۰۸:۰۰ - یکشنبه ۰۲ فروردین ۱۳۹۴

هشدار نایب رییس انجمن پیشگیری و درمان چاقی:

آجیل کهنه سرطان زا است

نایب رییس انجمن پیشگیری و درمان چاقی هشدار داد: مصرف آجیل های کهنه و دارای آلودگی که اغلب در آنها لارو (تخم حشرات) وجود دارد، سبب بروز سرطان می شود.

به گزارش پایگاه خبری”شاهین نا” سید ضیاء الدین مظهری در توضیح بیشتر این موضوع افزود: مصرف آجیل های کهنه و آلوده به مقدار اندک سبب بروز مسمومیت اما اگر به مقدار زیادی مصرف شود، سبب بروز سرطان می شود.

وی گفت: این نوع آجیل ها دارای سمی به نام آفلاتوکسین است که مانند رادیکال آزاد مهاجم وارد بدن می شود و آنتی اکسیدان های موجود در بدن را خنثی و فرد را مستعد ابتلا به سرطان می کند.

مظهری با بیان اینکه بیشتر این آلودگی ها در فندق دیده می شود، ادامه داد: در هنگام خرید باید به مغز فندق توجه کرد اگر رنگ آن سفید باشد سالم است اما اگر به رنگ کرم یا قهوه ای باشد، آلوده و دارای سم آفلاتوکسین است.

آجیل های رنگی نخرید

نایب رییس انجمن پیشگیری و درمان چاقی گفت: آجیل های رنگ شده معمولا آجیل های کهنه ای است که برخی افراد سودجو برای پنهان کردن ظاهر فاسد شده آجیل ها و دادن طعم های فریب دهنده برای پوشاندن طعم کهنگی آجیل ها به آنها اضافه می کنند.

مظهری افزود: همچنین رنگ های افزوده شده به این آجیل ها معمولا دارای مقادیر زیادی فلزات سنگین است که در اثر مصرف زیاد سبب بروز مسمومیت می شود.

وی توصیه کرد: افراد باید به این مساله توجه داشته باشند و از خرید و مصرف این نوع آجیل ها پرهیز کنند.

مظهری برخی دیگر از اقداماتی که افراد باید برای حفظ سلامتی خود در ایام تعطیلات نوروز رعایت کنند، شامل موارد ذیل دانست.

مصرف زیاد شیرینی ممنوع

مظهری با بیان اینکه در پخت شیرینی معمولا از مارگارین ها استفاده می شود که می تواند زمینه ساز بیماری های قلبی عروقی باشد، افزود: بهتر است بیماران قلبی – عروقی و دیابتی ها به مقدار محدود شیرینی و تنقلات نوروزی را مصرف کنند.

وی در مورد مبتلایان به دیابت نیز اظهار کرد: مصرف شیرینی سبب تحریک پانکراس به ترشح انسولین می شود که در اثر افزایش ترشح انسولین، سندرم متابولیک، بیماری های قلبی – عروقی، چربی خون و فشار خون بالا بروز می کند.

رژیم های غذایی در ایام نوروز قطع نشود

نایب رییس انجمن پیشگیری و درمان چاقی با تاکید بر لزوم توجه به ادامه رژیم های غذایی در ایام نوروز توصیه کرد: لازم است افرادی که رژیم های غذایی برای کاهش وزن دارند یا بیمارانی که از یک رژیم خاص غذایی پیروی می کنند، در ایام نوروز و در جریان دید و بازدیدها و سفرهای نوروزی به ادامه رژیم های خود توجه داشته باشند.

مظهری افزود: مبتلایان به بیماری هایی مانند بیماری های قلبی – عروقی، فشار خون یا چربی خون بالا، دیابتی ها یا مبتلایان به بیماری ها صعب العلاج مانند سرطان ها باید در این ایام رژیم غذایی خود را ترک نکنند و با دقت از آن پیروی کنند.

وی اظهاداشت: همچنین افرادی که رژیم های لاغری دارند، باید توجه داشته باشند که تنقلات نوروزی به ویژه آجیل ها دارای مقادیر زیادی انرژی و اسیدهای چرب است (هر 100 گرم آجیل معادل 700 گرم انرژی) و مصرف زیاد آنها سبب بر هم خوردن تعادل رژیم و بروز مشکلاتی برای افراد می شود.

نخوردن خورش های با رنگ و بوی تند

نایب رییس انجمن پیشگیری و درمان چاقی گفت: در هنگام سفر افراد باید توجه داشته باشند که در هر رستورانی غذا نخورند و به بهداشت رستوران ها و افراد پذیرایی کننده توجه داشته باشند.

مظهری افزود: در برخی رستوران ها که اصول بهداشتی را رعایت نمی کنند، گاهی برای پنهان کردن فساد مواد اولیه ای که برای تهیه غذا به کار برده اند، رنگ ها و ادویه های تند به غذاها به ویژه خورش ها می زنند تا مشتری ها را گمراه کنند اما مصرف این نوع خورش ها سبب بروز مسمومیت می شود.

وی گفت: بهتر است افراد در سفر از مصرف کباب کوبیده و خورشت های دارای رنگ و بوی تند پرهیز کنند چراکه ممکن است مواد اولیه آنها آلوده باشد و مسمومیت ایجاد کند.

مظهری همچنین تاکید کرد: بهتر است مسافران نوروزی از خوردن سالادهایی با مواد خام و نپخته و سس های غیر بسته بندی پرهیز کنند و از آب آشامیدنی بسته بندی استفاده کنند.

تحرک در طبیعت دافع سموم بدن

نایب رییس انجمن پیشگیری و درمان چاقی به مسافران نوروزی به ویژه افرادی که در شهرهای بزرگ زندگی می کنند، توصیه کرد: برای دفع سموم بدن در هنگام مسافرت در طبیعت قدم بزنند و نفس عمیق بکشند.

مظهری افزود: افرادی که در طول سفر به شب بیداری می پردازند و به جسم و روح خود استراحت نمی دهند نه تنها نفعی از طبیعت و هوای پاک بهاری نمی برند، بلکه پس از پایان تعطیلات با خستگی بیشتر به شهر خود باز می گردند.

منبع:جام جم

 

 

همچنین بخوانید:

دیدگاهتان را بنویسید

توجه: از انتشار نظرات توهین آمیز معذوریم.