۰۹:۰۹ - شنبه ۲۶ اردیبهشت ۱۳۹۴

تولید چای رژیمی حاوی گیاه کارلا و برگ زیتون

محققان دانشکده کشاورزی دانشگاه صنعتی اصفهان برای نخستین بار با بهره گیری از گیاهان کارلا و برگ زیتون موفق به تولید محصول ارزشمند چای رژیمی شدند.

به گزارش پایگاه خبری”شاهین نا” این دستاورد علمی برمبنای تحقیقات صورت گرفته توسط دکتر مریم حقیقی، عضو هیأت علمی گروه باغبانی دانشکده کشاورزی دانشگاه صنعتی اصفهان و با همکاری دکتر سید امیرحسین گلی، عضو هیأت علمی گروه علوم و صنایع غذایی این دانشکده و مهندس عاطفه شیروانی دانشجوی مهندسی کشاورزی گروه علوم و صنایع غذایی این دانشگاه به انجام رسیده است.

دکتر مریم حقیقی، مجری این طرح پژوهشی و عضو هیأت علمی دانشگاه صنعتی اصفهان با اشاره به جایگاه ویژه انواع نوشیدنی‌هابویژه چای در سبد غذایی مردم از گذشته تاکنون گفت: با توجه به ارتقای فرهنگ تغذیه مردم و افزایش آگاهی‌های عمومی درخصوص استفاده از مواد غذایی برخوردار از ارزش غذایی، مصرف نوشیدنی‌هایی که اصطلاحاً فراسودمند نامیده می‌شود، افزایش یافته است.

وی اضافه کرد: در حال حاضر دمنوش‌­های گیاهی که از گیاهان دارویی شناخته شده‌­ای مانند نعناع، بابونه، چای سبز و یا آویشن تولید می‌­شود و نیز چای‌های فرآوری شده همچون چای با طعم‌های زعفرانی، دارچینی، چای حاوی گل یاسمن و … از جایگاه مناسبی در بین مردم برخوردار است.

عضو هیأت علمی دانشگاه صنعتی اصفهان با بیان این که در گیاه کارلا مواد مؤثره دارویی مانند گلیکوزیدها، آلکالوئیدها، گلیکوپروتئین­‌ها و گلیکوزیدها وجود دارند، تصریح کرد: این گیاه در طب سنتی بعنوان تحریک­ کننده دستگاه گوارش و افزاینده اشتها شناخته شده و علاوه بر میوه، برگ و ریشه آن، از خواصی چون کمک به کنترل گلوکز خون، تحریک کبد، کمک به متابولیسم کربوهیدرات و تصفیه خون برخوردار است.

وی به فواید گوناگون اجزای مختلف گیاه زیتون اشاره کرد و افزود: برگ­های درخت زیتون از دوران باستان برای مقاصد پزشکی مورد استفاده بوده و پژوهش‌­های آزمایشگاهی مدرن نیز نشان­دهنده آن است که عصاره آبی زیتون، کاهش قند خون، فشار خون و اسیداوریک را در پی دارد.

حقیقی اضافه کرد: برگ گیاه زیتون می‌­تواند باعث کاهش قند خون و رسیدن آن به سطح نرمال در بیماران دیابتی شود وکاهش کلسترول، خاصیت آنتی­‌اکسیدانی و ضدمیکروبی نیز از دیگر ویژگی­‌های این گیاه است.

مجری این طرح پژوهشی با بیان این که در کشور ما تنها از میوه گیاه زیتون استفاده می­‌شود، تصریح کرد: تهیه این محصول از برگ زیتون، به نوعی استفاده از بخش‌های غیرقابل بهره‌برداری این گیاه محسوب می‌شود.

وی ابراز امیدواری کرد که با توجه به اثرات مثبت مصرف همزمان این دو گیاه بر سلامتی انسان‌ها، با فرآوری مناسب آن‌ها و استفاده در فرمولاسیون سایر نوشیدنی­‌ها، ضمن شناساندن این گیاه فراسودمند به مردم ایران، آنان را به مصرف این ترکیب مفید و ارزشمند ترغیب و تشویق کرد.

بر اساس این گزارش، طرح تولید چای رژیمی حاوی گیاه کارلا و برگ زیتون که برای نخستین بار توسط محققان دانشگاه صنعتی اصفهان ابداع شده، به شماره 83327 در اداره مالکیت و اختراعات صنعتی به ثبت رسیده است.

منبع:مشرق

همچنین بخوانید:

دیدگاهتان را بنویسید

توجه: از انتشار نظرات توهین آمیز معذوریم.