۲۱:۳۸ - شنبه ۰۹ آبان ۱۳۹۴

مدیر گروه معارف دانشگاه صنعتی شریف:

عاشورا اوج تنهایی اهل حق در برابر اهل باطل بود/ جابجایی ارزشها بدترین کار در هر جامعه ای است

اسدی گرمارودی مدیر گروه معارف دانشگاه صنعتی شریف گفت: با حسین بودن زمان و مکان نمی شناسد امروز آنها که پیرو مکتب امام حسین(ع) هستند با اقلیت حق همراه و در هرزمان و مکان برای ایجاد تحول و بیداری اکثریت جامعه نسبت به حقیقت اهل حق جهاد می کنند.

به گزارش  پایگاه خبری شاهین نا؛ مدیر گروه معارف دانشگاه صنعتی شریف، در جمع اساتید، اعضای هیئت علمی، پژوهشگزان و نخبگان دانشگاه مالک اشتر شاهین شهر عوامل زمینه های بوجود آمدن عاشورا را مورد تحلیل و بررسی قرار داد و با استناد به آیه 102 سوره توبه گفت: اینگونه نبوده که همه افرادی که در مدینه اطراف پیامبر(ص) جمع بودند افرادی پاک، سالم و مخلص بودند که دوست داشتند در رکاب پیامبر جامعه ایده آل الهی ایجاد کنند.

وی افزود: جریان فکری ایستادن در مقابل انبیاء الهی که در طول تاریخ وجود داشته طبق شهادت قرآن برای پیامبر اکرم(ص) نیز بوجود آمده که مصداق بارز این جریان فکری در زمان حیات ایشان بنی امیه می باشد.

دکتر محمد اسدی گرمارودی با بیان اینکه خداوند شجره ملعونه و فتنه ای را که برپا می کنند را بوسیله خواب به پیامبراکرم نشان داد اضافه کرد: در منابع معتبر بارها ذکر شده که پیامبر بنی امیه را لعنت می کردند و می فرمودند که هر چیزی آفتی دارد و آفت دین اسلام خاندان بنی امیه است.

وی با اشاره به خصلت ها و کارهایی که خلفای بنی امیه انجام می دادند اظهار کرد: هدف بنی امیه لوث کردن دین اسلام بود تا جاییکه در واقعه کربلا تا موفق شدند و در همین رابطه حضرت امام حسین (ع) می فرمایند: که اگر قرار باشد امیر جامعه اسلامی معاویه باشد باید فاتحه اسلام را خواند.

استاد برجسته دانشگاه صنعتی شریف با بیان اینکه بدترین امر در هر جامعه ای جابجایی ارزشها است افزود: امام حسین (ع) در روز عاشورا و در شرایطی که جابجایی ارزشها به حدی رسیده بود که نه به حق عمل می شد و نه از باطل نهی، بر خلاف تعصب عرب جاهلیت نسبت به اسلام می فرماید: اگر بنا به انتخاب بین مرگ و عار باشد مرگ را می پذیرم و از بین نار و عار نیز نار را می پذیرم.

وی به اعمال زشت و قبیح یزید در سال 61 هجری قمری که به نام و برای مسخره کردن اسلام انجام می داد اشاره و خاطرنشان کرد: خطر بد دینی نسبت به خطر بی دینی به مراتب بیشتر است. چراکه بددینی به خدا و پیامبران نسبت داده می شود.

استاد فلسفه و کلام اسلامی دانشگاه تصریح کرد: با توجه به اینکه خداوند مدیریت بشر در نظام دینی را به همراه امکاناتی از قبیل علم لدنی، عصمت، معجزه و قدرت مباهله به پیامبران داده است به آخرین پیامبر نیز امامت و ولایت الهی بعد از پیامبر داده که به لحاظ ارزش و قدرت ادل قرآن و نبی است.

وی با اشاره به روایتی از پیامبر گرامی اسلام که شیعه و سنی نیز آن را نقل کرده اند، “قرآن و عترت ادل هم هستند”. بیان کرد: با توجه به اینکه قرآن معجزه است و تهدی می کند تاکنون کسی نتوانسته در برابر تهدی قرآن عرض اندام کند.

مدیر گروه معارف دانشگاه صنعتی شریف در ادامه به 25 سال خانه نشینی حضرت علی(ع) که بزرگترین ظلم و خسارت به اولیای الهی و جامعه اسلامی بعد از پیامبر خدا بود اشاره و تصریح کرد: بنی امیه طی سالها حکومت هرچه تلاش کرد که نور قرآن و عترت را محو کند نتوانست.

استاد برجسته دانشگاه شریف خاطر نشان کرد: همیشه در جامعه دو اقلیت و یک اکثریت وجود دارد اقلیت خوش فکر، تیز هوش، سالم، دلسوز و مدافع حق که حق خواه هستند و اقلیت خوش فکر، تیز هوش، حیله گر مغایر با حق و خودخواه که اکثریت تحت تاثیر این دو اقلیت قرار می گیرد.

وی با بیان اینکه اگر اکثریت جامعه تحت تاثیر اقلیت حق خواه قرار بگیرد حق پیروز خواهد شد و اگر تحت تاثیر اقلیت خودخواه باشد باطل غلبه می کند تصریح کرد: تا زمانی که اکثریت اهل فکر و درد و تشخیص نشود اقلیت باطل می تواند به راحتی اکثریت را همراه خود کند. چراکه اقلیت حق از خدا می ترسد و ارزشهای الهی را زیر پا نمی گذارد، اکثریت هم پشت سر باطل قرار می گیرد و اقلیت حق تنها می ماند.

اسدی گرمارودی اضافه کرد: این جریان در تاریخ اسلام همواره تلاش کرده اند افکار، آراء احکام اسلام و ارزشها را به گونه ای جابجا کنند که اکثریت جامعه همراه اقلیت باطل شود. و تا زمانی که اکثریت جامعه اهل درک، تشخیص نسبت به حق نشوند اهل حق تنها خواهد ماند.

استاد دانشگاه شریف با بیان اینکه عاشورا اوج تنهایی اقلیت حق در تاریخ انبیاء الهی و نشانگر همراهی اکثریت با اقلیت باطل است. افزود: قیام عاشورا به عنوان حرکت مکتب امامت که عالمانه و آگاهانه بود هدفی برای احقاق حق می شود.

وی تصریح کرد: قیام، قعود، سکوت، فریاد زدن، نشستن و برخاستن ابزاری برای احقاق حق است هز زمان که یکی از این ابزار به احقاق حق کمک کند انجام دیگری باطل می باشد.

گرمارودی در ادامه افزود: در پاسخ به این سوال که چرا در زمان امام حسن مجتبی(ع) واقعه عاشورا رخ نداد باید گفت: معاویه علیرغم اینکه تلاش می کرد دین اسلام را محو کند ولی همانند یزید آشکارا فسق انجام نمی داد و دین اسلام را به سخره نمی گرفت و همچنین به خودش اجازه نمی داد که از امام بیعت بگیرد ولو به قیمت بریدن سر امام.

وی با بیان اینکه در چنین شرایطی یک انسان الهی اگر لازم باشد باید جان خود را فدا کند تا ارزشها در عالم از بین نرود. خاطرنشان کرد؛ بر همین اساس شعار هیهات منا الذله خوار چشم دشمنان است.

مدیر گروه معارف دانشگاه صنعتی شریف زمینه های اصلی بوجود آمدن واقعه عاشورا را اینگونه بیان کرد؛ جریان ایستادن در مقابل انبیاء در طول تاریخ بسیار وجود داشت اما خطرناک ترین شکل دشمن، دشمنان دوست نما که در آیات و روایات مورد لعن خدا قرار گرفته اند کار حساب شده ای را بر مبنای نظام اجتماعی انجام دادند که اقلیت خائن، زیرک خودخواه برای رسیدن به مقاصد خود اکثریت جامعه را باخود همراه کنند. در مقابل هم اقلیت حق برای رسوا کردن این گروه راهی جز قیام نمی بیند.

استاد برجسته فلسفه و کلام در ادامه افزود: اگر عاشورا نبود از اسلام چیزی جز اسلام ابوسفیانی باقی نمی ماند و این امام حسین(ع) بود که در برابر این اقلیت حیله گر که اکثریت امت اسلامی را فریب می داد ایستاد و عامل بیداری ایجاد کرده و حقیقت اسلام را در برابر خط انحرافی منافقین روشن کرد که هرکس در هرکجای عالم بخواهد می تواند عمل کند.

وی اضافه کرد؛ امام حسین علیه السلام نظام فکری صحیح بر پایه حق بر جای گذاشت و طوری عمل کرد که اولین مجلس روضه اباعبدالله االحسین(ع) در کاخ یزید با منبری امام سجاد(ع) بر پا شد.

اسدی گرمارودی خاطرنشان کرد؛ با حسین بودن زمان و مکان نمی شناسد امروز آنها که پیرو مکتب امام حسین(ع) هستند با اقلیت حق همراه و در هرزمان و مکان برای ایجاد تحول و بیداری اکثریت جامعه نسبت به حقیقت اهل حق جهاد می کنند.

دیدگاهتان را بنویسید

توجه: از انتشار نظرات توهین آمیز معذوریم.