۱۶:۱۶ - یکشنبه ۲۸ آبان ۱۴۰۲

امام‌جمعه شاهین‌شهر:

جمله «ما رایت و الا جمیلا» پرده‌برداری از سنت حق‌تعالی است

امام‌جمعه شاهین‌شهر با بیان اینکه جمله «ما رایت و الا جمیلا» پرده‌برداری از سنت حق تعالی است، گفت: حضرت زینب کبری(س)، باهیبت و وقار در مقابل ابن زیاد ایستاد و با خطابه‌های تاریخی و آتشین زخم‌زبان‌ها را پاسخ داد.

حجت‌الاسلام قاسم باقریان در گفتگو با خبرنگار اجتماعی پایگاه خبری تحلیلی شاهین پرس؛ با تبریک ولادت حضرت زینب (س) و روز پرستار اظهار کرد: حضرت زینب سلام‌الله‌علیه بانویی باکرامت و عظیم الشان از تبار پاک رسول گرامی اسلام است که کرامات بسیاری از آن بانوی گرامی روایت شده است.

امام‌جمعه شاهین‌شهر با تأکید بر فضائل شخصیتی حضرت زینب کبری (س) ابراز کرد: در مقام و عظمت آن حضرت همین بس که امام سجاد علیه‌السلام خطاب به عمه بزرگوارشان می‌فرمایند: اَنْتِ بِحَمدِاللّهِ عالِمَةٌ غَیرَ مُعَلَّمَة وَ فَهِمَةٌ غَیرَ مُفَهَّمَة؛ یعنی، ای عمّه! شما الحمدلله بانوی دانشمندی هستید که از کسی تعلیم و آموزش ندیده‌اید (علم شما از جانب خداوند است) و بانوی فهمیده‌ای هستید که هیچ بشری به شما مطلبی را تفهیم نکرده؛ یعنی فهم شما نیز موهبتی الهی است.

وی افزود: بردباری و شکیبایی این بانوی بزرگ اسلام همچون آفتابی است که در آسمان تاریخ می‌درخشد، چرا که با وجود داغ‌ها و مصیبت‌های کمرشکن، چنان باهیبت و ابهت و وقار در مقابل ابن زیاد ایستاد و با خطابه‌های تاریخی و آتشین زخم‌زبان‌ها را پاسخ داد که آن دشمن خدا و اهل‌بیت رسول اکرم (ص)، عاجز و درمانده شد.

حجت‌الاسلام باقریان با بیان اینکه خطابهٔ تاریخی زینب کبری (سلام‌الله علی‌ها) در جمع مردم کوفه یادآور خطبه‌های غراء پدر بزرگوارش امیرالمؤمنین علیه‌السلام است گفت: جمله معروف «ما رأیتُ الّا جمیلاًی» حضرت زینب کبری(س) تا روز قیامت زبانزد است، مگر گرسنگی، تشنگی، مشاهده پیکر پاره‌پاره برادر و طفل ذبح شده در بالای دست و آن همه بلا و مصیبت در یک روز زیبایی دارد که می‌فرمایند ما رأیتُ الّا جمیلاً؟ این نیست مگر پرده‌برداری از یکی از سنت‌های عالی حق‌تعالی که حضرت زینب کبری (س) معنای یک روز صبر و استقامت آن هم در معرکه کربلا را هم خوب می‌داند و هم خوب می‌فهمد که چیست؟

وی با تأکید بر اینکه حوادث تلخ بسیار زیادی در طول تاریخ بوده؛ اما حادثه کربلا سرآمد همه حوادث تاریخ عالم است افزود: آن بانوی جلیله با شجاعت و شهامت رودرروی یزید ایستاد و از شکست او در محو یاد اهل‌بیت خبر داد و فرمود: “فکد کیدک، واسع سعیک فوالله لا تمحو ذکرنا فلن تمیت وحینا”؛ ای یزید هر حیله‌ای که داری به کار بگیر و هر تلاشی می‌توانی انجام بده، به خدا قسم که نمی‌توانی یاد ما را محو کنی و آیین و وحی ما را از بین ببری.

امام‌جمعه شاهین‌شهر ادامه داد: جمله بسیار زیبایی حضرت اباعبدالله الحسین (ع) خطاب به فرزندانش جمله بسیار زیبایی دارد که می‌فرمایند ای عزیزانم امروز را تحمل کنید تا روز قیامت خفت و خواری نبینید، صبر و استقامت امروز نتیجه دارد و خذلان و شرمساری شکست و خفت و خواری و ذلت در دنیا و آخرت برای دشمنان و برای شیاطین و شیطان‌صفتان نوشته می‌شود به صورتی که بسیاری از کسانی که حضرت اباعبدالله الحسین (ع) یاری نکردند به‌شدت پشیمان شدند ازاین‌قبیل سنت‌ها را خداوند در سوره بروج به نام اصحاب اخدود یاد می‌کند.

انتهای خبر/ فرحناز خیراتی

همچنین بخوانید:

دیدگاهتان را بنویسید

توجه: از انتشار نظرات توهین آمیز معذوریم.