۱۵:۰۲ - شنبه ۱۶ اسفند ۱۳۹۳

چوب بانک ها لای چرخ صنعت؛

دخل و خرج صنایع اصفهان برهم خورده است

پیشانی نوشت اصفهان با صنعت گره خورده است هرچند این موهبت باید با ارزش افزوده ای درشت برای اصفهان همراه باشد، اما به غیر از رتبه دوم پرداخت مالیات و اداره چندین و چند استان بزرگ و کوچک، آلودگی و رتبه سوم مهاجرت کشور ره آورد خاصی برای کلانشهر اصفهان نداشته جز ارزش افزوده معاملات ذوب آهن و فولاد که در بانک های پایتخت به ثمر نشسته و نرخ درشت بیکاری که بالاتر از متوسط کشوری برای اصفهان به یادگار مانده است.

به گزارش پایگاه خبری “شاهین نا” به نقل از صاحب نیوز؛ حدود ۸تا ۱۰هزار واحد صنعتی در قطب صنعت کشور به مرحله ای از کار رسیده اند که باید آنها را نیمه فعال خواند.
پس لرزه این کاهش ظرفیت، ریزش نیرو و رشد میزان بیکاری بوده است.

*دخل و خرج صنایع برهم خورد

در حقیقت زمانی کفه دخل و خرج صنایع برهم خورد که در زمان فاز نخست اجرای قانون هدفمندی یارانه ها، سهم صنعت از آزاد سازی انرژی پرداخت نشد و در نهایت با سه برابر شدن نرخ دلار، فاتحه سرمایه در گردش صنایع خوانده شد.
پس از آن بنگاه داری بانکها و لیست معوقه ها و بدهکاران بانکی رونمایی شد که ثمره ای به غیر از سه قفله شدن گاوصندوق بانکها برای صنعت نداشت.

امروز با تسهیلاتی که سودش تا۳۰درصد میرسد نه تنها چرخ صنایع کند میچرخد که توان رقابت در بازارهای جهانی نیز از صنعتگران اصفهانی سلب شده است.
رییس کمیسیون صنایع اتاق اصفهان، تنها راه چاره را در حمایت دولت از صنایع با پرداخت تسهیلات بانکی و سرمایه در گردش میداند.

مصطفی رناسی می گوید: تولید صنعتی و سرمایه گذاری صنعتی در کشور و در اصفهان کاهش یافته که نشان دهنده وضعیت نابسامان صنایع است.
وی ادامه داد: بانکها با عدم رعایت مصوبه های شورای پول و اعتبار به سود خود فکر کرده و با دریافت سودهای نجومی۳۰درصد با صنعتگران همکاری نمی کنند.
این فعال صنعتی تاکید می کند که برای حل مشکل رکود و رفع بحران در حوزه صنعت باید کمبود نقدینگی واحدهای صنعتی مرتفع شود.

به گفته رناسی امروز اکثر صنایع اصفهان مشکل نقدینگی دارند و توان تولید کامل خود را از دست داده اند.

*۲۰۰میلیون تومان برای یک شغل

بدون شک با ادامه دار شدن وضعیت فعلی نه تنها نمی توان به خروج از رکود امید داشت که بی توجهی بانکها به دستورات کاهش نرخ سود بانکی، مابقی واحدهای صنعتی که در حال حاضر با بیش از ۵۰درصد از ظرفیت اسمی خود فعالیت میکنند نیز به روزگار واحدهای نیمه فعال و تعدیل نیرو دچار میشوند.

سوی دیگر این قضیه اقتصاد مقاومتی است که فعالیت صنعتی در مرکز آن به عنوان اهرم تولید قرار گرفته است.
ادامه یافتن وضعیت موجود تنها باعث رشد بیکاری بیشتر و از دست رفتن فرصتهای صادرات غیر نفتی خواهد شد و سوی دیگر قضیه نابودی سرمایه هایی است که طی سالها در حوزه صنعت سرمایه گذاری شده و امروز با افزایش قیمت دلار چنین امکانی وجود ندارد.

به گفته مسوولان در حال حاضر هزینه ایجاد هر شغل در حوزه صنعت حدود ۲۰۰تا۳۰۰میلیون تومان است و با از دست رفتن فرصتهای شغلی در واحدهای فعلی، احیای آن به سختی مقدور خواهد بود.

*طلب ۳۴هزارمیلیاردی صنعتگران

رییس خانه صنعت معدن و تجارت کشور به گفت: مطالبات صنعتگران از دولت به واسطه اجرای طرح هدفمندی یارانه ها به ۳۴هزار میلیارد تومان رسیده و این در حالی است که حوزه صنعت ۱۰هزار میلیارد تومان به بانکها بدهی دارد.
عبدالوهاب سهل آبادی ادامه داد: در طول دو سال گذشته صنعت دچار مشکلاتی شد که در ایجادش نقشی نداشت و حمایت لازم نیز از این حوزه به عمل نیامد.

وی با اشاره به مشکلات موجود اظهار کرد: تحریمها، اجرای ناقص قانون هدفمندی یارانه ها و سه برابر شدن نرخ ارز، مشکلاتی است که صنعتگران با آن دست به گریبان هستند.
نایب رییس اتاق اصفهان تصریح کرد که در بودجه۹۴نیز برای اجرای قانون هدفمندی یارانه ها، سهمی به صنعت داده نشده است.

وی که معتقد است سفر رییس جمهور به اصفهان با برکاتی همراه بوده است، گفت: در این سفر بودجه ای به عنوان سرمایه در گردش و ساخت واحدهای نیمه تمام صنعتی به اصفهان اختصاص یافت که در پایتخت نحوه تخصیص آن در حال پیگیری است.
سایه رکود مشکلات واحدهای صنعتی را علاوه کرده است.

بودجه ۹۳برای کنترل تورم به صورت انقباضی بسته و اجرا شد که رکود را تشدید کرد و لایحه بودجه۹۴نیز حاکی از وجود بودجه انقباضی است.
در این شرایط که صنعتگران از بازپرداخت وامهای خود عاجز مانده اند، جریمه های سنگین بانکی و به مزایده رفتن کارخانه هایی که وثیقه بانک بوده، بر مشکلات موجود افزوده است.

سهل آبادی در این خصوص گفت: در سفر اخیر رییس جمهور به اصفهان و در جلسه ایکه با حضور مسوول دفتر وی و وزیر صنعت برگزار شد، همه مشکلات بیان شد که مورد پذیرش مسوولان قرار گرفت و امیدواریم که در کلینیکهای صنعتی راه حلی برای این مشکلات ارایه شود.

همچنین بخوانید:

دیدگاهتان را بنویسید

توجه: از انتشار نظرات توهین آمیز معذوریم.