۱۳:۱۰ - دوشنبه ۱۱ خرداد ۱۳۹۴

خطر علم و سیاست بدون تزکیه از دیدگاه امام خمینی(ره)

بدون نفس مهذب با لفظ اسلام تنها خود را فریب داده و زیر این نام مقدس اهداف خود را پیش می بریم.

به گزارش پایگاه خبری“شاهین نا،  از دیدگاه حضرت امام – رحمة ا… علیه سیاست و علم اگر نامش سیاست اسلامی و علم اسلامی هم باشد، بدون تهذیب نفس و خلوص و تقوا نه تنها مفید نیست که شدیدترین مضرات را درپی دارد.چرا که بدون نفس مهذب با لفظ اسلام تنها خود را فریب داده و زیر این نام مقدس اهداف خود را پیش می بریم.

چه بدانیم چه ندانیم بنا به فرموده حضرت امام طاغوت چندین مرتبه دارد و از فلان حاکم ستمگر تا منی که مصلحت خود را در مصلحت اسلام و کشور ترجیح می دهم، دربر می گیرد.«طاغوت، پسرکی و نوه کسی که نبود برای اعمالش بود »

سنت زیبایی که در حوزه های علمیه از قدیم تاکنون جاری است – و متاسفانه جایش در دبیرستان و دانشگاه خالیست این بوده که عالمان ربانی از ابتدای تحصیل طلاب برای آنها درس اخلاق می گفته اند. چرا که اگر تزکیه نباشد نه سیاست نه فقه هیچکدام انسان را نجات نخواهد داد.

حضرت امام(ره) می فرمودند: جاهل اگر فاسد هم باشد خودش فاسد است اما عالم اگر فاسد باشد، عالم را فاسد می کند. امروز متاسفانه فروپاشی اخلاقی در صحنه ادبیات و کردار سیاسی کشور رونق زیادی یافته و سیاست ورزی ارزش شده نه اخلاق. چنان که به قول استاد مطهری ارزش سیاست و سیاسی را به گونه ای مطرح می کنند که عملا ً جایی برای ارزشهای اخلاقی و کمالات روحی باقی نمی گذارند.

حضرت امام دوران پایان حکومت قاجار و دوره پهلوی اول و بیست سال آغازین دوره ی پهلوی دوم را به سلوک عرفانی و خود  سازی گذراندند، سپس پا به عرصه سیاست عملی گذاشتند. آیا همان سالها نمی توانستند؟ چرا می توانستند اما می دانستند که مرد سیاست اگر آراسته به تقوا و خلوص و عرفان نباشد. شاید الظاهر در حال مبارزه با طاغوت باشد، اما خود طاغوت دیگر است./ محسن سلطانی

تلخیص از کتاب فضیلت های فراموش شده

همچنین بخوانید:

دیدگاهتان را بنویسید

توجه: از انتشار نظرات توهین آمیز معذوریم.