۱۱:۵۸ - شنبه ۲۲ بهمن ۱۴۰۱

انقلاب اسلامی نقطه مقابل فلسفه زندگی سکولاریسم غربی و لیبرالیسم است

عضو هیئت علمی موسسه امام خمینی(ره) گفت: انقلاب اسلامی نقطه مقابل فلسفه زندگی سکولاریسم غربی و لیبرالیسم بوده و فرهنگ اسلامی را پیش از پیدایش این انقلاب در آغاز و تداوم آن با چالش‌های عملی، تئوریک و نظری بسیاری مواجه ساخته است.

به گزارش شاهین پرس؛ حجت‌الاسلام محمد جواد نوروزی، در چهارمین همایش فلسفه سیاسی و گام دوم انقلاب اسلامی که در تالار شیخ بهایی شاهین شهر برگزار شده بود، بزرگترین و عمیق‌ترین نعمت الهی در دنیا را وقوع انقلاب اسلامی دانست و اظهار کرد: تبیین فلسفه سیاسی انقلاب اسلامی یکی از مسائل بنیادی در انقلاب اسلامی است.

عضو هیئت علمی موسسه امام خمینی(ره) افزود: شعار « استقلال، آزادی و جمهوری اسلامی» یکی از شاخص ترین شعارهای انقلاب اسلامی بود که با توجه به ضرورت کنونی جامعه در این همایش، تبیین استقلال و آزادی از دیدگاه انقلاب اسلامی برای جامعه و خصوصا نسل‌های چهارم و پنجم انقلاب بسیار حائز اهمیت است.

* انقلاب اسلامی نقطه مقابل فلسفه زندگی سکولاریسم غربی و لیبرالیسم است

وی جمهوری اسلامی را منظومه‌ای با تفکری روشن برشمرد و خاطرنشان کرد: انقلاب اسلامی نقطه مقابل فلسفه زندگی سکولاریسم غربی و لیبرالیسم بوده و فرهنگ اسلامی را پیش از پیدایش این انقلاب، در آغاز و تداوم آن با چالش‌های عملی، تئوریک و نظری بسیاری مواجه کرده است.

حجت‌الاسلام نوروزی با بیان اینکه تشکیل نظام جمهوری اسلامی یکی از دستاوردهای پیروزی انقلاب اسلامی است، ابراز کرد: عصاره فلسفه سیاسی انقلاب اسلامی را می‌توان بر پایه مشروعیت تبیین کرد که مشروعیت سایر نظام‌های سیاسی اعم از سلطنتی، مارکسیستی، لیبرالیستی و غیر این‌ها را زیر سوال می‌برد و مشروعیت مبتنی بر مبانی دینی اسلام ارائه می‌دهد.

وی با تاکید بر اینکه تمرکز بر ساخت و خواست بشر نقطه اتکا نظریه‌ها و تفکرات غیر اسلامی است تصریح کرد: در نظریات دست ساز بشر امیال و خواست‌های فردی و بشری مورد توجه بوده و بر منع دین از حیات سیاسی و اجتماعی تاکید شده است در حالی که انقلاب اسلامی با تمرکز بر ورود دین در عرصه‌های عمومی و خصوصی جامعه اقدامات عملی بسیاری انجام داده که با مواجه دشمنان روبرو شده است.

حجت‌الاسلام نوروزی با اشاره به فتنه های سال‌های ۸۸ و ۱۴۰۱، ابراز کرد: گام اول دشمنان مخالفت و اقدامات عملی در مقابله با جمهوری اسلامی، انقلاب‌های رنگی نظیر اتفاقات سال ۸۸ بود که با اتکا بر آگاهی، بینش و بیداری اقشار مختلف جامعه با شکست روبرو شد و در حوادث ماه‌های اخیر نیز با بهره گیری از واژگانی نامفهوم شعار «زن، زندگی، آزادی» را در مقابل شعار «استقلال، آزادی، جمهوری اسلامی» مطرح کرده و اصول اولیه و بنیادین انقلاب اسلامی را به چالش کشیده‌اند این در حالی است که خاستگاه اصلی شعار «زن، زندگی،آزادی» جوامع غربی است.

عضو هیئت علمی موسسه امام خمینی (ره) افزود: جوامع غربی در طرح شعارها با واژه گزینی خاص از تبیین مفهومی دقیق آن خودداری کرده و مفهوم خود از آن واژه‌ها را در هاله‌ای از ابهام قرار می‌دهند.

* اسلام حیات مادی و معنوی زن و شان و جایگاه او را در درون خود قرار داده است

وی با بیان اینکه مقصود آنها از «آزادی» در این شعار رهایی از دین است بیان کرد: دین مبین اسلام حیات مادی و معنوی زن و شان و جایگاه آن را در درون خود قرار داده و به واسطه آن آزادی و قانونمداری را در سابقه خود دارد که تسری دین اسلام در جوامع توسط انقلاب اسلامی وجه تمایز و برتری آن در مقابل انقلاب فرانسه است.

عضو هیئت علمی موسسه امام خمینی (ره) با بیان اینکه خداوند انسان را آزاد آفریده و آزادی او تکوینی است، خاطرنشان کرد: آزادی در همه جوامع حد و مرز دارد و دایره فعالیت آن از جامعه‌ای تا جامعه دیگر متفاوت است در حالیکه در جمهوری اسلامی، آزادی در عرصه‌های سیاسی و اجتماعی در چارچوب شریعت تحقق یافته است.

وی با اشاره به اغتشاشات اخیر، ابراز کرد: در ابتدا تصور می شد هجمه‌ها و اغتشاشات بی رهبر و بدون انسجام‌ باشد، اما با تدبر و تامل در اظهارات و دیدگاه و موضع‌گیری‌های سیاسی دولت‌ها و رهبران دیگر جوامع به وضوح می توان رد پای غرب را مشاهده کرد.

حجت‌الاسلام نوروزی با بیان اینکه همه انقلاب های جهان با گذشت زمان دچار انحراف از آرمان‌های خود شده‌اند، ادامه داد: انقلاب اسلامی به پشتوانه رهنمودهای ولی فقیه و رهبر فرزانه انقلاب و نیز وفاداری و استواری مردم بر انقلاب از ابتدا تاکنون، ماهیت و اصل وجودی خود را حفظ کرده است.

 

* شعار استقلال و آزادی، پیوند منسجم جدایی ناپذیری با یکدیگر دارند

شریف لک زایی، دانشیار پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی نیز در ادامه، همایش‌های فلسفه سیاسی و گام دوم انقلاب اسلامی را بستر ساز ایجاد همبستگی و اتحاد دغدغه مندان انقلاب برشمرد و اظهار کرد: استقلال و آزادی، پیوند منسجم جدایی ناپذیری با یکدیگر دارند که تحقق هر کدام از آنها تثبیت کننده و مفسر دیگری است؛ بر همین اساس بررسی، تبیین و تحلیل ماهیت آن‌ها نیازمند برگزاری همایش‌های متعددی است.

وی مشارکت در انتخابات چهار دهه انقلاب را یکی از مظاهر آزادی دانست و افزود: انقلاب اسلامی و تداوم آن با اندیشه همراه بوده و وجه بارز آن تامل و تفکر در تفسیر استقلال و آزادی است که می‌توان آن را سطحی از کنش‌های داخلی در عرصه سیاست داخلی، نقش آفرینی و اثرگذاری آن در ابعاد و سطوح مختلف دانست.

لک زایی خاطرنشان کرد: اگر ملت و کارگزاران نظام فلسفه سیاسی انقلاب اسلامی را بدانند در تداوم و حمایت از آن متزلزل نخواهند شد و هرچه تبیین فلسفه سیاسی انقلاب قوی‌تر باشد عزم افراد برای دفاع از انقلاب و آرمان‌های آن بیشتر جزم‌ خواهد بود.

* امواج مسموم رسانه‌ای نمی‌گذارد مردم متوجه دستاوردهای انقلاب شوند

حجت‌الاسلام قاسم هاشمی امام جمعه شاهین شهر در ابتدای چهارمین همایش فلسفه سیاسی و گام دوم انقلاب اسلامی اظهار کرد: اگر بخواهیم چهل‌وچهارمین سال پیروزی انقلاب اسلامی را به‌ خوبی طی کنیم حتماً باید فلسفه سیاسی انقلاب را به‌درستی بدانیم و به دستاوردهای چهل‌وسه ساله به خوبی توجه کنیم.

وی افزود: تبیین فلسفه سیاسی، تبیین گام دوم و تبیین دستاوردهای انقلاب و تلاش برای انعکاس چنین مسائلی جهاد در راه خدا است.

رئیس چهارمین همایش فلسفه سیاسی انقلاب اسلامی تأکید کرد: دشمنان با جدیت و ناجوانمردانه، دستاوردهای جمهوری اسلامی را نادیده می‌گیرند و فرصت دهه فجر فرصت مغتنمی است که این دستاوردها برای نسل جوان و نسل سوم و چهارم به‌درستی تبیین شود.

وی با اشاره به تاکید رهبر معظم انقلاب (مدظله‌العالی) که فرمودند امروز یکی از جهادهای ما جهاد تبیین است خاطرنشان کرد: امواج مسموم رسانه‌ای نمی‌گذارد مردم متوجه دستاوردهای انقلاب شوند، دشمن نمی‌خواهد دستاوردهای انقلاب اسلامی دیده شود و لذا تلاش می‌کند که به مردم ما ناامیدی القا کند.

حجت‌الاسلام هاشمی ادامه داد: علی رغم اینکه در هشت سال گذشته در کشور رشد لازم را نداشتیم، اما با این حال در سطح کلان، وضعیت نظام جمهوری اسلامی با کشورهای هم‌تراز خود قابل‌مقایسه نیست و آن‌ها در حوزه‌های مختلف به گَرد ما هم نمی‌رسند؛ در حالیکه در این سال‌ها هزاران دسیسه و توطئه و فشار و تحریم را نیز پشت سر گذاشته‌ایم.

وی ادامه داد: امروز شبهات زیادی در خصوص موضوع دین و انقلاب بین نسل جدید ایجاد شده که باید به آنها پاسخ داده شود این نسل شبانه روز از طریق اینترنت، رسانه‌ها، سایت‌ها و ماهواره‌ها در معرض بمباران این شبهات هستند که ما نمی‌توانیم این نسل جوان را بدون اقناع رها کنیم باید پاسخگو باشیم.

انتهای پیام/

همچنین بخوانید:

دیدگاهتان را بنویسید

توجه: از انتشار نظرات توهین آمیز معذوریم.