۱۶:۵۱ - یکشنبه ۲۴ خرداد ۱۳۹۴

قابل توجه سازمان انتقال خون استان؛

شهرستان شاهین شهر و میمه پایگاه ثابت اهدای خون ندارد

شهروندان شاهین شهر و میمه از نبود پایگاه ثابت انتقال خون در این شهرستان گلایه مند بوده و خواستار توجه مسوولان برای ایجاد آن هستند.

به گزارش پایگاه خبری“شاهین نا، خون سالم، نجات بخش زندگی است. همه روزه، در سراسر جهان بسیاری از افراد به خون و فرآورده های خونی نیاز پیدا می کنند، براساس آمارهای بدست آمده در دنیا از هر سه نفر یک نفر در طول زندگی نیاز به تزریق خون و فرآورده های خونی پیدا می کند. و از آنجاییکه علی رغم پیشرفت های چشمگیر علم پزشکی هنوز هيچ جايگزيني براي خون ساخته نشده.بسياري از بيماران نيازمند نیز تنها با تزريق خونی که انسان های نوع دوست و نیکوکار اهدا می کنند قادر به ادامه زندگي خود هستند.

با توجه به محدود بودن مدت زمان نگهداري خون و فراورده هاي خوني و عدم جایگزینی مناسب برای بیماران نیازمند خون و نیاز همیشگی به این مایع نجات دهنده، اهدای خون از اهمیت و جایگاه ویژه ای برخوردار است.

فواید اهدای خون برای اهدا کننده

پزشک متخصص جراحی و رئیس نظام پزشکی شهرستان شاهین شهر و میمه در خصوص اهمیت و فواید اهدای خون با ذکر جمله معروف”اهدای خون اهدای زندگی است” گفت: اهدای خون برای فرد اهدا کننده فواید متعددی از جمله پیشگیری از بیماریهای قلبی و سکته، احساس شادی و نشاط، تسویه خون، گردش بهتر خون در اندامها و تشخیص زود هنگام بیماریهای عفونی هپاتیت، ایدز و … می باشد.

موارد کاربرد خون های اهدا شده

دکتر شهریار جعفری، اکسیژن رسانی کافی به ارگانهای حیاتی از جمله قلب و مغز، انتقال فراورده های خونی مثل پلاکت و پروتئین های لازم برای انعقاد خون، افزایش حجم گردش خون و جلوگیری از مرگ بیمار، تعویض خون در نوزادان دچار زردی و کمک به عملکرد بهتر ارگانهای حیاتی را از فواید اهدای خون برای فرد گیرنده عنوان کرد.

وی با بیان اینکه خون از چهار قسمت عمده گلبول های قرمز، گلبول های سفید، پلاکت ها و پلاسما تشکیل شده است خاطر نشان کرد: گلبولهای قرمز به صورت تغلیظ شده و یا به صورت خون کامل که شامل تمام اجزای خون باشد در موارد خونریزی و کم خونی مورد استفاده قرار می گیرد که به خصوص درافرادی که بر اثر حادثه وسانحه تصادف دچار خونریزی داخلی شده است مورد استفاده قرار می گیرد.

رئیس نظام پزشکی شهرستان اضافه کرد: پلاکت ها اجزایی از خون می باشند که در انعقاد خون نقش مهمی دارند و در مواردی که پلاکت خون کم باشد احتمال خونریزی های غیر طبیعی و تهدید کننده حیات بالا می رود در این موارد انتقال خون کمک کننده است.

وی در خصوص اهمیت و کاربرد پلاسما خاطر نشان کرد: پلاسمای خون قسمتی از خون است که به صورت مایع پروتئین از سلولهای خونی در آن محلول و شناور می باشد، برای افزایش حجم خون و یا در موارد نیاز به پروتئین های انعقاد خون موثر و مفید است.

فواصل میان دفعات اهدای خون

دکتر جعفری با بیان اینکه: فاصله زمانی بین دفعات اهدای خون، اتفاق نظر وجود ندارد تصریح کرد: آنچه مسلم و اثبات شده می باشد این است که اهدای خون یک یا دو نوبت در سال مفید می باشد ولی به هر حال بهتر است که حداقل فاصله سه یا چهار ماه بین دو نوبت اهدای خون رعایت شود.

این پزشک جراح وجود جمعیت بالای شهرستان و قرار گرفتن شهر شاهین شهر در مسیر چند بزرگراه اصلی استان اصفهان و همچنین آمار بالای تصادفات جاده ای و حوادث در این شهر وجود پایگاه انتقال خون را بسیار ضروری دانست.

وی اضافه کرد در مدت خدمت به عنوان پزشک و جراح بارها شاهد نجات بیماران زیادی بودم که خون و فراورده های آن جان بیماران زیادی که دچار حادثه شده بودند را نجات داده شده و در مواردی نیز به علت عدم وجود خون و پلاکت در مواقع اورژانسی جان بیماربه خطر افتاده که مجبور به اعزام بیمار به مراکز دیگر شده ایم.

رئیس نظام پزشکی شهرستان ادامه داد: توجه نکردن به خواسته های مردم در حل مشکل نبود پایگاه انتقال خون در شهرستان، باعث کاهش انگیزه داوطلبان اهدای خون خواهد شد بطوریکه افراد زیادی را شاهد بودم که علی رغم تمایل به اهدای خون داوطلبانه، به علت عدم وجود پایگاه ثابت انتقال خون و دوری از مرکز استان از تصمیم خود منصرف شده اند.

در شهرستان برای اهدای خون باید ساعتها در انتظار ایستاد

در حالی که اهدای خون در شهرستان با استقبال مردم روبرو است اما از دارا بودن پایگاه ثابت انتقال و اهدای خون محروم است.
تا پیش از این شهرستان شاهین شهر و میمه دارای پایگاه ثابت انتقال خون واقع در درمانگاه سرخوش بود. که بدلایل نامعلوم سازمان انتقال خون استان از سال 88 این پایگاه را جمع آوری نمود و در این چند سال مردم نوع دوست و نیکوکار شهرستان برای اهدای خون می بایست به پایگاه های اصفهان مراجعه نمایند که این کار برای همه مردم شهرستان غیر ممکن است.

در این مدت چندساله جمعیت هلال احمر شاهین شهر و میمه در اقدامی شایسته ضمن هماهنگی و دعوت از تیم سیار انتقال خون و اطلاع رسانی به شهروندان بصورت فصلی این امکان را فراهم می نماید تا مردم این شهرستان در کار خداپسندانه اهدای خون مشارکت داشته باشند با این حال بدلیل ظرفیت محدود تیم سیار اغلب مراجعه کنندگان موفق به اهدای خون نمی شوند و همین امر موجب نارضایتی مردم شده است.

در این بین لازم است از جمعیت هلال احمر شاهین شهر و میمه علی رغم اینکه در این خصوص هیچ وظیفه و تعهد سازمانی نسبت به هماهنگی ایجاد شرایط بر انجام فرایند اهدای خون نداشته تقدیر و تشکر کرد.

پیگیر های انجام گرفته دال بر این است که سازمان انتقال خون استان برای دایر کردن پایگاه ثابت انتقال خون درخواست ساختمان با کلیه امکانات را داشته است اما با وجود پیگیری های مکرر و تشکیل جلسات متعدد مسئولان دلسوز شهرستان (از جمله فرماندار محترم شهرستان و نماینده محترم مجلس)سازمان در صورت فراهم شدن شرایط مناسب حاضر به ایجاد پایگاه انتقال خون شده است.

اهالی شاهین شهر چشم انتظار افتتاح پایگاه اهدای خون 
اما نکته جالب این است که از سال گذشته که در بیمارستان گلدیس شاهین شهر مکانی برای ایجاد پایگاه ثابت اختصاص داده شده و با پارچه نوشته نوید افتتاح پایگاه انتقال خون در آینده ای نزدیک به مردم داده شده است تا کنون هیچ خبری از راه اندازی پایگاه انتقال خون نیست، بطوریکه هفته گذشته طی سه روز 17 خرداد بار دیگر با تلاش رئیس جمعیت هلال احمر شاهین شهر واحد سیار در جمعیت هلال احمر مستقر شد که در میمه از 120 نفر مراجعه کننده 97 نفر 18 خرداد در شاهین شهر از 130 نفر مراجعه کننده به پایگاه سیار انتقال خون در شاهین شهر 86 نفر و روز 19 خرداد در شهر گز از 130 نفر مراجعه کننده 103 نفر موفق به اهدای خون شدند.

امینی رییس اداره هلال احمر شاهین شهر با بیان اینکه: روزانه چندین نفر با در خواست اهدای خون مراجعه کننده به جمعیت هلال احمر وجود دارد گفت: استقبال خوب مردم شهرستان برای اهدای خون وجود پایگاه انتقال خون در این شهر را ضروری می کند.

مراجعه کنندگان جهت اهدای خون در گفتگو با خبرنگار این پایگاه خبری ضمن تقدیر از رئیس جمعیت هلال احمر برای فراهم کردن شرایط و دعوت از تیم سیار صبورانه پذیرای اهدا کنندگان هستند از نبود پایگاه دائمی در شهرستان و اینکه مجبور هستند ساعت ها در انتظار باشند و در نهایت آیا موفق به اهدای خون می شوند یا نه گلایه مند بودند.

شهرستانی در مسیر ترانزیتی با حجم ترافیک بالا 
قرار گرفتن شاهین شهر در مسیر ترانزیتی استان های جنوب به شمال و غرب به شرق کشور با حوادث ترافیکی بالا و نیاز همیشگی به خون و فراورده های خونی و فاصله بین پایگاه های اصفهان با شهرستان و همچنین آمار بالای اهدا کنندگان خون از دلایل ضرورت وجود پایگاه انتقال خون در شهرستان می باشد.
در پایان خواستار پاسخگویی مدیر کل سازمان انتقال خون استان اصفهان به انتظار مردم نیکوکار شهرستان شاهین شهر و میمه هستیم.

همچنین بخوانید:

دیدگاهتان را بنویسید

توجه: از انتشار نظرات توهین آمیز معذوریم.