۱۸:۰۲ - شنبه ۲۳ اسفند ۱۳۹۳

گران است، اما مردم می‌خرند؛

اینجا باید برای خرید آجیل نوبت بگیرید!/ ثبت‌نام در آجیل‌فروشی‌های اصفهان

برخی از اجناس همزمان با ايام خاصي از سال بر سر زبان مي افتند و گویی اسم شان با اين ايام عجين شده و بازارشان داغ داغ مي شود. شب عيد مانند شب يلدا، از جمله ایامی ست که شايد بتوان از هر چيز آن گذشت، اما از کنار خريد آجيل و ميوه آن نتوان بي تفاوت رد شد حتی با وجود اينکه چند سالي است که قيمت پسته های خندان مغازه های آجيل فروشي، خنده را از لب های مردم گرفته و نرخ بادام های شيرين، زندگي را به کام خريداران تلخ مي کند.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی شاهین نا؛ امسال نیز در آستانه نوروز ۹۴ همچون سال های گذشته، خريداران از گراني آجيل شب عيد سخن مي گويند، اما انگار اين گراني برای بعضي ها عادت شده، يا جبر روزگار و آداب و رسوم است که هر چقدر هم قيمت ها بالا و بالاتر برود، باز هم از خريد آن دست نمي کشند. البته آجيل شب عيد امسال با سال های گذشته تفاوتي هم دارد و آن اينکه امسال رکود حاکم بر بازار، دست بعضي از آجيل فروشي ها را هم لای پوست گردو گذاشته است.
افت ۴۰ درصدی خرید آجیل شب عید
مجيد آقاجاني يکي از فروشندگان آجيل و خشکبار است. وی با بيان اين که دفاتر فروش امسال در مقايسه با سال گذشته، نشان دهنده افت فروش ۴۰ درصدی است، گفت: هر سال در روزهای پاياني سال استقبال مردم بسيار زياد بود، اما امسال با وجود اينکه قيمت ها افزايش آنچناني نداشته است، به علت کاهش قدرت خريد و نقدينگي مردم، استقبال مردم مانند سال های گذشته نيست. البته باز هم اميدواريم که شرايط تغيير کند.
احمد سليمي نيز يکي ديگر از فروشندگان آجيل و خشکبار است. او هم معتقد است که همانطور که امسال خيابان ها شور و حال عيد ندارد، استقبال مردم از خريد آجيل هم نسبت به پارسال حدود ۳۰ تا ۴۰ درصد کمتر شده و البته قيمت ها هم نسبت به پارسال حداقل ۲۰ درصد افزايش پيدا کرده است.
به گفته حسين جواني، بازرس و عضو هيئت رييسه اتحاديه خواروبار و آجيل فروش اصفهان نيز، همانند همه بازار، رکود بر بازار آجيل هم حاکم است و استقبال مردم به ميزان ۳۰ درصد نسبت به سال گذشته کاهش يافته است. البته از نظر وی، تجربه ثابت کرده که معمولا مردم در روزهای پاياني سال به خريد آجيل اقدام مي کنند تا به اين صورت تا پذيرايي ايام عيد مصرف نشود و به تصور آنها تازه بماند.
البته برخي از مغازه ها هستند که بازارشان مانند آجيل های داغ شان، آنچنان داغ مانده که بايد ساعت ها در صف جلوی آن ها معطل بماني و حتی برخی از مغازه ها مجهز به سیستم نوبت دهی هستند و به گفته یکی از خریداران نوبت خرید آجیل خود را در بهمن ماه گرفته بوده و اکنون در اسفند برای خرید مراجعه کرده است.
کیفیت دلیل صف‌های طولانی برخی از آجیل فروشی‌ها
مريم حاجيان يکي از افرادی است که کنار درب يکي از اين مغازه ها منتظر دريافت نوبت مانده است. وی دليل اين صف را کيفيت و قيمت مناسب اين مغازه دانست و گفت: نمي توان داخل اين مغازه جنس ارزان پيدا کرد، اما آجيل تازه و داغی که تحويل مي دهد، مردم را جذب اين مغازه مي کند.
به گفته وی، بعضي از آجيل فروشي ها آجيل تازه و کهنه را با هم مخلوط مي کنند و قابل اعتماد نيستند.
هرچند که آجيل داغ ملاک تازگي نيست و صف جلوی مغازه هم ملاک عرضه جنس با کيفيت نيست، اما در هر حال مردم هم به مرور زمان کاسب خوش انصاف را خواهند شناخت.
به گفته عضو هيات رييسه اتحاديه خواروبار و آجيل فروش اصفهان، اين مغازه ها، فروشگاه های با سابقه ای هستند که جنس مطلوب و درجه يک عرضه و در نتيجه مردم با اطمينان خريد مي کنند.
جواني ادامه داد: اگرچه اتحاديه با همکاری تعزيرات و اتاق اصناف نرخ ها را بررسي و به طور مداوم اعلام مي کند، اما مردم مي دانند که کدام مغازه خوش انصاف است و جنس خوب عرضه مي کند. از طرفي، فردی که بخواهد جنس بي کيفيت عرضه کند، از ميدان رقابت خارج و استقبال کمتری از آن مي شود.
افزايش ۲۰ تا ۳۰ درصدی قيمت آجيل
بازرس اتحاديه خواروبار و آجيل فروش اصفهان، با بيان اينکه ۲ نوع جنس داخلي و خارجي در بازار وجود دارد، گفت: قيمت اجناس داخلي بر اساس عرضه و تقاضا تعيين مي شود که اگر شرايط به گونه ای باشد که صادرات بي رويه انجام و يا اجناس دچار سرمازدگي شده باشد، قيمت ها افزايش مي يابد. چراکه خشکسالي، هم روی قيمت و هم کيفيت تاثيرگذار است و باعث افزايش قيمت مي شود. اما در شرايط عادی قيمت ها کاهش پيدا مي کند.
جواني ادامه داد: در مورد جنس های خارجي هم در صورتي که واردات به راحتي صورت بگيرد، نرخ پايين مي آيد و در غير اين صورت افزاش مي يابد. بر این اساس در مجموع قيمت ها نسبت به سال گذشته ۲۰ تا ۳۰ درصد افزايش داشته است. البته هم اکنون قيمت ها ثابت شده است و از هم اکنون به بعد نوساني نخواهد داشت.
کمبودی برای آجیل نداریم
وی افزود: هر ماه نرخ آجيل و خشکبار به بازرسان اعلام مي شود و بازرسان با مقايسه اين نرخ ها با قيمت های مغازه ها، درصورتي که موردی از گرانفروشي مشاهده کنند، برخورد مي کنند. البته قيمت گذاری يک کار تخصصي است، چراکه به عنوان مثال، پسته در چند قيمت و چند نوع عرضه مي شود و به همين علت نرخ ها با جزئيات به بازرسان اعلام مي شود.
بازرس اتحاديه خواروبار و آجيل فروش اصفهان، با بيان اينکه مغازه ها ملزم به نصب اتيکت قيمت هستند، گفت: امسال به اندازه نياز بازار آجيل وجود دارد و کمبودی نداريم.
جواني افزود: اصناف ديگر اجازه فروش آجيل را ندارند و اين امر تخلف محسوب مي شود. چراکه کسي که شغلش آجيل فروشي نباشد، معمولا جنس بي کيفيت عرضه مي کند.
وی به شهروندان توصيه کرد که آجيل خود را از مغازه های آجيل فروشي معتبر دارای پروانه کسب، به ويژه مغازه هايي که آجيل داغ توليد مي کنند، تهيه کنند.
عضو هيات رييسه اتحاديه خواروبار و آجيل فروش اصفهان، با اشاره به ويژگي های يک آجيل باکيفيت، گفت: عطر، رنگ و طعم جنس تازه با جنس کهنه کاملا متفاوت است و زماني که وارد مغازه مي شوی، مي توان تازگي را حس کرد.
افزایش ۵ تا ۸۰ درصدی برخی از اقلام آجیل
رئیس اتحادیه خواربار و آجیل اصفهان گفت: اقلام مختلف آجیل در آستانه نوروز ۹۴ نسبت به سال گذشته بین ۵ تا ۸۰ درصد در اصفهان افزایش یافته است.
مصطفی بحق با اشاره به اینکه قیمت آجیل اکنون نسبت به نوروز سال گذشته افزایش بسیاری داشته است، بیان داشت: دلیل این افزایش قیمت وجود خشکسالی در کشور و کشت نشدن برخی از اقلام آجیل است.
وی تاکید کرد: متاسفانه در برخی از اقلام آجیل همچون تخمه کدو، فندوق و تخمه ژاپنی کمبود داریم که این موجب افزایش قیمت آن شده است.
رئیس اتحادیه خواربار و آجیل اصفهان تصریح کرد: افزایش قیمت آجیل موجب کاهش قدرت خرید و استقبال مردم شده است.
وی ادامه داد: در حال حاضر قیمت هر کیلو آجیل مخلوط بین ۳۵ تا ۴۰ هزار تومان است که سال گذشته نرخ آن بین ۲۵ تا ۳۰ هزار تومان بود.
بحق به قیمت برخی از اقلام شب عید اشاره کرد و بیان داشت: قیمت هر کیلو تخمه ژاپنی ۴۰ هزار تومان، پسته بین ۳۰ تا ۶۰ هزار تومان، فندوق با پوست ۴۰ هزار تومان، مغز فندوق ۷۰ هزار تومان، مغز بادام بین ۴۰ تا ۴۵ هزار تومان، انجیر بین ۳۰ تا ۵۵ هزار تومان، کشمش بین ۸ تا ۲۰ هزار تومان و نخودچی بین ۶ تا ۱۰ هزار تومان است.

منبع: ایمنا

دیدگاهتان را بنویسید

توجه: از انتشار نظرات توهین آمیز معذوریم.