۲۰:۴۵ - پنجشنبه ۱۰ مهر ۱۳۹۳

پیام آیت الله مظاهری به همایش بزرگداشت آیت اله گزی

پیام آیت الله حسین مظاهری رئیس حوزه علمیه اصفهان به همایش نکوداشت آیت اله گزی که توسط حجة الاسلام هاشمی امام جمعه شهر گز قرائت شد.

به گزارش پایگاه خبری شاهین نا؛ آیین نکوداشت علامه شیخ عبدالکریم گزی با حضور حجت الاسلام والمسلمین پور محمدی وزیردادگستری، آیت الله طباطبایی نژاد نماینده ولی فقیه و امام جمعه اصفهان، جمعی از مسئولین استانی و شهرستانی و اقشار مختلف شهر گز برخوارمردم در تالار ارغوان این شهربرگزار شد.

متن پیام آیت الله حسین مظاهری رئیس حوزه علمیه اصفهان به همایش نکوداشت آیت اله گزی که توسط حجة الاسلام هاشمی امام جمعه شهر گز قرائت شد.

بسم اله الرحمن الرحیم

إِنَّمَا یخْشَی اللّه مِنْ عِبَادِهِ الْعُلَمَاءُ   (سوره مبارکه فاطرآیه 28)

بی شک عالمانِ دین باور در تمام دوران زندگانی مصداق و نشانه بارز این آیه الهی بوده‌اند که هرچه برعلم و درایت آنان افزوده می شد، بر تواضع و فروتنی آنان از یک سو و سجود و خشوع آن رادمردانِ علم و عمل افزون می گشت.

مرحوم علامه آیت الله شیخ عبد الکریم گزی، یکی از بزرگان و مفاخر بی همتای حوزه علمیه اصفهان و در اعداد عالمانی است که برای همیشه، رفتار و منش او اسوه ای ماندگار برای طلاب حوزه علمیه و دانش پژوهان وادی علم و معرفت است.

این عالم فرزانه، نه تنها متعلق به شهر گز که مسقط الرأس اوست و یا اصفهان که دیار علم و مدفن و مزار آن بزرگوار است، بلکه متعلق به جهان اسلام بوده، چرا که عظمت معنوی، علمی و عملی چنین بزرگانی هیچ گاه محدود در یک منطقه و دیار خاص نخواهد شد.

این عالمِ عاملِ عظیم الشان، تربیت یافته مکتب علمی و عملی اعلام و اعاظم بزرگی در حوز های علمیه اصفهان، نجف اشرف و سامرا بو د که با درک محضر عالمانی عالی مقـداری همانند آیـات الله العظام حاج شیخ حسن کاشف الغطاء و حاج شیخ محمد حسن نجفی صاحب جواهر و میرزای شیرازی و علامه حاج شیخ مرتضی انصاری و نظایر این بزرگانِ علم و عمل که همگی از افتخارات تشیع بودند، از ایشان، فقیهی مبرز و عالمی وارسته ساخت.

عالم جلیل القدرآیت الله شیخ عبدالکریم گزی رادمردیست که در علم از نخبگان جامعه و در عمل از پیش کسوتان مردم‌داری است که، تواضع و فروتنی نشانه اوست. آنچنان که وقتی بر کرسی درس تکیه می زد، اندیشمندان و فقیهانی همچون آیت الله حاج سید احمد آقا خوانساری و دانشمندان و مفسرانی مانند آیت الله حاج سید عبدالحسین طیب و دهها عالم برجسته دیگر، تربیت و تحویل جامعه دینی می نمود که هریک در جایگاه علمی و اجتماعی خود توانستند با زیربنای اندیشه های بزرگ آن استاد برجسته به تبیین علوم و مفاهیم دینی پرداخته و آثار گرانقدری از خود بر جای گذاشته و در جامعه علمی تحولات سترگی ایجاد نمایند.

و آن زمان که بر کرسی قضاوت می نشست، عالمانه، عادلانه و قاطعانه رفتار کرد و مصداق تمام عدالت در بین آحاد جامعه گشت که هم اغنیاء و هم فقرا شیفته عدالت او شده و بر رأی او اعتماد داشتند و سخن او را فصل الخطاب می دانستند و آنگاه که به تالیف متون می پرداخت، مضامینی را می نگاشت که پس از گذشت بیش از یکصد سال از تألیف آن، هنوز در جامعه علمی زنده و از تمامی تألیفات مشابه، والاتر و ارزشمندتر است. کتابهای ارزشمند«تذکرةالقبور»، «صیغ العقود» نمونه های بارزاین گفتار است که هنوز هم مورد توجه اندیشمندان و اهل عمل بوده و نشانۀ خِردورزی و خلوص نیت نگارنده است.

این عالم اندیشمند آنچنان شیفته خدمت به مردم است که در خدمت رسانی به مردم، ساعات متمادی از عمرش را بدین امر اختصاص و در خادمی مردم، شب از روز نمی شناخت.

برگزاری این همایش که به نام و یاد مبارک این عالم و فقیه نامدارو عالم جلیل القدرمعروف به آخوند گزی قدس الله روحه برپا گردیده فرصت مغتنمی است که جان‌های شیفتگان اخلاق وعلم، به بیان حالات معنوی و عرفانی آن عالم روشن ضمیر و آن عارف زاهد، صفا یافته و از یاد شریف او، توشه ای برای سیر معنوی و تهذیب نفس فراهم آورده شود.

اینجانب بر خود لازم می دانم ازهمه متصدیان محترم برگزاری این همایش خصوصا امام جمعه گز و مسئولان شهرگزبرخوار و شما شرکت کنندگان و میهمانان گرامی صمیمانه تشکر کنم و توفیقات همگان را در توجه و بهره برداری از صفای معنوی و عرفانی مرحوم مغفور علامه گزی و رحمة الله وعلیه رضوانه خواستار باشم.

والسلام علیکم و رحمة الله و برکاته

حسین المظاهری

5 ذی الحجه1435

هشتم مهرماه یکهزار و سیصد و نود و سه

لازم به ذکر است دراین همایش با حضور حجت الاسلام پورمحمدی وزیر دادگستری و جمعی از مسولان استانی و شهرستانی از دو کتاب تذکره القبور و شرح حال عالم جلیل القدر آیت الله شیخ عبدالکریم گزی رونمایی شد.

همچنین بخوانید:

دیدگاهتان را بنویسید

توجه: از انتشار نظرات توهین آمیز معذوریم.