۰۹:۱۵ - یکشنبه ۰۱ شهریور ۱۳۹۴

حفظ حجاب مانع حضور بانوان ورزشکار نشد

پافشاری بانوان بر حفظ ارزشهای زن مسلمان در میادین بین المللی ورزشی

علی رغم سالها حضور بانوان ورزشکار ایرانی در میادین ورزشی هنوز مخالفت هایی با حجاب بانوان ورزشکار ایرانی می شود که البته در حال حاضر نسبت به قبل مخالف ها کمتر شده است و متوجه شده اند که نمی توانند مانع حجاب زنان ورزشکار ایرانی بشوند.

به گزارش پایگاه خبری شاهین نا، سالهاست که زنان ورزشکار ایرانی توانسته اند پا به پای مردان در عرصه های بین المللی حضور پیدا کنند و برای کشورمان، افتخار آفرین باشند. زنان ایرانی با حفظ حجابشان در میادین بزرگ ورزشی جهان به همگان ثابت کردند که انسانها با حفظ اعتقاداتشان نه تنها قادر به پیشرفت هستند بلکه می توانند، بر فراز پر افتخار ترین سکوهای جهان بایستند.

فوتبال یکی از رشته هایی است که زنان و دختران علاقه مند را در هر چهار رده سنی به خود جذب کرده است و در سالهای بعد از انقلاب شاهد پیشرفت زیاد بانوان در این رشته هستیم. فوتبال زنان در ایران از دهه ۱۳۵۰ آغاز شد؛ در حالی که تاریخچه فوتبال در ایران به سال‌های آغازین سده ۱۴ خورشیدی (سده کنونی) بازمی‌گردد. تیم فوتبال زنان ایران در رتبه بندی سال ۱۳۸۹ در جهان جایگاه ۵۵ را به دست آورد که این جایگاه بالاتر از جایگاه فوتبال مردان ایران در آن زمان بوده است.

فاطمه عادلی بانوی ملی پوش شاهین شهری  است که علی رغم سنی کمی که دارد توانسته از همان  ابتدا به عضویت  تیم ملی نوجوانان و جوانان در آید. با این ملی پوش جوان گفت و گویی انجام داده ایم که در ادامه می خوانید.

سطح مربیان فوتسال شهرستان بالاست از آنجا بود که توانستم ملی پوش شوم

فاطمه عادلی فوتبالیست ملی پوش 20 ساله شاهین شهری از جمله دختران موفق شهرستان است که از همان سنین کم به عضویت تیم ملی نوجوانان فوتبال در آمده و سپس در تیم ملی جوانان نیز توپ زده است.

از او در مورد آشناییش  با فوتبال پرسیدیم:

در کودکی با برادران و هم سن و سالهایم فوتبال بازی می کردیم و به پیشنهاد خانم ناهید عابدیان یکی از مربیان فوتسال شاهین شهر از 14سالگی با تشویق های خانواده و به خصوص پدرم  به کلاس فوتسال رفتم و زیر نظر خانم سخایی تمرینات خود را آغاز کردم. سال بعد در یکی از مسابقات المپیاد داخلی بود که مربی وقت تیم ملی فوتبال حضور پیدا کردند و در سال 2010  به اردوی تیم ملی فوتبال  نوجوانان  دعوت شدم .

وی در مورد تغییر رشته اش گفت: سطح مربیان  فوتسال شهرستان بالاست و از آنجا بود که توانستم ملی پوش شوم ولی فوتسال بانوان فقط در رده ی بزرگسالان تیم ملی دارد به این دلیل بود که تغییر رشته دادم و اهدافم را در فوتبال دنبال کردم.

تمرینات زیاد و کسب تجربه عامل اصلی موفقیت است

عادلی ادامه داد: بعد از گذشت 4 ماه به مربیگری خانم مظفر در  اولین دوره ی مسابقات المپیک نوجوانان به میزبانی کشور سنگاپور شرکت کردیم و و توانستیم با عنوان چهارمی به کشور بازگردیم. و بعد در مسابقات غرب آسیا قهرمان شدیم و به مسابقات آسیایی به عنوان گروه اول صعود کردیم. ولی نهایتا در آن سال ما به دلیل تمرینات کم و بی تجربگی نتوانستیم به مراحل  بعد صعود کنیم چرا که برای پیشرفت و صعود به مراحل بالاتر نیاز  به تمرینات زیاد داشتیم .

ملی پوش جوان شاهین شهری به این سوال که آیا ورزش مانع ازادامه  تحصیل می شود اینگونه پاسخ داد: در حال حاضر علی رغم علاقه ای که به رشته های مهندسی دارم دانشجوی رشته تربیت بدنی دانشگاه بوعلی سینای همدان هستم پس  نمی توان گفت ورزش مانع درس خواندن است ولی برای رسیدن به اهداف والا باید با پشتکار و براساس برنامه ریزی دقیق پیش رفت و مدیریت زمان داشته باشیم. به شخصه ورزش برای من از اهمیت بیشتری برخوردار بود به همین دلیل تربیت بدنی را انتخاب کردم  ولی مانعی برای درس خواندنم به حساب نمی آید.

حجاب لازمه ی بانوی ایرانی است، نمی توانند مانع حجاب زنان ورزشکار ایرانی بشوند

ملی پوش فوتبال بانوان ضمن تاکید بر اینکه تحت هیچ شرایطی حاضر به ترک حجاب نیست اظهار کرد: با حجاب، فوتبال بازی کردن سخت است ولی حجاب لازمه بانوی ایرانی است و حاضر به ترک آن نیستیم. حتی در المپیک سنگاپور در اولین بازی افتتاحیه المپیک که ایران و ترکیه به دیدار هم رفتند، در این بازی برای پوشش سر از کلاه استفاده کرده بودیم که بین دو نیمه به داشتن حجاب تیم ایران اعتراض و مانع از ادامه بازی شدند که هیچ کدام از ورزشکاران نیز حاضر نشدند بدون حجاب بازی کنند در نهایت با پافشاری بر حفظ حجاب ورزشکاران و رایزینی مسئولان بازی را ادامه دادیم.

هدف فوتبال است كه همه دختران در همه جای دنیا فوتبال بازی كنند

سپ بلاتر در استادیوم تماشاچی این بازی بود، وی پس از بازی از مشاهده دختران فوتبالیست ایرانی ابراز خوشحالی کرد و گفت: «به عنوان رئیس فدراسيون بین‌المللی معتقدم كه درهای فوتبال بايد روی همه فرهنگ‌های جهان باز باشد. اين هدف فوتبال است كه همه دختران در همه جای دنیا فوتبال بازی كنند.» او همچنین انتقاداتی نسبت به کلاه بازیکنان ایرانی، و تفاوت آن با عکس هایی که فدراسیون فوتبال ایران قبلا منتشر کرده بود، داشت.

عادلی افزود: بعد از گذشت این سالها که بانوان ورزشکار ایرانی با حجاب در میادین ورزشی حاضر شده اند هنوز مخالفت هایی با حجاب می شود که البته در حال حاضر بهتر از قبل شده است و کم کم متوجه شده اند  که نمی توانند مانع حجاب زنان ورزشکار ایرانی بشوند.

فاطمه عادلی از زمان حالش اینگونه گفت:

هفت ماه است که دیگر نمی توانم به دلیل شرایط سنی در تیم ملی جوانان بازی کنم ، 8 بار به اردوی تیم ملی بزرگسالان دعوت شده ام  ولی نهایتا در موقع اعزام بنا  به  صلاح دید مربی خط خوردم، که البته برای حضور در تیم ملی بزرگسالان انگیزه و اعتماد به نفس زیادی دارم. در حال حاضر در لیگ برتر در تیم آینده سازان نجف آباد بازی می کنم که در سه دوره ی اخیر  سوم شده ایم  و امسال مدعی کسب مقام قهرمانی هستیم .

پاسخ جالب این ورزشکار به حمایتها  و انتظار او از مسئولین:

از مسئولین انتظار خاصی ندارم و  چیزی از آنها  نخواستم، به اداره ورزش و جوانان رفتم ولی کمکی درخواست نکردم، دوست داشتم خودشان به فکر ورزشکاران باشند. تمامی هزینه های اردوهای تیم ملی را خودم پرداخت کردم ولی از فدراسیون واریزی دریافت نکرده ام. با وجود همه ی سختیها حداکثر تلاشم را خواهم کرد که موفق شوم و بتوانم باعث افتخار خانواده، همشهریان و مردم کشورم در عرصه های بین المللی باشم.

 و اما حرف آخر…

امیدوارم که دختران شهرمان در هر زمینه ای که علاقه دارند پیشرفت کنند و برای  آنچه می خواهند تلاش نمایند. اگر به استعداد درونیتان ایمان بیاورید  با توکل بر خداوند بدون شک موفق می شوید. همچنین به علاقه مندان به فوتبال پیشنهاد میدهم که با اطلاع کامل از سختی ها و جنگنده بودن این رشته وارد آن بشوند.

همچنین بخوانید:

دیدگاهتان را بنویسید

توجه: از انتشار نظرات توهین آمیز معذوریم.