل نمادی از تشییع پیکر مطهر امام حسین (ع) است که سازه چوبی آن همه ساله در صبح روز عاشورا و ۲۸ ماه صفر توسط ریش‌سفیدان و بزرگ‌ترهای محل با پارچه‌های سبز و مشکی پوشانده شده و با گل و آینه و پارچه‌های ابریشمی و پولکی، زنگوله و شمشیر تزیین و آماده اجرای مراسم سنت نخل گردانی می‌شود.

اسکندری ادامه داد: هر کدام از چهارپایه سازه چوبی نخل توسط قوی‌ترین افراد یکی از طوایف نگه داشته و پس از عزاداری هیئت‌های عزادار از مقابل حسینیه بنی زهرا تا گلزار شهدای فاطمیه روستا با همراهی مردم عزادار حمل شده و پس از زیارت اهل قبور، عزاداری و اقامه نماز جماعت ظهر و عصر مجدداً نخل به سمت حسینیه حرکت داده می‌شود.

وی خاطرنشان کرد: این آیین که قدمت سیصدساله دارد مختص روز عاشورا است بااین‌حال همه ساله در سالروز شهادت امام حسن مجتبی (ع) نیز برگزار می‌شود که با استقبال بی‌نظیر مسئولان استان و شهرستان و مردم عزادار و ارادتمند خاندان اهل‌بیت (ع) شهرهای شاهین‌شهر، گز، گرگاب، میمه و وزوان و دیگر نقاط مختلف استان اصفهان و اهالی مورچه‌خورت که از روستا مهاجرت کرده‌اند روبرو می‌شود.

انتهای خبر/

دیدگاهتان را بنویسید

توجه: از انتشار نظرات توهین آمیز معذوریم.