۲۳:۵۶ - پنجشنبه ۲۶ دی ۱۳۹۲

همایش تجلیل از حامیان طرح اکرام ایتام کمیته امداد

فرماندار شهرستان شاهین شهر و میمه: مسلمان باید یک فعال اقتصادی و یک تولید گر باشد و و باید تولید ثروت داشته باشد. همانگونه که مقام معظم رهبری فرمودند: امروز تولید ثروت یک جهاد است. مسلمانان و ملت ما باید به نوعی برنامه‌ریزی کنند که به سمت غنی‌تر شدن و خود کفایی برویم و فقیر نداشته باشیم.

 

ekram6

 

به گزارش پایگاه خبری شهرستان شاهین شهر و میمه “شاهین نا”، همایش تجلیل از حامیان طرح اکرام ایتام شهرستان شاهین شهر و میمه با حضور جمعی از حامیان کمیته امداد در سالن اجتماعات فرمانداری شهرستان برگزار شد.

 

هادی زاده فرماندار شهرستان در همایش تجلیل از حامیان طرح اکرام ایتام کمیته امداد شهرستان شاهین شهر و میمه، ضمن تبریک فرارسیدن هفته وحدت و میلاد نبی مکرم اسلام وحضرت امام جعفر صادق علیه السلام، بیان داشتند کارهای بزرگی به دست خیرین در حال انجام است و گره‌های بزرگی در سطح کشور به دست خیرین گشوده می شود. با استناد به روایتی ازپیامبراکرم(ص) که فرمودند: هرکس متکفل یتیمی باشد در قیامت در کنار من خواهد بود،همه به این نیت تلاش کنیم تا بتوانیم به پیروزی و رستگاری روز قیامت برسیم که اگر نیت ما خالص نباشد بهره مندی نخواهیم داشت،باید به نیت خود توجه کنیم چراکه اگر تیت خیر باشد برکات معنوی هم به همراه خواهد داشت.

 

فرماندار شهرستان افزود: آنچه که از ائمه معصومین به دست ما رسیده این است که مسلمان باید یک فعال اقتصادی و یک تولید گر باشد و و باید تولید ثروت داشته باشد. همانگونه که مقام معظم رهبری فرمودند: امروز تولید ثروت یک جهاد است. مسلمانان و ملت ما باید به نوعی برنامه‌ریزی کنند که به سمت غنی‌تر شدن و خود کفایی برویم و فقیر نداشته باشیم، البته اشکالات مختلفی در سیستم فکری و قانونی ما وجود دارد، اگر کارمند باشید می دانید در سال چقدر مالیات پرداخت می کنیم، راه‌های فرار از مالیات به چه ترتیب است انسان‌های متمول و کسانی که کارهای کلان اقتصادی انجام می دهند به چه نحوی عمل می کنند، وریشه‌یابی اینکه ما به چه سمت و سویی حرکت کنیم، آیا آموزش و پرورش ایران توانسته فرزندان ما را تربیت کند، نقش خانواده چقدر موثر بوده چقدر رسانه‌ها و آموزش و پرورش در تربیت فرزندان موثر هستند، باید تلاش کنیم جوان و نوجوان در راستای رشد و تربیت توانمند بار بیاید، و نکته‌ای که باید به آن اشاره کنیم، اینکه ایتام را با وجود همه مشکلاتی که دارند به چه نحوی هدایت کنیم که توانمندیشان به نسبت دیگران دو چندان باشد.

 

دکترجهان‌فر استاد دانشگاه خطاب به حامیان اظهار داشت: حمایت اصلی از جانب خداست که به دست شما جاری می شود. و هدف این باشد که ما خدا گونه عمل کنیم.
جهان فرافزود: از آنجاییکه حمایت و کمک رسانی به ایتام عمل صالح است، حامیان مصداق آیه قرآن هستند که فرموده: آیا جزعمل صالح چیز دیگری وجود دارد و خداوند در قرآن کریم می فرمانید: و جعلناکم خلیفة فی الارض یعنی عبادالله بودن باید به این منتهی شود که بتوانیم جانشین شایسته‌ای برای خدا باشیم. خدا می خواهد که ما صاحب کرامت باشیم و از کرامت و جانشینی خداوند غافل نباشیم. اگر بتوانیم دامنه این عمل صالح و عبادالله را وسعت بدهیم می توانیم جانشین شایسته‌ای برای خدا در روی زمین باشیم.

 

دکتر قادری جامعه شناس و استاد دانشگاه اصفهان، با اشاره به روایتی از حضرت امام جعفر صادق(ع) که به یکی از اصحاب خود فرمودند:کسی که حب ولایت ائمه معصومین را داشته باشد فقیر نیست، اظهارداشت: در جامعه شناسی فقر وجود ندارد و آن چیزی که به اشتباه مصطلح شده، محرومیت است نه فقر، تنها جایی که مفهوم فقر کاربرد دارد درارتباط بین خدا و انسان است، خداوند غنی مطلق است و بندگان فقیر مطلق هستند، در روابط اجتماعی بین انسان‌ها فقر وجود ندارد. و آن چیزی که بین مردم متداول است به عنوان فقر، محرومیت است نه فقر، زیرا محرومیت یعنی محروم بودن از نعمتی یا چیزی. نکته بعدی این است که: کار و عمل حامیان به هر دلیلی که باشد ثواب یا عقاب و ریا که قطعا ثواب دارد تاثیرگذاری آن بر روی جامعه است. چرا که اگر ما جامعه را مثل ماشین بدانیم و نگاه ارگانیک داشته باشیم، می بینیم که با اختلال در کار یکی از قطعات کارکرد صحیح ماشین دچار اختلال می شود.

 

وی افزود: ما اگر می آییم و به نیازمندان و کودکان یتیم کمک می کنیم هر چند ناچیز، ولی قطعا این در رشد و تکامل آن فرد تاثیر گذار است، اگر یک شخصی در جامعه رشد و پیشرفت داشته باشد در زندگی ما تآثیر خواهد داشت، نقش ما به عنوان انسان در پازل اجتماع نقش مهمی است، ما قرار است در جامعه بر مبنای میزان اثر گذاری خودمان کار کنیم. متاسفانه در جامعه ما پدیده‌ای شکل گرفته که به من چه؟ من زندگی خودم را بکنم و کاری به کار دیگران ندارم؟ که این برگرفته از فرهنگ غرب است. در بخش فرهنگ همه دولت را متولی می دانند در حالی که فرهنگ یک فضای عمومی است. همه ما به نحوی تاثیر گذار در فرایند رشد و تکامل و تعالی جامعه هستیم.

 

استاد دانشگاه اصفهان افزود: همه ما می دانیم که اسلام برای این آمده است که انسان را به تعالی برساند و جامعه اگر می خواهد که رشد و پیشرفت داشته باشد، باید همه افراد جامعه با هم ایفای نقش داشته باشند و ما اگر به کودکی کمک می کنیم تا به رشد و پیشرفت برسد، این رفتار و تفکر ما غیر از ثواب و خیر و برکتی که در دنیا و آخرت داریم در تعالی و رشد فرزندان‌مان نیزنقش مهمی خواهد داشت. جامعه متعالی جامعه‌ای است که همه اجزای آن با هم حرکت کنند.

 

شاه‌نظری مسئول کمیته امداد امام خمینی(ره) شهرستان شاهین شهر و میمه در ابتدای این مراسم گزارش مبسوطی از فعالیت‌های کمیته امداد و خدمات ارائه شده به خانواده‌ها و ایتام تحت پوشش کمیته امداد شهرستان داد.

 

مسئول کمیته امداد امام خمینی(ره) شهرستان شاهین شهر و میمه، با بیان اینکه رسیدگی به وضعیت ایتام، شناسایی و ساماندهی حامیان در طول 10 سال گذشته روند خوبی داشته است، افزود: در ارائه خدمت به ایتام روند رو به رشدی هم به لحاظ کمی هم به لحاظ کیفی صورت گرفته است. ما سعی کرده‌ایم که کمک‌های حامیان را به نوعی بدست ایتام برسانیم که باعث توانمند سازی آنان شود.

 

شاه نظری افزود: نحوه امداد و حمایت از فرزندان یتیم به این نحو است که: فرزندان پسر تا سن 18 سال و بعد از آن مشروط به ادامه تحصیل در دانشگاه‌ها تحت حمایت حامیان کمیته قرار می گیرند و فرزندان دختر تا سن 25 سال و بعد از آن به شرط ازدواج از حمایت حامیان بهره مند می شوند و پس ازآن زمان حمایت حامیان قطع می شود.

 

وی افزود: براساس آما در حال حاضر از 280 یتیم که از حمایت امداد و حامیان بهرمند می شوند 171 نفر دانش آموز هستند که در سطح مدارس شاهین شهر، روستاهای اطراف و بخش میمه در حال تحصیل هستند، 61 نفر دانشجو در دانشگاه‌هاو 47 نفر از فرزندان دختر که در منزل هستند و اتمام تحصیل داشته‌اند، تعداد 10 خانوار یتیم فاقد والدین که در شرایط خاص پدر و مادر خود را از دست داده‌اند و نزد پدر بزرگ و مادر بزرگ زندگی می کنند و 4 خانوار بیمار صعب العلاج داریم که تحت حمایت امداد و حامیان قرار دارند.
ما سعی کردیم حمایت را به سمتی ببریم که خانواده‌هایی که بیشتر به حمایت نیاز دارند مورد حمات قرار بگیرند، ایتام به صورت تخصصی مورد حمایت امداد قرار دارند، یعنی ابتدا به سمت رفع مشکل ایتام به خصوص خانواده‌هایی که چند تا یتیم دارند ببیریم تا مشکلات به نحوی کاسته شود.
مسئول کمیته امداد شهرستان در خصوص وضعیت حامیان اکرام در شهرستان بیان داشتند: چندین شرکت و کارخانه به امداد کمک می کنند، به عنوان نمونه 340نفر از کارکنان شرکت هواپیما سازی ایران جزء حامیان هستند که حمایت 280 نفر یتیم را تقبل کرده‌اند. صنایع شیمیایی ایران نیز 40 نفر یتیم را تقبل کرده‌اند، آموزش و پرورش میمه 40 یتیم را مورد حمایت قرار می دهد، در آموزش و پرورش شاهین شهر هم 170 نفر از فرهنگیان هم جزء حامیان طرح اکرام ایتام هستند.

وی افزود: هر ماه در چهار مرحله وجوه حامیان به حساب ایتام بعد از 10 روز واریز می شود. نگه داشت حامی با اطلاع رسانی از وضعیت ایتام که حامیان ایتام هستند صورت می گیرد.

 

مولودی خوانی به مناسبت میلاد پیامبر اکرم(ص)و حضرت امام جعفر صادق(ع)، قرائت “دلنوشته‌ای به حامی” توسط یکی از ایتام و خاطره گویی یکی از حامیان از دیگر برنامه های اجرا شده در این همایش بود.

 

همچنین بخوانید:

دیدگاهتان را بنویسید

توجه: از انتشار نظرات توهین آمیز معذوریم.