۱۵:۵۳ - پنجشنبه ۱۸ آذر ۱۳۹۵

رئیس شورای اسلامی روستای ازان خبر داد:

اولین جشنواره زعفران و گردشگری در روستای ازان برگزار می شود

ابراهیمی رئیس شورای اسلامی روستای ازان از برگزاری نخستین جشنواره زعفران و گردشگری روستای ازان با هدف توسعه و ترویج کشت محصول زعفران و توجه به مشکلات کشاورزان و معرفی مناطق بکر و دیدنی این روستا به گردشگران داخلی و خارجی خبر داد.

رئیس شورای اسلامی روستای ازان در گفتگو با خبرنگار شاهین پرس، از برگزاری نخستین جشنواره زعفران و گردشگری روستای ازان در روز ۱۹ آذرماه خبر داد و گفت: این جشنواره با هدف توسعه و ترویج کشت محصول کم آب زعفران به جای کشت محصولات پرآب و ارتقاء سطح کمی و کیفی زعفران روستای ازان برگزار می شود.

محمدرضا ابراهیمی توجه به گردشگری و بوم گردی روستای ازان به عنوان یکی از نقاط بکر و دیدنی بخش میمه و جذب گردشگران داخلی و خارجی، توجه مسئولان به مشکلات و معضلات کشاورزان، معرفی بقعه امامزاده سید صالحه خاتون (س) با معرفی و تجلیل از کشاورزان برتر زعفران کار روستا، معرفی محصول مرغوب زعفران ازان و معرفی تاریخ و فرهنگ روستای ازان به عنوان یکی از قدیمی ترین روستاهای استان اصفهان را از دیگر اهداف برگزاری نخستین جشنواره زعفران و گردشگری روستای ازان عنوان کرد.

سالانه ۲۵۰ کیلوگرم زعفران از مزارع روستای ازان برداشت می‌شود

وی عمده محصولات کشاورزی روستای ازان را زعفران و گل محمدی عنوان و تصریح کرد: زمین های کشاورزی روستای ازان به سه بخش تقسیم شده و زعفران، گل محمدی و محصولات دیگری نظیر جو، گندم، بادام، زرشک و… کشت می شود.

دبیر نخستین جشنواره زعفران و گردشگری روستای ازان اضافه کرد: بر اساس برآوردی که سال گذشته با همکاری جهاد کشاورزی به منظور بیمه زمین ها انجام داده شد، بالغ بر ۸۰ هکتار از زمین های کشاورزی این روستا به کشت زعفران اختصاص دارد که متاسفانه به دلیل خرده مالکی بودن به صورت پراکنده کشت می شود که با این حال تولید زعفران ازان سالانه به ۲۵۰ کیلوگرم می رسد.

وی به اهمیت و ضرورت مکانیزه کردن کشت زعفران اشاره کرد و افزود: به منظور استفاده بهینه از خاک و منابع آبی روستای ازان در موضوع کشت مکانیزه زعفران شرکتی تأسیس شده تا با همکاری مسئولان قطعه زمینی از طریق مستثنیات در اختیار کشاورزان قرار گرفته و کشت زعفران و گل محمدی به صورت مکانیزه انجام شود.

رئیس شورای اسلامی روستای ازان تحقق اقتصاد مقاومتی را در گرو توجه به توسعه اقتصاد کشاورزی دانست و تصریح کرد: با توجه به حاصل خیزی خاک منطقه میمه و همچنین آب خوبی که از قنوات این منطقه استحصال میشود زعفران به دست آمده کیفیت و مرغوبیت بسیار خوبی دارد تا جاییکه با زعفران قائنات رقابت می کند.

زعفران روستای ازان با خلوص بالای 86 درصد با زعفران قائنات در رقابت است

وی به قدمت ۴۸ ساله کشت زعفران در روستای ازان اشاره کرد و افزود: دو محصول زعفران و گل محمدی، روستای ازان در بخش میمه سرآمد و مشهور است چرا که این دو محصول ابتدا در این منطقه کشت شد و سپس به مرور زمان در دیگر نقاط بخش میمه هم کشت این دو نوع محصول کشاورزی توسعه و کشت شد و بر اساس آنالیزی که روی زعفران ازان انجام شده درصد خلوص آن بالای ۸۶ درصد است و از لحاظ عطر و بو بسیار برتر از دیگر محصولات موجود در بازار است.

ابراهیمی آشنایی با روش های جمع آوری، فرآوری زعفران و عرضه، تبیین خواص زعفران و آموزش روش های بسته بندی و عرضه زعفران به صورت بهداشتی و نیز بهبود کیفیت و حفظ جایگاه زعفران ازان در ایران و جهان و همچنین انتقال دانش علمی و ثبت برند زعفران به نام ازان در این جشنواره مورد نظر برگزارکنندگان است که با همکاری همه دست اندرکاران به آن خواهیم رسید.

روستای زیارتی و تاریخی ازان از توابع شهرستان شاهین شهر و میمه در شمال استان اصفهان واقع است.

photo_2016-11-14_16-40-10

انتهای پیام/

همچنین بخوانید:

دیدگاهتان را بنویسید

توجه: از انتشار نظرات توهین آمیز معذوریم.