۰۷:۰۰ - پنجشنبه ۰۲ شهریور ۱۳۹۶

مسئول نهاد رهبری در دانشگاه شهید بهشتی؛

مسئولیت پذیر نبودن جوانان علت اصلی کاهش آمار ازدواج است

حجت الاسلام پورذهبی مسئولیت نپذیر بودن جوانان را علت اصلی کاهش آمار ازدواج دانست و گفت: اگر جوانان مسئولیت پذیر باشند می توانند تا حدود زیادی بر مشکلات مالی غلبه کنند.

به گزارش شاهین پرس، حجت الاسلام عبدالرضا پورذهبی، با اشاره به آمار پایین ازدواج در کلان شهرها در بررسی ریشه های این معضل اجتماعی گفت: قطعاً بخشی از معضل کاهش ازدواج جوانان مربوط به مشکلات مالی و کمبود امکانات اولیه زندگی نظیر مسکن و اشتغال است.

مسئول نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه شهید بهشتی افزود: البته گاهی خانواده ها و دختر و پسرها نیز انتظارهای نابجایی در هزینه های سنگین برگزاری مراسم ازدواج و حواشی آن دارند و تجملات اضافی و عدم همراهی خانواده ها و اطرافیان سبب ‏تعویق در امر مقدس ازدواج می شود و جوانان را با سختی های زیادی مواجه می کند که همین می تواند عاملی برای کاهش ‏رغبت جوانان به تشکیل خانواده باشد.‏

وی مسئولیت پذیری را شرط لازم برای موفقیت در ازدواج و زندگی مشترک دانست و تصریح کرد: مشکلات مالی و مسکن و اشتغال بخشی از مشکل کاهش ازدواج یا تأخیر در آن هستند که البته در جامعه امروز ما غیر قابل انکار هم هستند، اما عمده مشکل ازدواج مربوط به نپذیرفتن مسئولیت در بخش زیادی از جوانان امروزی است.

مسئول نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه شهید بهشتی با اشاره به مسئولیت ها و محدودیت های ناشی از ازدواج، اظهار کرد: بالاخره بسیاری از رفتارهای انسان بعد از ازدواج باید تغییر کند و شخص متأهل نسبت به دوران تجرد خود محدودیت هایی در رفتار و کردار و تصمیمات خود خواهد داشت که لازم است با زوج خود هماهنگ باشد.

خانواده ها از دوران کودکی «مسئولیت پذیری» را به فرزندان خود بیاموزند

حجت الاسلام پورذهبی با بیان اینکه مردان افزون بر مسئولیت تأمین مخارج خانواده وظیفه حراست از کانون خانواده را نیز بر عهده دارند، ابراز کرد:‏ مرد متأهل باید از بسیاری از راحتی ها و آسایشی که در منزل پدر خود داشته بگذرد و زن متأهل نیز مسئولیت هایی از قبیل همسرداری، خانه داری، مدیریت هزینه ها و تربیت فرزندان را بر اساس عرف رایج کشور بر عهده دارد که در دوران تجرد و منزل پدرش این مسئولیت ها بر عهده او نبوده است.

وی در ادامه تصریح کرد: امروزه ما با مواردی مواجه هستیم که یک جوان همه امکانات لازم و کافی مادی برای زندگی را به راحتی در اختیار دارد اما باز هم از ازدواج می ترسد و حاضر نیست مسئولیت های ناشی از آن را بپذیرد و خودش را محدود کند، طاقت کم جوانان در پذیرش مسئولیت های زندگی تنها منحصر به مسائل مالی نیست، بلکه برخی جوانان حاضر نیستند از آزادی ها و عادت ها و معاشرت های دوران مجردی خود نیز بگذرند.

استاد حوزه و دانشگاه مسئولیت نپذیری جوانان را ناشی از تربیت ناصحیح در کانون خانواده دانست و گفت: والدین و بزرگترهای خانواده موظف هستند از همان دوران کودکی به فراخور حال و اقتضائات سنی فرزندان، به تدریج مسئولیت هایی را به آنان در محیط خانه و بیرون از خانه بسپارند تا در آینده پتانسیل پذیرش مسئولیت های بزرگتر را داشته باشند.

وی با بیان اینکه مسئولیت نپذیری، جوانان غنی و ثروتمند را نیز از ازدواج گریزان می کند خاطرنشان کرد: اگر جوانان مسئولیت پذیر باشند می توانند تا حدود زیادی علاوه بر مشکلات مالی بر مشکلات دیگر زندگی نیز غلبه کنند.

انتهای پیام/

همچنین بخوانید:

دیدگاهتان را بنویسید

توجه: از انتشار نظرات توهین آمیز معذوریم.