۱۶:۰۱ - دوشنبه ۱۸ خرداد ۱۳۹۴

گزارشی از یک «ابتکار» دیگر در محیط زیست

همه این را بدانند: حفاظت از محیط زیست وظیفه همه است الا «سازمان حفاظت از محیط زیست»!

کمتر کسی است که عملکرد ضعیف این سازمان را در ماجرای ریزگردهای استان های جنوبی کشور فراموش کرده باشد. همان روزهایی که خانم ابتکار در دفتر کارشان به امور دیگر[!] مشغول بودند و به جای ایشان وزیر بهداشت وظیفه سازمانی خانم ابتکار را متقبل شد!

به گزارش پایگاه خبری شاهین نا؛ «باز هم محیط زیست و باز هم شانه خالی کردن از زیر بار مسئولیت»؛ شاید همین چند کلمه مبیّن همه دغدغه‌های دوست‌داران محیط زیست باشد. دوست‌دارانی که مدت‌هاست با یک سوال بی پاسخ روبرو هستند و آن اینکه «اگر سازمان حفاظت از محیط زیست، مسؤول حفاظت از محیط زیست نیست، پس چه کسی مسئول است؟»

البته پاسخ این سوال را این بار معصومه ابتکار و در جریان آتش سوزی جنگل های زاگرس ایلام داده است: «در مورد آتش سوزی جنگل‌ها در ایلام، از بعد ازظهر روز پنجشنبه و شروع آتش سوزی،سازمان جنگل ها و مراتع که مسؤولیت اصلی حفاظت از جنگل های کشور را بر عهده دارد با همکاری محیط بانان، مردم و جوامع محلی، سازمان آتش نشانی، ماموران انتظامی، سپاه و ارتش مشغول اطفاء حریق با سختی و تلاش فراوان و با وجود بادهای تند بوده اند و اکنون آتش تا حد زیادی مهار شده است.ظاهرا بازهم بی‌ توجهی انسانی موجب بروز آتش‌سوزی شده و گردشگرانی که در این روزهای تعطیل به دامن طبیعت رفته بودند عامل بروز این آتش سوزی بوده‌اند. وزش باد هم باعث گسترش آن شده است.»


توضیحات اینستاگرامی معصومه ابتکار

هرچند این اولین بار نیست که «ابتکار» و همکارانش از خود، ابتکار به خرج می دهند و توپ را به زمین دیگران می اندازند اما مسأله زمانی دردناک تر می شود که ایشان بابت حضور نیروهای محیط زیست در محل بر سر مردم منت هم می گذارند: «همان طور که اشاره کردم اگر چه نیروهای سازمان حفاظت محیط زیست با تمام توان در میدان اطفاء آتش هستند اما وظیفه اصلی در این زمینه برعهده سازمان جنگل ها و مراتع است؛ البته سازمان حفاظت محیط زیست به منظور اقدامات پیشگیرانه‌، مانورهای اطفای حریق در جنگل‌ها را آغاز کرده است که تاکنون برای چهار استان انجام گرفته است.»

این در حالی است که یکی از وظایف سازمان حفاظت محیط زیست بر اساس آنچه در زیر مجموعه این سازمان تعریف شده و در پورتال آن نیز درج شده است، «تهیه دستورالعمل بر اساس ضوابط و مقررات سازمان در مورد حفاظت و بهره برداری اصولی از منابع سطحی و زیرزمینی از قبیل معادن، جنگلها، مراتع، اراضی و … در مناطق تحت کنترل سازمان و نظارت دقیق بر اجرای آن» است.

بله؛ همه ماجرا همین است و حالا همه ملت ایران باید از مسؤولان و کارمندان «سازمان حفاظت از محیط زیست» ممنون و متشکر باشند که علی‌رغم وظایف سازمانی‌شان در میدان اطفاء آتش حاضر بوده اند!

خبر کوتاه اما بسیار نگران کننده بود: «آتش سوزی های زنجیره ای در ۴۸ ساعت گذشته، جنگل های زاگرس در استان ایلام را خاکستر کرد. این آتش سوزی ها که در مناطق ” “ارغوان”- شلم”-هانیوان”- “مل پنجو” بوقوع پیوست، بخش عظیمی از پوشش گیاهی و همچنین جانوارن منطقه را به کام خود کشید. در بخشهایی از این مناطق، آتش بوسیله نیروهای مردمی و شماری از نیروهای دولتی کنترل شد ولی بدلیل خشک بودن پوشش منطقه و وزش باد، آتش همچنان در حال پیشروی است. 
متاسفانه بدلیل عدم وجود امداد هوایی و همچنین تجهیزات اطفاء هوایی، عملیات خاموش کردن آتش با لوازم ابتدایی و به کندی در حال انجام است.»

گزارش ۲۰:۳۰ از آتش سوزی در جنگلهای ایلام

البته ماجرای شانه خالی کردن از زیر بار مسؤولیت مدیران سازمان حفاظت از محیط زیست و منت‌گذاری بر سر مردم به واسطه وظیفه ارگانی و سازمانی، به همین جا ختم نمی شود.

کمتر کسی است که عملکرد ضعیف این سازمان را در ماجرای ریزگردهای استان های جنوبی کشور فراموش کرده باشد. همان روزهایی که خانم ابتکار در دفتر کارشان به امور دیگر[!] مشغول بودند و به جای ایشان وزیر بهداشت وظیفه سازمانی خانم ابتکار را متقبل شد!

هرچند در همان روزها مشاور رییس سازمان حفاظت از محیط زیست مدعی شد که «وزیر بهداشت خودش را نخود هر آشی می کند» اما مسؤولان سازمان و مشاوران خانم ابتکار هیچ‌گاه از خود نپرسیدند که چرا هیأت دولت و شخص آقای رئیس جمهور، وظیفه پیگیری وضعیت اسف بار آن روزهای خوزستان را به جای خانم ابتکار به دکتر هاشمی محول کرد!

شاید رئیس جمهور نیز تعریف دیگری از وظایف سازمان حفاظت از محیط زیست در ذهن دارد و حتی شاید از نگاه هیأت محترم دولت نیز همه در قبال حفاظت از محیط زیست مسؤولند الا سازمان حفاظت از محیط زیست!

منبع: صاحب نیوز

همچنین بخوانید:

دیدگاهتان را بنویسید

توجه: از انتشار نظرات توهین آمیز معذوریم.