۱۳:۳۰ - شنبه ۲۸ تیر ۱۳۹۳

آنچه بیماران دیابتی روزه دار باید بدانند

یک متخصص غدد و متابولیسم با توصیه بر اینکه بیماران دیابتی بهتر است از روزه گرفتن اجتناب کنند، عنوان کرد: روزه قند خون را افزایش می‌دهد.

 به گزارش پایگاه خبری شهرستان شاهین شهر و میمه “شاهین نادکتر کارون شاه ابراهیمی در گفت وگو با ایسنا، با تاکید بر اینکه بیماران دیابتی برای روزه گرفتن حتما باید با پزشک خود مشورت کنند، توصیه کرد: بیماران دیابتی که روزانه هشت تا 10 عدد قرص مصرف کرده و بیمارانی که انسولین تزریق می‌کنند و یا قند خیلی بالایی دارند، از گرفتن روزه اجتناب کنند.

وی اظهار کرد: روزه گرفتن برخلاف تصور بسیاری افراد نه تنها موجب کاهش قند خون نشده بلکه قند خون را افزایش می دهد، بنابراین بهتر است افرادی که قند خون بالایی دارند از روزه گرفتن اجتناب کنند.

شاه ابراهیمی با تاکید بر اینکه بیماران دیابتی از روزه داری بدون خوردن وعده سحری اجتناب کنند، عنوان کرد: چنانچه علائم افت قند در طول مدت روزه داری آشکار شد توصیه می‌شود این بیماران قبل از پر خطر شدن آن روزه خود را بشکنند.

این عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه اظهار کرد: بیماران دیابتی در صورت روزه داری می توانند داروهای کاهش دهنده قند را قبل از افطار مصرف کنند.

وی خاطرنشان کرد: این بیماران داروهایی که موجب کاهش مقاومت انسولین می شود را می توانند در هر زمانی میان وعده‌های افطار تا سحر مصرف کنند.

شاه ابراهیمی با منع مصرف حلوا، زولبیا و بامیه و حلیم در وعده افطار بیماران دیابتی اظهار کرد: استفاده از این مواد می تواند قند خون را تا حد زیادی افزایش دهد.

این متخصص غدد و متابولیسم توصیه کرد: بیماران دیابتی در وعده‌های افطار و سحر خود باید از موادی مانند نان سبوس دار که قند مرکب داشته و قند آنها دیر آزاد می‌شود استفاده کنند.

شاه ابراهیمی همچنین مواد غذایی مانند حبوباب، عدسی، آش، لبنیات کم چرب و میوه و سبزیجات را برای وعده سحر این بیماران بسیار مناسب است.

همچنین بخوانید:

دیدگاهتان را بنویسید

توجه: از انتشار نظرات توهین آمیز معذوریم.