۰۷:۴۸ - دوشنبه ۲۱ دی ۱۳۹۴

گپ داغ رئیس هیئت دوچرخه سواری شهرستان با شاهین نا؛

دوچرخه هایی که مسیری برای رکاب زدن ندارند/شورایی که مسئولان شهرستان دغدغه تشکیل آن را ندارند

کریمیان رئیس هیئت دوچرخه سواری شهرستان گفت: شهرداری شاهین شهر 200 دستگاه دوچرخه در سال 88 برای اجرای طرح ایستگاه دوچرخه سواری خریداری کرده ولی تاکنون بستر و زمینه اجرای این طرح از جمله مسیر یابی و خط کشی ها و خود ایستگاههای دوچرخه تهیه نشده است.

به گزارش  پایگاه خبری شاهین نا؛ توسعه تكنولوژی و پیشرفت ماشین آلات، در كنار تمامی مزایای خود، باعث شده است كه زندگی افراد، كم تحرك تر و ساكن تر شده و این عدم تحرك و فعالیت عضلات و ماهیچه ها كه منجر به سست شدن آنها می شود، عواقب ناگواری به همراه خواهد داشت، از طرفی با افزوده شدن جمعیت در چند سال گذشته و به تبع آن اضافه شدن وسیله نقلیه شخصی و بروز ترافیک و … که این امر منجر به پیچیده تر شدن روابط شهری گردیده است شهر به شدت نیازمند اتفاقات فرهنگی و به عبارت دیگر فرهنگ سازی است. فرهنگ سازی عبارتست از توسعه رفتارهای مثبت، پرهیز از خشونت، توجه به حقوق دیگران، توجه به بهداشت روانی و سلامت عمومی، مراعات قوانین شهروندی توجه به مسائل شهری از قبیل ترافیک، حمل و نقل، تبلیغات شهری و هزاران هزار موضوع دیگر می باشد که در حوزه فرهنگ عمومی و شهری قرار دارند و بی توجهی به هر یک از این موارد می تواند آثار زیانباری را بر توسعه شهری بر جای گذارد. همه مدیران و مسئولان شهر از مصرف بی رویه بنزین و آلودگی هوا . .. گله می کنند و مردم نیز از ترافیک سنگین شهر. واقعا چاره چیست؟

مسلما در کوتاه مدت استفاده از دوچرخه بهترین راه حل می باشد ولی چرا تاکنون طرحهای دوچرخه سواری در شهر با شکست مواجه شده است پروژه هایی با هزینه های زیادی انجام گردیده است ولی به سرانجام نرسیده است؟ مسلما یکی از مهمترین عوامل شکست این پروژه ها، ضعف در فرهنگ دوچرخه سواری می باشد.

همچنان که بهتر می دانید دوچرخه سواری از جمله ورزش های مفرحی است كه با توجه به دسترسی آسان آن علاوه بر فواید شگفت انگیزی که برای سلامت روح و روان انسان دارد می تواند جایگزین مناسبی برای استفاده مستمر از خودرو باشد ضمن اینكه با توجه به عدم مصرف سوخت، استفاده از دوچرخه موجب كاهش آلودگی هوا و به روان تر شدن ترافیک شهری نیز کمک می کند.

استفاده از دوچرخه بعنوان وسیله حمل و نقل روزمره نیاز به رشد و توسعه فرهنگ دوچرخه در بین افراد جامعه دارد که وظیفه این رشد و بستر سازی و ایجاد فرهنگ استفاده از دوچرخه تنها به عهده یک ارگان یا سازمان خاصی نیست بلکه نیاز است تمامی عوامل فکری و اجرایی همت کنند و در انجام این رسالت مهم ایفای وظیفه نمایند.

توسعه ورزش همگانی استفاده از دوچرخه اهمیت ویژه ای در تامین سلامتی فرد و اجتماع دارد که نیازمند همکاری همه جانبه ارگانهای مسئول شهر می باشد. در کشورهایی مثل چین، هند، هلند، مالزی، فرانسه و دهها کشور دیگر دوچرخه یکی از وسایل نقلیه کاربردی در جابجایی و حمل و نقل شهری می باشد.

حال در شهر ما چطور، گویی متاسفانه همه چیز در حد حرف است در همه طرحها قرار است در حد طرح باقی بماند. فرهنگ مناسب یعنی عدم تجاوز به مسیر دوچرخه سواران، فرهنگ مناسب یعنی آگاهی به شهروندان از مزایای استفاده از دوچرخه، فرهنگ مناسب یعنی دست به دست هم دادن برای ارتقای ورزش شهر…….

دوچرخه سواری بهترین مسکن استرس های روزانه است

خبرنگار شاهین نا؛ به این بهانه و به منظور بررسی وضعیت ورزش دوچرخه سواری شهرستان با ابوالقاسم کریمیان مسئول هیئت دوچرخه سواری شهرستان شاهین شهر و میمه که از سال 85 تاکنون عهده دار این مسئولیت شده به گفتگو نشسته است که در ادامه می آید.

مسئول هیئت دوچرخه سواری شهرستان ابتدا در خصوص مزیت های استفاده از دوچرخه اظهار کرد: امروزه مزایای تحرك و فعالیت های بدنی روزمره بركسی پوشیده نیست. تجربه نشان داده است كه افراد فعال، از زندگی سالم تر و شاداب تری برخوردار هستند، ضمن این كه مقاومت آنها در مقابل تنش های روانی و بسیاری از بیماریها بیشتر می شود.

وی اضافه کرد: هر نوع فعالیت بدنی و ورزشی استرس را از بین می برد اما در میان همه آنها دوچرخه یکی از بهترین مسکن‌های استرس می باشد چرا که به دلیل سالنی نبودن از تنوع بیشتری از جمله بهره مندی از طبیعت برخوردار است.

مقام های اول و دوم استان از سال 86 تا کنون در دستان جوانان و نوجوانان پا به رکاب شاهین شهری

ابوالقاسم کریمیان با بیان اینکه: هیئت دوچرخه سواری شهرستان از سال 1383 در شاهین شهر شروع به کار کرده است گفت: در حال حاضر بصورت رسمی در سه رده نونهالان، نوجوانان و جوانان 15 دوچرخه سوار فعال داریم که رده نوجوانان و جوانان دارای مقام های اول و دوم دوچرخه سواری استان هستند.

وی اضافه كرد: سال اول فعالیت هیئت دوچرخه سواری در شهرستان با برنامه ریزی بصورت همایشی شروع به فعالیت کردیم که باعث شد سال 88 در رده نوجوانان جایگاه دوم استان را بدست آوریم و رده نوجوانان و جوانان نیز از سال 89 تاکنون به ترتیب مقام های اول و دوم را از آن خود کرده اند.

درخشش مدال طلای مسابقات کشوری بر گردن رکاب زن شاهین شهری  

رئیس هیئت دوچرخه سواری شاهین شهر و میمه با بیان اینکه تیم منتخب شاهین شهر در سال 93 موفق به کسب دو مدال طلا قهرمانی کشور شد خاطرنشان کرد: مهدی بیدرام و علی جاموسی دو نفر از نوجوانان خوب شاهین شهر که عضو تیم دو چرخه سواری استان هستند شهریورماه امسال طی مسابقات قهرمانی کشوری رشته استقامت در بوکان آذربایجان غربی به ترتیب موفق به دریافت مدال طلا و عنوان پنجمی کشور شدند.

وی با اذعان به اینکه ورزش همگانی به ورزش قهرمانی کمک شایانی می کند، به همین منظور چند سالی است به منظور کمک به فرهنگ سازی در امر ورزش همگانی و گسترش آموزش دوچرخه سواری فعالیت های خوبی انجام داده ایم.

دغدغه ای که برای مسئولان شهرستان دغدغه نیست

راه اندازی ایستگاه دوچرخه شهری که به فرهنگ سازی و ورزش همگانی کمک قابل توجهی می کند درخواستی است که  کریمیان مسئول هیئت دوچرخه سواری شهرستان از سال 86 تاکنون از مسئولان شاهین شهر دارد که متاسفانه به این درخواست پاسخ داده نشده است.

رئیس هیئت دوچرخه سواری شاهین شهر تصریح کرد: علی رغم برنامه ریزی چندین ساله متاسفانه بدلایلی نامعلومی هنوز استارت کار نخورده است. جاهایی نیز هزینه شده است مثلا در شهرداری برای خرید دوچرخه، ولی هنوز ایستگاه دوچرخه و سیستم دوچرخه شهری افتتاح نشده و این اجرای این طرح در شاهین شهر مغفول مانده است.

دوچرخه هایی که مسیری برای رکاب زدن ندارند

وی اذعان کرد: شهرداری شاهین شهر 200 دستگاه دوچرخه در سال 88 برای اجرای طرح ایستگاه دوچرخه سواری خریداری کرده ولی تاکنون بستر و زمینه اجرای این طرح از جمله مسیر یابی و خط کشی ها و خود ایستگاههای دوچرخه تهیه نشده است. به طور کلی در این خصوص مدیریت و برنامه ریزی نشده است.

رئیس هیئت دوچرخه سواری شهرستان با ابراز گلایه از همکاری نکردن مسئولان شهرستان در برگزاری مسابقه کشوری دوچرخه سواری افزود: با توجه به وجود پتانسیل بالا در شهرستان، برنامه ریزی و هماهنگی های لازم برای برگزاری مسابقه کشوری به نام سردار شهید صفوی سهی در هفته دفاع مقدس انجام شده بود که متاسفانه بعلت عدم همکاری مسئولان شهرستان این مسابقه برگزار نشد.

کریمیان برنامه ریزی، اجرا و ارزیابی و نظارت را سه اصل و پارامتر ضروری برای ورزش عنوان و تاکید کرد: وجود هر سه اصل در کنار هم به پیشبرد اهداف و رسیدن به قله موفقیت کمک می کند که در هیئت دوچرخه سواری شهرستان تقریبا این سه کار را باهم انجام می دهیم.

وی اظهار کرد: در اجرای برنامه پنج ساله و رسیدن به افق هیات دوچرخه سواری شاهین شهر از نادر هیئت هایی است که علی رغم کمبود ها و مشکلات فراوان طبق برنامه فعالیت می کند و در چنین شرایطی با اجرای گام به گام برنامه پنج ساله دوم توانسته در سه سال متوالی رتبه اول استان را کسب  و با برگزاری مسابقات قهرمانی کشور نوجوانان پسر در شهریور 93 با کسب مقام قهرمانی، جایگاه اول کشور را در سال سوم از آن خود کند و این نبوده مگر با تلاش مستمر عزیزان در هیات و تلاش خود بچه ها که موجب تحقق چشم انداز شده اند.

رئیس هیئت دوچرخه سواری شهرستان در ادامه افزود: از ابتدا به صورت عملیاتی آموزش رده های نونهالان و نوجوانان را شروع کردیم و موفق شدیم مقام های خوبی نیز در سطح استان و کشور کسب نماییم.

وی اضافه کرد: با توجه به اینکه هرساله براساس برنامه پنج ساله چشم انداز و هدفی را برای هیئت تعیین و برای رسیدن به آن تلاش و در پایان سال نتیجه را بررسی می کنیم که حضور یک نفر در تیم ملی هدف امسال هیئت بود که خوشبختانه مهدی بیدرام از رده نوجوانان هیئت دوچرخه سواری شاهین شهر وارد تیم ملی نوجوان استان شود.

شورایی که مسئولان دغدغه تشکیل آن را ندارند/ مهمترین اصل مغفول مانده در ورزش شاهین شهر

کریمیان عدم برنامه ریزی اصولی و صحیح را یکی از ضعف های ورزش شهرستان عنوان نمود و پیگیری جدی آن را از مسئولان اداره ورزش و جوانان درخواست کرد.

وی با گلایه از عدم تشکیل شورای ورزش در شاهین شهر گفت: اگر شورای ورزش با اهدافی که تعریف شده است راه اندازی شود بسیاری از مشکلات جوانان و نوجوانان و حتی رده های میانسال و بزرگسال برای ورزش حل خواهد شد چرا که در شورای ورزش تصمیم گیری کلی و برنامه ریزی می شود و سپس با نظارت صحیح بر اجرای آنها طرح ها عملیاتی می شوند.

مسئول هیئت دوچرخه سواری شهرستان خاطرنشان کرد: اگر در شورای ورزش این کار انجام شود سطح سلامت جامعه ارتقا پیدا می کند و در پی آن هم افزایی بیشتری بین دستگاه های دولتی و غیر دولتی بوجود خواهد آمد.

وی تصریح کرد: با اجرایی شدن شورای ورزش از موازی کاری ها جلوگیری و هزینه های جاری ورزش سطح بندی خواهد شد و جایگاه ورزش شهرستان در استان و کشور را می توان پیش بینی و تعیین کرد.

کریمیان با تاکید بر ضرورت ورزش در بین اقشار مخلف جامعه و با اشاره به هزینه هایی که دستگاه ها و ارگان های مختلف از جمله آموزش و پرورش، شهرداری، دانشگاه ها، اداره تربیت بدنی و…. برای ورزش پرداخت می کنند گفت: ولی متاسفانه سطح سلامت جامعه در حد مقبولی قرار ندارد.

رئیس هیئت دوچرخه سواری شاهین شهر در پایان تصریح کرد: اصلی که در شاهین شهر مغفول مانده این است که باید برای سلامتی برنامه ریزی شود و همه باور داشته باشیم که همیشه پیشگیری بهتر از درمان است.

همچنین بخوانید:

دیدگاهتان را بنویسید

توجه: از انتشار نظرات توهین آمیز معذوریم.