۱۳:۱۶ - شنبه ۲۳ خرداد ۱۳۹۴

رئیس میراث فرهنگی شاهین شهر و میمه خبر داد؛

راه اندازی بازارچه های صنایع دستی در شهرستان/ اطلس جامع صنایع دستی شهرستان تهیه می شود

با در اختیار قرار دادن فضای مورد نظر از طرف شهرداری شاهین شهر، میراث فرهنگی آماده جهت آموزش، تولید و عرضه هنرهای دستی در بازارچه صنایع دستی می باشد.

به گزارش پایگاه خبری“شاهین نا،  صنايع دستی هر ملتی بيانگر صنعت و هنر نياكان و نمايشگر ذوق و هنر آن كشور می باشد. در روزگاران گذشته، صنايع دستی به عنوان پديده اي تمام عيار در هر دورانی حضور فعال داشته است. در ايامی كه ماشين بوجود نيامده بود و حتي در دوراني كه حضور آن به گستردگی امروز نبود اين صنعت بود كه حامي تمامي استعدادها و آفرينش های ساخت دست بشر بود. به همين دليل است كه امروز با نگاه به صنايع دستی هر قوم و قبيله اي مي توان دريافت آن قوم در چه مرحله اي از صنعتگري بوده است.

به مناسبت هفته صنایع دستی مسئول میراث فرهنگی شاهین شهر و میمه در گفتگویی با این پایگاه خبری گفت: هنرمندان اهل هنر و صناعت شهرستان امروزه به عنوان حافظان میراث نیاکان، تداوم بخش این جریان پویا و پاسداران جنبه ای ارزشمند از هویت ایران زمین هستند.

جواد چهرازی از برگزاری همایش تجلیل از اساتید و هنرمندان صنایع دستی استان در اتاق بازرگانی اصفهان خبر داد و افزود: در این همایش از دو موزه دار شهرستان نرگس آقاسی مسئول موزه مردم شناسی میمه و نادعلی آزادی فر مسئول موزه تاریخ و مردم شناسی شاهین شهر تجلیل به عمل آمد.

وی به وجود تعداد زیادی از فعالان هنرهای دستی در شهرستان اشاره و اضافه کرد: در حال حاضر رشته های قلم زنی، قفل سازی، سفال و سرامیک، ساخت و سازهای سنتی، چاپ پارچه قلمکار، نگارگری و تذهیب، مینای نقاشی، منبت و معرق چوب، دوخت البسه محلی، سراجی سنتی و نازک کاری چوب بخشی از هنرهای فعال در شهرستان می باشد.

چهراضی با اشاره به هنر گیوه بافی افزود: گیوه دیگر محصول این منطقه بدلیل مقاوم بودن در برابر خاک و خارهای بیابان، پاهای کشاورزان و چوپانان را در برابر آسیبهای حاصله حفظ می کند. به همین علت هنوز بیشتر کشاورزان در روستاها گیوه را کفش اصیل و بومی خود می دانند.

مسئول اداره میراث فرهنگی شهرستان از پیگیری برای تاسیس خانه صنایع دستی شهرستان خبر داد و تصریح کرد: با هماهنگی و برنامه ریزی های انجام شده با در اختیار قرار دادن فضای مورد نظر از طرف شهرداری شاهین شهر، میراث فرهنگی آماده برای آموزش، تولید و عرضه هنرهای دستی در بازارچه صنایع دستی می باشد. البته درصدد هستیم بازارچه های صنایع دستی را در همه شهرهای شهرستان ایجاد نماییم.

چهراضی با بیان اینکه حفظ اصالت صنایع دستی از اهمیت ویژه ای برخوردار است اضافه کرد: از دو سال گذشته تاکنون پس از شناسایی هنرمندان هنرهای دستی،  تعداد زیادی از این هنرمندان و علاقمندان صنایع دستی در شهرستان، با آموزش های لازم موفق به اخذ مجوز صنایع دستی به صورت مشاغل خانگی یا کارگاهی از اداره میراث فرهنگی شده اند که در حال حاضر تعدادی از آنها نیز تحت پوشش بیمه صنایع دستی قرار گرفته اند.

وی در ادامه از برنامه ریزی بای تهیه اطلس صنایع دستی در شهرستان خب داد و خاطرنشان کرد: در صورت تخصیص اعتبارات لازم، برای ارزیابی وضعیت صنایع دستی و برنامه ریزی بهتر اطلس صنایع دستی شهرستان را تهیه نماییم و همچنین برای حفظ هنرهای اصیل ایرانی با پایلوت قراردادن یکی از رشته های صنایع دستی شهرستان، آن رشته تقویت و رونق پیدا کند. 

مسئول اداره میراث فرهنگی شهرستان در پایان خاطر نشان کرد: امید است با سیاست های اصولی و برنامه ریزی زیربنایی در تعامل پیوسته با هرمندان، صنعت گران و فعالان عرصه مختلف تولید و تجارت صنایع دستی زمینه رونق روز افزون این حوزه را فراهم سازیم.

همچنین بخوانید:

دیدگاهتان را بنویسید

توجه: از انتشار نظرات توهین آمیز معذوریم.