پروفسور مصطفي شريف:
مسلمانان قربانی تبلیغات منفی رسانهها هستند
دراین ماه مبارک رمضان سال ۲۰۱۵، ماه تجلی معنویت و ارتباط باخدا متأسفانه جنایات مرگباری به نام اسلام رخ میدهد که بسیاری از آن در امان نیستند، درصورتی که اسلام پیامآور صلح و دوستی است
به گزارش پایگاه خبری“شاهین نا، معصومه طاهری / در این ماه مبارک رمضان سال ۲۰۱۵، ماه تجلی معنویت و ارتباط باخدا متأسفانه جنایات مرگباری به نام اسلام رخ میدهد که بسیاری از آن در امان نیستند، درصورتی که اسلام پیامآور صلح و دوستی است؛ برای نمونه کلمه سلام یکی از نامهای خداست که بسیار آرامشدهنده است. «باید پیروز شویم» این را پروفسور مصطفی شریف در مواجهه با تبلیغات منفی از اسلام و خروج از این وضعیت میگوید، زیرا اغلب رسانههای فرانسه یا سایر کشورهای غربی با انتشار اخبار غیر واقع، مسلمانان را تروریست و خشن نشان میدهند برای همین او معتقد است میتوان جامعه را با آموزش و فرهنگسازی مثبت به سوی بهبود و امید سوق داد. پروفسور شریف دانشمند مسلمان الجزایری متخصص در عرصه گفتوگوی بین ادیان، آموزش و پرورش، علوم ارتباطات و مطالعه تطبیقی تمدنها و مذاهب وی همچنین دارای دکتری هنر در فلسفه از دانشگاه تولوز، دکتری جامعهشناسی از دانشگاه سوربن، استاد در دانشگاه الجزایر، مدیرعلمی و استاد بینالمللی در حوزه تمدن اسلامی در دانشگاه آزاد کاتالونیا و بنیانگذار دانشگاه آموزش مداوم است. شریف تا کنون آثارمتعددی داشته است ازجمله قرآن و زمان ما و پیامبر و زمان ما. درهمین رابطه نشریه فرانسوی Saphirnews با وی گفتوگوی کوتاهی انجام داده است.
خیلی از مردم تحت تأثیر این فضای ایجاد شده توسط رسانهها، نمیتوانند احساسی نباشند و ناخودآگاه از دین اسلام متنفر میگردند و از درک واقعیت بازمیمانند همه اینها هم به خاطر رسانههاست که با انتشار اخبار نادرست باعث قضاوت و پیشداوری غلط افکار عمومی میشوند و به نوعی مسلمانان قربانی تبلیغات منفی آنها هستند و با ایجاد سردرگمی و ارزیابی غلط از مسلمانان، فضای تهمت و برخوردهای نادرست علیه آنها در جهان بسترسازی میشود. دراین میان جریانهای مادیگرا و سکولار که به دنبال حذف معنویت و دین هستند و از این طریق سعی میکنند از دین استفاده ابزاری داشته باشند میخواهند به اهداف خود برسند لذا باید ضمن احترام به عقاید دینی مختلف، با تعامل و ارتباطی سازنده فضای ایجاد شده را برطرف نمود.
چرا شما همیشه به آموزش روابط و گفتوگوی بین فرهنگها و مذاهب مختلف تأکید دارید؟
زیرا خیلی ازسوءتفاهمها ناشی از جهل و دروغ است که باید با روابط درست برطرف بشود. با دوستی و احترام متقابل میتوانیم درک بهتری از دنیا داشته باشیم و از این طریق فرهنگ و دین و اجتماع خود را به دیگران معرفی کنیم. این نیز با آموزش درست و فرهنگسازی ممکن است تا بتوانیم به ابهامات دیگران به خوبی پاسخ بدهیم. من فکر میکنم ما میتوانیم از ظرفیت بالایی که در اسلام وجود دارد برای معرفی درست و اصولی خود به دیگران بهره ببریم لذا باید مسئولیتپذیر باشیم و بدانیم هرکدام در سرنوشت جمعی مؤثر هستیم.
چه روشی را پیشنهاد میکنید؟
افراد را تشویق کنیم تا اظهار نظر کنند حتی اگر دیدگاه مخالفی دارند بدون اینکه ترس و واهمه داشته باشند. ما باید زمینه ارتباط و تعامل با همدیگر را تقویت کنیم و به درستی اشتباهات را بگوییم. دیدگاهها و تجاربی که داریم را دراختیار هم قرار بدهیم برای همین معتقدم باید آموزش روابط بین افراد را جدی بگیریم و به گفتوگو و تعامل بین فرهنگها و مذاهب توجه داشت تا دچار تنش نشویم.
تأکید شما به دفاع از زندگی در کنارهم است چطور میتوان به این مسئله رسید؟
باید یاد بگیریم تا درکنار هم زندگی مسالمتآمیز و خوبی داشته باشیم؛ یعنی مسلمانان و غیرمسلمانان با وجود تفاوت دینی، با هم اشتراکات و منافع انسانی دارند که همین میبایست زمینه همکاری و مشارکت باشد. این داستان نیست بلکه ما درکنار هم زندگی میکنیم و این یک واقعیت است. در جامعه ما ادیان و گروههای مختلف با طرز تفکر و باورهای اعتقادی متفاوت در کنار هم زندگی میکنند لذا در این جامعه لائیک که همه ادیان حضوردارند باید بتوانیم روابط خوبی با هم داشته باشیم و به ارزشها و اعتقادات همدیگر احترام بگذاریم.
در دین اسلام به مسلمانان چه چیزی درباره آموزش اصولی در زندگی گفته میشود؟
در اسلام به پنج بعد زندگی و شخصیت انسانها توجه میشود؛ اول بعد مهم و حساس فرهنگی است. دوم ابعاد هنجاری که شامل دستورات فرهنگی و حاکمیت قانون است. سوم بعد روانشناختی. چهارم بعد عملی یعنی تعهد به اصول فرهنگی و اجرای آن و پنجم بعد اخلاقی است که هدف این پنج اصل اساسی آن عقل و قلب است. اینها به لحاظ جسمی و روحی برای فرد و جامعه اهمیت دارد که باید از دوران کودکی همان زمان که بچهها به مدرسه میروند در وجودشان نهادینه شود تا بتوانند بهعنوان یک شهروند مسلمان اروپایی در جامعه سکولار و مدرن زندگی کنند بدون اینکه ریشهها و هویت خود را از دست بدهند یا اذیت بشوند.
به نظرمیرسد این توصیهها قابل اجرا نیستند و پوچ و واهی است زیرا در جامعه بحرانزده اروپا که با مشکلات زیاد اقتصادی دست و پنجه نرم میکنند مسلمانان و مهاجران را سپر بلا قرار میدهند شاید به توصیههای جدیتر در زمینه جغرافیای سیاسی بینالمللی نیاز است تا با مشکل مواجه نشوند مانند مواد غذایی، سلاح و آب یعنی به نوعی علایق مادی اولویت دارد.
این موارد اصلاً پوچ و واهی نیستند بلکه راهکاری برای افزایش روابط حسنه و دوستی بین افراد است که به دنبال خود مسئولیت اجتماعی میآورد. طبیعی است بحران اقتصادی کنونی و نبود اخلاقیات در جهان باعث کنش و واکنشهای غیرمنطقی و تنشزا بین افراد میگردد. اسلامهراسی و نژادپرستی علیه مسلمانان باعث ایجاد موج یهودی ستیزی میشود. هانا آرنت گفته است تبلیغات منفی و فریبکارانه برای آن است تا سپر بلایی ایجاد شود و ازاین طریق هژمونی صورت بگیرد یعنی با یک انحراف تسلط ایجاد شود. لذا باید همه مردان و زنان با حسن نیت بدون فریبکاری با هم روابط خوبی داشته باشند به طوری که برادری حاکم باشد. قانون برتری نژاد و گروه حذف بشود به جای آن قانون احترام و ارتباط خوب با همدیگر وضع گردد. من با اعتماد به نفس میگویم شهروندان اروپایی فریب خوردهاند.
منبع: رهیافته