۲۲:۳۰ - چهارشنبه ۰۶ دی ۱۳۹۶

کارشناس مذهبی:

امر به معروف سه مرحله قلبی و زبانی و عملی دارد/ با نجومی بگیران ‏باید نهی از منکر عملی و قهری صورت گیرد

کارشناس مذهبی، امر به معروف و نهی از منکر قلبی، زبانی و عملی را به ترتیب سه مرحله متوالی توصیف کرد و گفت: ‏کسانی که حقوق های نجومی ‏دریافت کرده و سرکشی می کنند منشأ فساد هستند ‏ که باید با قوه قهریه با آنها برخورد شود.

به گزارش شاهین پرس؛ حجت الاسلام محمد مطهری خو، شب گذشته در کارگاه آموزشی امر به معروف و نهی از منکر که در مسجد فاطمیه شاهین شهر برگزار شده بود، گفت: جایگاه آمران به معروف و ناهیان از منکر بسیار والاست، به گونه ای که شهدا نسبت به جایگاه این افراد غبطه می خورند.

استاد حوزه علمیه اصفهان با بیان اینکه شخص سکوت کننده در برابر گناه و منکر دیگران هم در گناه شریک است و عذاب خواهد شد، افزود: خداوند در آیات 163 تا 165 سوره اعراف نمونه ای از عذاب دنیوی کسانی که خودشان مرتکب گناه نمی شدند اما در برابر منکرات سکوت می کردند را بیان می فرماید.

وی با اشاره به دعای بیستم صحیفه سجادیه مشهور به دعای «مکارم الاخلاق»، اظهار کرد: در این دعا می خوانیم که «خدایا نطق مرا سبب هدایت دیگران بفرما» و این همان معنای امر به معروف و نهی از منکر است، در جای دیگر امام سجاد(ع) از خداوند توفیق ارشاد انسان های عیب جو و بد زبان را طلب می کند و این در حالی است که ما برای شانه خالی کردن از انجام فریضه نهی از منکر بهانه عیب جویی مردم را پیش می کشیم.

کارشناس مذهبی بیان کرد: در زیارات می خوانیم و شهادت می دهیم که ائمه اطهار(ع) نماز را بر پا و زکات را پرداخت کردند و امر به معروف و نهی از منکر را انجام دادند که این بسیار مهم است که امر به معروف در کنار نماز و زکات به عنوان یکی از مهمترین واجبات دین مطرح می شود.

حجت الاسلام مطهری خو اصل هشتم قانون اساسی را مبنای قانونی امر به معروف و نهی از منکر در جمهوری اسلامی دانست و تصریح کرد: امر به معروف و نهی از منکر مردم به مردم، مردم به مسئولان و مسئولان به مردم، سه وجه از فریضتین در قانون اساسی ما هستند که هر سه وجه آن باید رعایت شود.

وی امر به معروف و نهی از منکر قلبی، زبانی و عملی را سه مرتبه از امر به معروف معرفی کرد و گفت: برای امر به معروف و نهی از منکر مسئولان و ادارات حکومتی ابتدا باید از خودمان شروع کنیم، این نباشد که مردم به یکدیگر قرض ربوی بدهند و از طرفی هم به بانک ها انتقاد داشته باشند.

کارشناس مذهبی ابراز کرد: بر اساس کلام بزرگان دین و مراجع تقلید تا زمانی که مراحل قلبی و زبانی در امر به معروف و نهی از منکر انجام نشده باشد، نمی توانیم به مرحله عملی وارد شویم، یعنی پس از آنکه مراحل اول و دوم جواب نداد، می توانیم وارد مرحله سوم شویم.

حجت الاسلام مطهری خو با انتقاد از مردم در عمل نکردن به تذکر لسانی، اظهار کرد: ما در جامعه منکراتی مانند بدحجابی و دوچرخه سواری بانوان یا موارد دیگر را مشاهده می کنیم و انتظار داریم که نیروی انتظامی فوراً با این افراد برخورد جدی4 داشته باشد و این در حالی است که خودمان حاضر به ارشاد و امر به معروف و نهی از منکر قلبی و زبانی نیستیم.

وی همه انسان ها را نیازمند امر به معروف و نهی از منکر دانست و گفت: پیامبر اسلام(ص) انسان ها را به سه گروه سالم و فاسد و مفسد تقسیم کردند، اگر فساد انسان فاسد را برطرف نشود همه جامعه را می تواند آلوده کند، اما با انسان های مفسد که منشأ فساد هستند و سرکشی هم می کنند باید با قوه قهریه برخورد شود که افرادی نظیر مسئولان با حقوق های نجومی و اراذل و اوباش سرکش جزء این دسته هستند.

انتهای پیام/

همچنین بخوانید:

دیدگاهتان را بنویسید

توجه: از انتشار نظرات توهین آمیز معذوریم.