۰۸:۱۰ - سه شنبه ۰۸ اسفند ۱۴۰۲

یادداشت:

مسئله مهارت انتخاب

در بسیاری از موارد که به صورت روزمره برای انسان فرصت استفاده از حق انتخاب پیش می‌آید به صورت ناخودآگاه آن را بکار می‌گیرد، به نحوی که از مهارتی نسبی در این موارد برخوردار گردیده است.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی «شاهین پرس»؛ انسان اساساً موجودی آزاد و دارای اختیار است و از آنجا که آزادی و اختیار دارد لاجرم از حق انتخاب هم برخوردار است؛ اما همواره از این حق انتخاب به درستی استفاده نمی‌کند.

زکه به عنوان نمونه می‌توان مثلاً در حین رانندگی به حق انتخاب مسیر و یا هنگام صحبت کردن به مهارت انتخاب کلمات و یا هنگام پوشیدن لباس بنابر نوع سلیقه و شرایط محیطی و اجتماعی از مهارت انتخاب نوع و رنگ لباس، انتخاب همسر، انتخاب شغل، انتخاب دوست و… اشاره نمود.

با این وجود افراد جامعه به لحاظ علمی، دانشی، تجربی، فکری، جهان‌بینی و شرایط اجتماعی، شغلی، تحصیلی و نوع ارتباطات و… در سطح یکسانی قرار ندارند و به همین لحاظ افراد مختلف در شرایط یکسان تصمیمات و رفتارها و انتخاب‌های متفاوت و حتی متضادی از خود بروز می‌دهند، حتی در میان اعضای یک خانواده… !

اصل مسلم این است که انتخاب اشتباه، منجر به نتیجه نامطلوب می‌شود و نتیجه‌های نامطلوب هم در صورت تکرار انتخاب‌های اشتباه، که در نهایت منجر به ناامیدی و انفعال خواهند شد!

بسیاری از افراد جامعه در موارد زیادی دارای مهارت انتخاب و در بسیاری از موارد هم فاقد مهارت لازم هستند.

به عنوان نمونه هنگام انتخاب سیاسی(بخوانید انتخابات) اعم از شوراهای اسلامی شهر و روستا، مجلس شورای اسلامی و ریاست جمهوری و… بسیاری از افراد جامعه فاقد مهارت انتخابات هستند و در نتیجه در محیط و فضای پرتلاطم، متغیر، پرهیجان و پرفریب سیاست ممکن است در تشخیص مصادیق شایسته و انتخاب آنها دچار اشتباه و سردرگمی شوند؛ چرا که در امر انتخابات مهارت لازم را کسب نکرده و آموزش‌های مورد نیاز را ندیده‌اند و در نتیجه انتخابات‌های نادرست مکرر ناامید شده و عدم حضور در انتخابات را به عنوان بهترین راه حل – بخوانید آسان‌ترین راه – و پاک کردن صورت مسئله برمی‌گزیند!

حال آنکه ریشه مشکل یا مسئله در جای دیگر است و افراد در زمینه انتخابات هم بایستی دانش مورد نیاز را کسب نمایند تا بتوانند نمایندگان و یا مسئولان دارای شرایط لازم، متناسب با نوع مسئولیت و شئونات جمهوری اسلامی و نیازهای کشور و انقلاب اسلامی را انتخاب و در مصدر امور بنشانند… .

راهکار کسب مهارت انتخاب سیاسی(انتخابات):
لازمه این امر آشنایی آحاد جامعه با گفتمان، مبانی و اهداف انقلاب اسلامی و همچنین اندیشه سیاسی رهبران انقلاب اسلامی، اصول قانون اساسی و حدود و اختیارات نامزدهای انتخابات است تا بتوانند نامزدهای انقلابی و شایسته را به صورت کاملاً علمی – و صد البته نه شعاری و هیجانی – از نامزدهای غیر انقلابی و غیر شایسته تشخیص داده و انتخاب نمایند.

آری کسب مهارت انتخاب سیاسی؛ مسئله اینست… .

حجت‌الاسلام مهران مرادی

همچنین بخوانید:

دیدگاهتان را بنویسید

توجه: از انتشار نظرات توهین آمیز معذوریم.