۱۵:۲۹ - یکشنبه ۲۳ آبان ۱۳۹۵

کارشناس بیماریهای غیرواگیر شبکه بهداشت و درمان شاهین شهر و میمه:

چهار هزار و ۵۰۰ دیابتی در شاهین شهر و میمه تحت درمان هستند

طاهری کارشناس بیماریهای غیرواگیر شبکه بهداشت و درمان شاهین شهر و میمه گفت: چهار هزار و 530 بیمار دیابتی در سطح شهرستان شناسایی و تحت مراقبت و درمان قرار دارند.

به گزارش شاهین پرس؛ دیابت یکى از شایع‌ترین بیمارى‌هاى مزمنى است که در قرن اخیر بشر گرفتار آن شده است. در حالی که در سال ۲۰۰۳ تعداد مبتلایان به بیماری دیابت در سراسر جهان ۱۹۴ میلیون نفر تخمین زده مى‌شد،با توجه به اینکه بیماری دیابت در کشورهای با درآمد متوسط و پایین با سرعت در حال پیشرفت است و این یک تهدید جدی برای توسعه پایدار محسوب می شود، پیش بینى مى‌شود که این رقم تا پایان سال ۲۰۲۵ در نتیجه طولانى شدن عمر مفید افراد، سبک زندگى بى‌تحرکت و غیرفعال و تغییر الگوهاى رژیم غذایى به ۳۳۳ میلیون نفر برسد.

کارشناس بیماریهای غیرواگیر شبکه بهداشت و درمان شاهین شهر و میمه در گفتگو با خبرنگار شاهین پرس؛ از شناسایی بیش از چهار هزار و 500 بیمار دیابتی در سطح شهرستان خبر داد و گفت: بیش از 11 درصد جمعیت بالغ کشور را دیابتی‌ها تشکیل می‌دهند که نیمی از آن‌ها از بیماری خود هنوز بی‌اطلاع هستند.

زیور طاهری در تشریح بیماری دیابت گفت: دیابت یک عارضه ناشى از اختلال در تولید و یا عملکرد انسولین در بدن است و انسولین هورمون یا ماده‌اى است که در لوزالمعده (پانکراس) تولید مى‌شود و سلول‌ها را قادر مى‌سازد تا گلوکز را از خون بگیرد و براى تولید انرژى استفاده کنند.

وی اضافه کرد: در صورتى که لوزالمعده فرد مبتلا به دیابت، انسولین مورد نیاز بدن را تولید نکند (دیابت نوع یک) و یا انسولین در لوزالمعده کم تولید شود یا انسولین تولید شده موثر واقع نشود (دیابت نوع دو) در نتیجه افراد مبتلا به دیابت نسبت به دیگر افراد در سوخت و ساز بدن خود نمى‌توانند به خوبى از گلوکز یا قند استفاده کنند. در نتیجه قند خون آنان به مقدار قابل ملاحظه‌اى افزایش مى‌یابد.

کارشناس بیماریهای غیرواگیر شبکه بهداشت و درمان شاهین شهر و میمه از افزایش شیوع بیماری دیابت در سطح شهرستان نیز خبر داد و افزود: همه بیماران دیابتی در شهرستان تحت مراقبت و درمان قرار دارند و اقدامات پیشگیرانه برای کنترل این بیماری به شرح ذیل در حال انجام است.

  • فراخوان و تشکیل پرونده جهت کلیه بیماران دیابتی
  • دوره های آموزشی شیوه های درمان دیابت جهت کلیه پزشکان مراکز سلامت
  • برگزاری کلاس های آموزشی جهت کلیه مراقبین سلامت و بهورزان خانه های بهداشت
  • به کارگیری پرستار در مراکز سلامت جهت مراقبت و پی گیری بیماران دیابتی
  • انجام غربالگریو بیماریابی دیابت و فشارخون در شهر گرگاب و وزوان
  • انجام طرح بررسی عوامل خطر بیماریهای غیرواگیر در شهرستان
  • غربالگری بیماری دیابت و فشارخون در کارکنان ادارات شهرستان نیز در حال انجام است.
  • برگزاری همایش در خصوص بیماری دیابت جهت عموم مردم
  • آشنایی عموم مردم درزمینه عوامل خطر بیماریهای غیرواگیر و دیابت از طریق آموزش در فرهنگسراها، مدارس، حسینه ها، کارخانجات، ادارات و..

وی در ادامه با بیان اینکه 14 نوامبر (۲۳ آبان ماه) هر سال به نام روز جهانى دیابت خوانده مى‌شود. گفت: برای روز جهانی دیابت هر سال شعار خاصى در نظر گرفته مى‌شود که امسال براى این روز شعار «چشم ها به دیابت است» انتخاب شده است.

طاهری هدف از نامگذاری چنین روزی را افزایش آگاهی عمومی در ارتباط با علل، عوارض، پیشگیری و درمان این پدیده روزافزون دانست و اضافه کرد: چهاردهم نوامبر، سالگرد تولد “فردریک بانتینگ” کاشف انسولین، است که اولین بار در سال 1991 با همکاری بنیاد بین‌المللی دیابت (IDF) و سازمان جهانی بهداشت (WHO) این روز به نام روز جهانی دیابت نامگذاری شده است.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید

توجه: از انتشار نظرات توهین آمیز معذوریم.