۱۵:۰۰ - سه شنبه ۰۲ خرداد ۱۳۹۶

مدير عامل سازمان پارک‌ها و فضاي سبز شهرداري شاهين شهر:

مدیریت و توسعه منایع آبی مهمترین محور فعالیت های سازمان پارک‌ها و فضای سبز است

فدایی مهمترین محور فعالیت این سازمان را توسعه منابع آبی بیان کرد و گفت: اساس و ماندگاری فضای سبز بر آب استوار است که با توجه به شدت کم آبی سالهای اخیر در مدت چهار سال گذشته بر مدیریت استفاده صحیح منابع آبی موجود، اولویت اصلی این سازمان بوده است.

به گزارش شاهین پرس، رئیس هیئت مدیره سازمان پارک‌ها و فضای سبز شهرداری شاهین شهر در نشست خبری با اصحاب رسانه به اهمیت فضای سبز در کاهش آلودگی هوا اشاره کرد و گفت: شاهین شهر با وجود صنایع بزرگ و آلاینده پیرامون، یکی از شهرهای آلوده استان اصفهان، بدلیل کم آبی و اقلیم خاص، اولین شهر در کشور است که با استفاده از طرح مطالعاتی پساب فاضلاب و آب چاه و رعایت پارامترهای بهداشتی 305 هکتار فضای سبز شهر را آبیاری می کند.

حیدرعلی ربیعی تقویت بنیه فضای سبز و ایجاد تسهیلات برای نگهداری آن را از دیگر اهداف تشکیل این سازمان برشمرد و افزود: سازمان پارک‌ها و فضای سبز از سال 91 با تصویب وزارت کشور زیر مجموعه شهرداری شروع به فعالیت کرده است که این سازمان در شاهین شهر تاکنون بیش از یک هزار 100 مصوبه را در 250 جلسه به تصویب رسانده است.

مدير عامل سازمان پارکها و فضاي سبز شهرداري شاهين شهر نیز در این نشست خبری مهمترین محور فعالیت این سازمان را توسعه منابع آبی بیان کرد و گفت: اساس و ماندگاری فضای سبز بر آب استوار است که با توجه به شدت کم آبی سالهای اخیر، در مدت چهار سال گذشته، مدیریت استفاده صحیح از منابع آبی موجود، اولویت اصلی این سازمان بوده است.

حمیدرضا فدائی آب را محور اصلی فعالیت های سازمان پارک‌ها و فضای سبز عنوان کرد و افزود: سرانه کمتر از ۳۰ متر مربع یعنی تامین نشدن سرانه لازم برای شهروندان که در حال حاضر این میزان برای هر شهروند در شاهین شهر  16.2 متر مربع است که بر اساس برنامه ریزی های انجام شده مبتنی بر تحقیقات و مطالعات، در صورتی که تعداد صنایع اطراف شاهین شهر افزایش پیدا نکند، با این میزان آب موجود می توان سرانه هر شهروند را به 30 متر مربع افزایش داد.

علت شکسته شدن درختان شاهین شهر وجود آفت درخت چوب خوار است

وی از توسعه 90 هکتاری فضاي سبز اين شهر خبر داد که 40 هکتار آن در مدت دو سال گذشته ايجاد شده است و افزود: در حال حاضر قریب به 185 هزار اصله انواع درخت در شاهین شهر وجود دارد که با توجه به وجود آفت بدون علاج “چوب خوار نارون” که علت عمده شکسته شدن درختان می شود، واحد حفظ و نگهداری و توسعه فضای سبز در تلاش برای جایگزین کردن درختان سازگار و مقاومتر با اقلیم شاهین شهر است.

مدیر عامل سازمان پارک‌ها و فضای سبز شاهین شهر پروژه کمربند سبز حفاظتی را بسیار با اهمیت دانست و خاطرنشان کرد: کمربند سبز حفاظتی در حاشیه اتوبان آزادگان با اتصال به فضای سبز اصفهان تا شمالی ترین نقطه (پل سلیمان خاطر) در دست تکمیل است که تاکنون بالغ بر 70 درصد پروژه تکمیل شده است.

وی مهمترین و اصلی ترین رویکرد سازمان پارک‌ها و فضای سبز را توجه به مسائل زیست محیطی عنوان کرد و افزود: محیط زیست تحت تاثیر مسائل جانبی زیادی قرار دارد اما اصلی ترین آنها، جلوگیری از فشار بر آب موجود در سفره های زیرزمینی است.

فدایی خاطرنشان کرد: با توجه به بحران کم آبی که در سالهای اخیر گریبانگیر بسیاری از شهرهای کشور از جمله شاهین شهر شده است، برای مقابله با این بحران از آب های خاکستری، پساب و هدایت آب های سطحی، مدیریت صحیح، افزایش بهره وری آب موجود در شبکه آبرسانی و کاهش مصرف برق و استفاده از برخی نهاده ها برای جلوگیری از هدر رفت آب استفاده می کنیم.

شاهین شهر اولین شهر در استفاده از بازچرخانی پساب فاضلاب برای آبیاری فضای سبز است

مدیر عامل سازمان پارک‌ها و فضای سبز شاهین شهر به استفاده از پساب فاضلاب برای آبیاری فضای سبز اشاره کرد و افزود: با مطالعات انجام شده، زیست محیطی ترین شیوه آبیاری فضای سبز در شرایط بحران کم آبی استفاده از بازچرخانی پساب فاضلاب است که شاهین شهر اولین شهر کشور است که 305 هکتار فضای سبز آن با رعایت کلیه موارد بهداشتی و شرعی از پساب فاضلاب و آب چاه آبیاری می شود.

وی توسعه عمودی فضای سبز را از جمله مهمترین کارها برای توسعه فضای سبز عنوان کرد و افزود: فضای سبز شاهین شهر اغلب فضای سبز شهری«پارکها و بوستان های شهری» است که کارکرد زیست محیطی چندانی ندارد، برای مقابله با انواع عوامل آلاینده هوا توسعه عمودی فضای سبز حاصل از مدیریت صحیح مصرف آب کمتر و سازگار کردن گیاهان با اقلیم زیست محیطی از اولویت های این سازمان است.

فدایی بودجه سال گذشته سازمان را ۱۹و نیم میلیارد تومان اعلام کرد و افزود: از بودجه 19 و نیم میلیاردی سازمان که از محل بودجه شهرداری تامین می شود۸۲ درصد به بخش عمران و ۱۹درصد نیز در بخش جاری هزینه شده است، البته با توجه به اینکه سازمان فضای سبز، سازمان درآمدزایی نیست اما در برنامه های آینده این امکان برای سازمان وجود درد که به درآمدزایی برسد.

به مهمترین گزارشات مردمی شبه حادثه ای جایزه داده می شود

وی با بیان اینکه هر حادثه بزرگی دلایل کوچکی دارد افزود: سلامتی و ایمنی شهروندان از اولویت های اصلی سازمان است و واحد نگهداری بازرسی و نظارت از کوچکترین دلایل پیش پا افتاده که منجر به حادثه ای می شود چشم پوشی نمی کند، بر همین اساس با برقراری ارتباط مردمی به مهمترین گزارش های شهروندان از شبه حادثه ها استقبال کرده و جوایزی اهدا می کند.

مدیر عامل سازمان پارک‌ها و فضای سبز شاهین شهر، تقویت نظارت بر نگهداری فضای سبز، تسری دادن جریان علمی و به روز در مجموعه فضای سبز در نگهداری درست فضای سبز برای افزایش کیفیت واحد سطح فضای سبز را از جمله اقدامات انجام شده برای افزایش کیفیت فضای سبز شاهین شهر بیان کرد.

احداث پارک منطقه ای در محله پردیس با اعتباری بالغ بر 10 میلیارد ریال

وی افزایش سرانه فضای سبز شهروندان را از جمله برنامه های در دست اقدام سازمان برشمرد و تصریح کرد: افزایش پارک‌ها و بوستان های منطقه ای در محله های مسکن مهر، پردیس، خانه کارگر از برنامه های آتی این سازمان است که در حال حاضر بعد از پارک گل سرخ محله گلدیس، احداث پارک منطقه ای با اعتبار بالغ بر 10 میلیارد ریال در محله پردیس به مناقصه گذاشته شده است.

انتهای پیام/

همچنین بخوانید:

دیدگاهتان را بنویسید

توجه: از انتشار نظرات توهین آمیز معذوریم.