۲۲:۲۰ - جمعه ۰۶ اسفند ۱۳۹۵

عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس:

ضرورت تغییر قانون سربازی اجباری/ بهترین الگوی دفاعی کشور را در دفاع مقدس تجربه و اجرا کردیم

حاجی دلیگانی به مخالفت علمایی چون سیدابوالحسن اصفهانی با قانون سربازی اجباری در زمان رضاخان و لزوم تغییر آن اشاره کرد و گفت: در قانون فروش خدمت سربازی برای مشمولان با بیش از 8 سال غیبت لازم است تا درآمد آن صرف افزایش دستمزد و رفاه سربازان شود.

به گزارش شاهین پرس، عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی، پیش از ظهر امروز در برنامه زنده تلویزیونی مناظره درباره بررسی قانون خرید خدمت سربازی مشمولان با بیش از 8 سال غیبت، که از شبکه یک سیما پخش شد، گفت: اجرای صدساله قانون سربازی رضاخانی تأثیرات شدیدی بر فرهنگ اسلامی ایرانی ما داشته است.

حاجی دلیگانی: قانون نظام وظیفه کنونی از نظر شرعی، انسانی و عقلی زیر سؤال است

حسینعلی حاجی دلیگانی اضافه کرد: قانون نظام وظیفه به شکل کنونی از نظر شرعی، انسانی و عقلی زیر سؤال است، البته هیچ کس منکر لزوم آموزش نظامی آن هم برای عموم افراد جامعه نیست، بدیهی است آموزش های نظامی هم باید مؤثر و متناسب با تهدیدات روز باشد، اما ظلمی که به واسطه این قانون رضاخانی به جوانان  ایرانی می شود با هیچ ظلم دیگری  به جهت ابعاد و تأثیرات آن قابل مقایسه نیست.

وی افزود: نادیده گرفتن قدرت انتخاب جوان، محدودسازی آزادی های مشروع، نگاه برده گونه به جوان که در آموزه های اسلامی مردود شمرده، تأخیر در ازدواج جوان، اعمال تنبیهات ناروا برای جوان، نگاه تحقیرآمیز برخی از ما نظامیان به جوان، بیگاری گرفتن و گماشته نمودن، ایجاد توهم پناه بردن به اعتیاد به خیال رها کردن خود از فشارها و بی عدالتی ها، تبدیل شدن دوران سربازی به کارخانه تولید ضدانقلاب و بی انگیزه شدن سرباز جوان هنگام روز مبادا برای دفاع از کشور و مردم و انقلاب، از جمله آثار سوء قانون نظام وظیفه کنونی هستند.

این نماینده مجلس ادامه داد: ‏پناه بردن خیالی به خودکشی و خودزنی، از بین رفتن فرصت های شغلی برای جوان، فرار مغزها از کشور، چشم انتظاری پدران ‏و مادران و همسران، صدمات ناشی از حوادث دوران سربازی اجباری، همه و همه به ما دیکته می کند که همانطور که انقلاب ‏سیاسی و فرهنگی کردم و رژیم ستمشاهی رضاخانی و پهلوی را ساقط کردیم، با اعمال انقلاب در موضوع سربازی، قانون سربازی ‏اجباری رضاخانی را نیز ساقط کنیم و طرحی نو در اندازیم.‏

حاجی بیان کرد: باید قانون جدیدی جایگرین قانون سربازی کنونی کنیم که رویکردهای داوطلب محور، علمی و تخصصی محور، خرید خدمات ‏هدفمند، حرفه ای محور داشته باشد و  متناسب با نیازهای واقعی تعریف شود، چهارچوب اولیه این کار قبلاً در مرکز پژوهش ‏های مجلس تهیه شده، ما بهترین الگوی دفاعی کشور را در دوران دفاع مقدس داشته ایم که بر اساس بسیجی و داوطلب ‏محور بوده است.‏

امیرآبادی فراهانی: القای تفکر امکان خرید و فروش در همه حوزه ها مخرب است

در ادامه احمد امیرآبادی فراهانی نماینده مردم قم در مجلس و عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس، ابراز کرد: سرباز زینت کشور است، امام سجاد(ع) در صحیفه سجادیه در دعای برای مرزداران القاب و صفات زیادی را برای سربازان آورده اند و در انتهای این دعا توصیه می کنند که آن هایی که در شهرها هستند به خانواده های نگهبانان و مرزداران کشور رسیدگی کنند.

وی افزود: مسأله سربازی یک مسأله دینی، ملی و میهنی است، ما نباید نسبت به این مسأله دیدگاه مادی داشته باشیم، در جلساتی که ما در بحث فروش سربازی در سال های گذشته با ستاد کل نیرهای مسلح داشته ایم می بینیم که نگرانی هایی در این زمینه وجود دارد.

امیرآبادی تصریح کرد: این تفکر که همه چیز را در این کشور می شود با پول خرید تفکر بسیار مخربی است و باید از القای آن جلوگیری کنیم، این که جوان ما فکر کند می شود خدمت زیر پرچم را هم خریداری کرد مناسب نیست،در همین راستا اختلافات خانوادگی بر سر عدم توان مالی سرپرست خانوار برای خرید سربازی میان فرزندان و و الدین ایجاد می شود.

عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس افزود: در هر صورت قانون کنونی سربازی قانون مناسبی نبوده است، البته همه مبالغ حاصل از فروش خدمت سربازی در این دو سال به نیروهای مسلح داده نشده است، قرار بود تا این مبالغ صرف هزینه ها و رفاه جوانانی شود که به سربازی می روند، اما این اتفاق نیفتاده است.

وی اظهار کرد: از طرفی مجلس پیش بینی کرده بود که امسال 3500 ملیارد تومان از محل فروش خدمت سربازی برای دولت درامد ایجاد شود که تا الان چیزی در حدود 740 ملیارد تومان فروش سربازی داشته ایم و کمتر از 150 هزار نفر از مشمولان از طرح فروش استقبال کرده اند، بخش قابل توجهی از این درآمد هم از خزانه کشور به نیروهای مسلح اختصاص داده نشد.

زارع: غایبان بالای 8 سال با محدودیت ها و مشکلات فراوانی روبرو هستند

نماینده مجلس شورای اسلامی نیز در ادامه گفت: خدمت سربازی یکی از دغدغه های جوانان است، در حال حاضر 550 هزار نفر سرباز در حال خدمت  و بین 2 تا 2 و نیم میلیون نفر هم سرباز غائب داریم، از این تعداد بین 300 تا 500 هزار نفر هم تعداد سربازان غائب خارج از کشور است که بیشتر این افراد هم تحصیلکرده هستند.

رحیم زارع افزود: از طرفی هم قائل هستیم که کسانی که از سربازی امتناع کنند باید مطابق قانون یا به زندان بروند یا اینکه محرومیت های اجتماعی برای این افراد قرار داده شده است، بنده معتقدم در قانون فروش خدمت سربازی آنچه مهم است بحث بودجه نیست، در سال گذشته 2750 ملیارد تومان از محل فروش سربازی درآمد برای دولت ایجاد شد که 2000 ملیارد آن به ستاد کل نیروهای مسلح داده شد.

وی تصریح کرد: افرادی که مشمول قانون خرید خدمت می شوند کسانی هستند که بیش از 8 سال از دوران قانونی به خدمت آمدن آن ها گذشته و در این مدت این افراد از بسیاری از خدمات محروم بوده اند و سن این افراد هم معمولاً بالای 28 سال است، این افراد یا منتظر هستند تا با افزایش سن عفو عمومی شامل حال آن ها شود.

زارع اظهار داشت: از طرفی هم ما دنبال کاهش تعداد زندانیان کشور هستیم، شراط کشور هم الان به گونه ای است که ما در سال بیشتر از 550 هزار سرباز نیاز نداریم، همچنین ما بر خلاف بسیاری از کشورهای جهان یک سپاه و بسیج قوی در کنار نیروهای ارتش برای دفاع از کشور داریم که امنیت ما را تأمین می کنند.

کاتب: غائبان بالای 8 سال دیگر انگیزه ای برای خدمت سربازی ندارند

در ادامه غلامرضا کاتب نماینده مجلس ابراز کرد: ‏باید نگاه ما به خدمت سربازی نگاه خدمت به جامعه اسلامی و کشور باشد، جوانان ما سرمایه های اصلی انقلاب هستند و می توانند به کشور خدمت کنند، اما ظرفیت های جوانان ما با یکدیگر متفاوت است، بعضاً جوانان تحصیلکرده ای داریم که لازمه خدمت آنان به کشور در پست های نگهبانی نیست.

وی افزود: ‏ما پزشکان و متخصصانی داریم که می توانند خدمت خود را به شیوه سربازی متخصص در مناطق محروم  و غیربرخوردار بگذرانند و عنوان سربازی هم به آن ها تعلق نگیرد، ما باید متناسب با این ظرفیت ها برنامه ریزی و سیاستگذاری کنیم، بر این اساس هم نمی شود گفت که باید همه افراد خدمت زیر پرچم بروند و یا اینکه باید همه افراد معاف شوند.

کاتب بیان کرد: ‏سال گذشته در مجلس پیشنهاد فروش سربازی برای مشمولان با 5 سال غیبت هم داده شد که رأی نیاورد، دلیل تصویب و تأکید مجلس بر قانون فروش برای مشمولان بالای 8 سال اینست که دیگر انگیزه ای برای خدمت در این افراد وجود ندارد و با مشکلاتی در جامعه روبرو هستند که با اجبار در سربازی این مشکلات حل نخواهند شد و این روند غیبت ادامه پیدا می کند.

نماینده مجلس افزود: تدبیر خوبی در مجلس اندیشیده شد تا مشکلات این افراد غائب هم حل شود و اساساً نگاه ما به قانون فروش خدمت سربازی درآمدزایی نیست، آنچه مهم است اینست که ما باید تکلیف جوانان خودمان را مشخص کنیم و برای مشکلات آن ها چاره اندیشی کنیم.

حاجی: نگاه درآمدزایی به فروش خدمت سربازی صحیح نیست/ باید درآمد فروش سربازی صرف افزایش دستمزد سربازان شود

در ادامه حاجی دلیگانی اظهار کرد: ‏ما هم با حل شدن مشکلات غائبان موافقیم اما با نوع فروش خدمت سربازی مخالف هستیم، باید درامدی که از محل فروش سربازی غائبان حاصل می شود به عنوان دستمزد به سربازان بدهند، ما در مجلس می توانیم کاری کنیم که هم مشکل کسانی که نمی خواهند به سربازی بیایند حل شود و هم دستمزد سربازان ما افزایش پپدا کند، اگر شما می گویید که از دو ملیون و پانصد مشمول غائب ما تنها به 500 هزار سرباز نیاز داریم، می توانیم از همان ابتدا و بدون آنکه غیبت صورت گیرد پول را از آن دو ملیون نفر بگیریم و صرف افزایش دستمزد آن 500 هزار نفر کنیم، اگر سربازان ما از لحاظ مالی تأمین شوند می توانیم دوره سربازی را برای آنان تا 10 سال و حتی 20 سال هم افزایش دهیم.

وی افزود: ‏اما با قانون فروش سربازی برای غیبت کنندگان کسی که به سربازی نرفته به نوعی تشویق می شود و این کار صحیحی نیست، حتی ما حاضریم از این افراد غیبت کننده پول هم گرفته نشود اما برخی مشکلات آن ها حل شود، اما نگاه خرید و فروش و درآمدزایی به این موضوع غلط است، علاوه بر اینکه استقبال خوبی هم از سوی مردم صورت نگرفت و بیشتر درامد هم صرف رفاه سربازان نشده است.

حاجی: راه تأمین هزینه های دولت توزیع صحیح بودجه است/ باید جلوی تجملگرایی را بگیریم

‏ نماینده مردم شاهین شهر و میمه در پاسخ به سؤالی مبنی بر محدودیت بودجه دولت برای پرداخت به کارکنان نیروهای مسلح و آموزش و پرورش به عنوان عامل تخصیص نیافتن همه درآمد حاصل از محل فروش خدمت سربازی به کارکنان وظیفه، بیان داشت: ‏امسال بودجه نهاد ریاست جمهوری 34درصد افزایش پیدا کرده است، گاهی برخی ساختمان های سالم تخریب می شوند تا به جای آن ساختمان جدید ساخته شود تا بودجه آن ها از دستشان نرود، مشکل در توزیع بودجه است، باید جلوی تجملگرایی را بگیریم.

علمایی چون آیت الله سیدابوالحسن اصفهانی با سربازی اجباری مخالف بودند

وی تصریح کرد: ‏قانون سربازی اجباری از سوی رضاخان در سال 1303 به مجلس برده شد و در مجلس پنجم آن زمان به تصویب رسید، در همان زمان این قانون مورد اعتراض علمای زمان از جمله آیت الله العظمی سیدابوالحسن اصفهانی، آیت الله بهبهانی و آیت الله نورالله اصفهانی قرار گرفته است، ما بیاییم برای رضای خدا این قانون بد را تغییر بدهیم.

حاجی دلیگانی خاطرنشان کرد: ‏بسیاری از اموری که سربازان ما در آن ها به کار گرفته می شوند مربوط به امور غیر دفاعی و غیر نظامی است، باید برای گشوده شدن عقده های حاصل از قانون سربازی نامناسب در جوانان برای تغییر مناسب این قانون حرکت کنیم، نباید بهترین دوران بالندگی و شکوفایی جوانان را به اموری اختصاص دهیم که به آن ها علاقه ندارند. ‏

انتهای پیام/

همچنین بخوانید:

دیدگاهتان را بنویسید

توجه: از انتشار نظرات توهین آمیز معذوریم.