۰۷:۵۲ - سه شنبه ۲۲ اردیبهشت ۱۳۹۴

مشروح یک مناظره سیاسی در دانشگاه مالک اشتر شاهین شهر،

لازم باشد باز شهید می دهیم ولی زیر بار ذلت نمی رویم

نصری استاد گروه معارف دانشگاه علوم پزشکی اصفهان گفت: مذاکرات هسته اي بهانه اي برای استکبار است تا اسلام و تفكر اسلامي را به طور كلي از جهان حذف کند.

به گزارش پایگاه خبری“شاهین نا، کانون سیاسی بسیج دانشجویی دانشگاه صنعتی مالک اشتر مناظره سیاسی یا عنوان “بیانیه لوزان، بیم ها وامیدها” با حضور دو تن از اساتید دانشگاه اصفهان برگزار کرد.

استاد علوم سیاسی دانشگاه اصفهان در این مناظره، دیپلماسی بین المللی را عرصه بده بستان دانست و گفت: ديپلماسي به دنبال كسب قدرت، ثروت، معرفت و اطلاعات است.

دکتر علی امیدی که معتقد به جهاني شدن دنيا يعني وابستگي متقابل كشورها به يكديگر برای حاکمیت صلح جهانی بود اظهار کرد: روند مذاکره ای كه دولت آقاي روحاني در پيش گرفته برای افزايش قدرت، منزلت و ثروت در ارتباط با کشورهای جهان است.

در ادامه استاد گروه معارف دانشگاه علوم پزشکی اصفهان گفت: مذاکرات هسته اي بهانه اي برای استکبار است تا اسلام و تفكر اسلامي را به طور كلي از جهان حذف کند.

دکتر محسن نصری با بیان اینکه: از خرداد سال 82 که پرونده هسته اي ايران باز شده تا آخرالزمان نیز اين پرونده باز خواهد ماند خاطرنشان کرد: تجربه ثابت کرده هر گاه جمهوري اسلامي وارد مذاكره شده تنها کشور ایران پایبند تعهدات بوده و جالب تر اين كه از نظر قوانین بین الملل نیز هيچ خلافي مرتكب نشده است.

وی افزود: به لحاظ سياسي امنيتي، مذاکرات هسته اي بهانه اي براي تسلط بر کشور است به همین منظور بايد بهره وري و توليد علم خود را بالا ببريم و بدانيم با توكل بر خدا كارمان درست مي شود.

باید کشورداری را از دیگر کشورها یاد بگیریم

دکتر امیدی با انتقاد از موضع دکتر نصری افزود: می توانیم مذاکره کنیم ولی برده نشویم و با حفظ مدنیت خود عزت و قدرت هم داشته باشیم.

وی با بیان اینکه هر چند افتخاری برای ما ندارد ولی مهم نيست كه پرونده هسته اي ايران هميشه باز بماند اضافه کرد: طبیعتا باز بودن همیشگی پرونده هسته ای کشور نشانه خوبی ندارد چرا که نبايد هميشه درگير خشونت باشيم بلکه بايد انرژي خود را صرف آبادانیكشور كنيم و عقلانيت حکم می کند با نشان دادن حسن نیت بتوانيم اعتماد ديگر كشورها را جلب كنيم.

عضو هیئت علمی دانشگاه اصفهان افزود: تنها خودكفايي مهم نيست بلکه بايد مواظب هدر رفتن منابع و به صرفه بودن خودكفاييمان نیز باشيم.

وی خاطر نشان کرد: ایران پس از 14 الی 15 سال که اقداماتی انجام داده بود به آژانس داد که البته بعد از آن ايران تمام سعي خود را دراعتماد سازي كرده است.

امیدی اضافه کرد: اين حرف كاملا غلط است كه ما با تقوا و توكل به خدا كشور را اداره كنيم چون كشورداري داراي فنوني است كه بايد از كشورهاي ديگري چون كره، ژاپن، چين و..ياد بگيريم.

آژانس براي ما تعيين درصد نكرده بود

پژوهشگر علوم سیاسی اجتماعی با بیان اینکه: قرار نيست ما براساس مطالب آرمان گرايانه و قشنگي كه در كتاب ها آمده قضاوت كنيم اضافه کرد: آقاي روحاني در مدت زمان 2 سالي كه مسول هسته اي کشور بودند كتابي نوشته و در آن خطاب به آژانس بين الملل گفته: دراين 2سال اگر نگوييم هيچ، مقدار كمي بهره برده ايم ولی مدام شاهد زياده خواهي هاي شما هستیم و در جاي ديگر این کتاب تعبیر کاپیتالاسیون را زماني كه آن ها خواستار تعطيلي هسته اي بوده اند به كار برده است.

وی در پاسخ به اينكه ايران چرا به آژانس اطلاعات هسته اي نداده است تصریح کرد: طبق معاهده قرار بر اطلاع دادن نبوده و طبق پروتكل الحاقي آژانس بايد 6 ماه قبل از وارد كردن مواد، اطلاع داده شود كه ايران در آن زمان عضو پروتكل نبوده است و درضمن آژانس براي ما تعيين درصد نكرده بود تنها گفته حق ساختن بمب اتم را نداريد.

دیپلماسی یعنی چانه زدن و مذاکره / نبایدآرمان گرايانه فکر کنیم

امیدی با اشاره به کتاب دکتر روحانی بیان کرد: ديپلماسي يعني چانه زدن و مذاكره كه بايد سعي كنيم ايرادات طرف مقابل را زيادتر نشان دهيم و شايد ايشان مي خواسته منصفانه نبودن رفتار آن ها را گوشزد كند.

استاد علوم سیاسی دانشگاه اصفهان افزود: درست است كه هميشه چيزي كه در قوانين مجلس و كتاب هاست با واقعيات و عمل متفاوت است اما بايد به همان قوانين كم هم اعتماد و عمل كنيم والا سنگ روي سنگ بند نمي شود و اگر همين حقوق بين الملل هم نباشد وضع خيلي بدتر مي شود و نبايد آرمان گرايانه فكر كنيم.

وی افزود: به كار بردن كلمه كاپيتالاسيون از طرف آقاي روحاني بوده كه به نظر مي رسد اين روند چند هزار ساله است که معمولا بر اساس عرف جامعه جهانی ديپلمات ها از تعقيب قضايي مصون هستند.

امیدی افزود: اینکه گفته می شود ما اعتماد نمي كنيم، طبيعي است ما در خانه خريدن هم به كسي به جز با سند و مدرك اعتماد نمي كنيم، بايد با انجام يكسري مكانيزم هاي سياسي بتوانیم معامله و مذاكره كنيم و اين غلط است كه بگوييم چون از آن ها خلف وعده ديده ايم ديگر پنجره ها را ببنديم.

لازم باشد باز شهید می دهیم ولی زیر بار ذلت نمی رویم

نصری در پاسخ به موضع گیری دکتر امیدی گفت: اگر قرار باشد زورگويي كنند و حكايت جنگ تحميلي شود که 9 قطع نامه عليه ما صادر کردند لازم باشد باز هم شهيد مي دهيم ولی زندگي با ذلت را نمي پذيريم.

وی افزود: وقتي متن كتاب را مي خوانيم منظور از كاپيتالاسيون كاملا مشخص مي شود كه زور گويي بوده نه صرف مصونيت از تعقيب قضايي.

مدرس دانشگاه اصفهان اضافه کرد: در سال 1374 در زمان آقاي هاشمي ايران از آژانس دعوت به بازديد كرد سال 1379 نیز مسئول آژانس رسما اعلام كرد كه ايران مرتكب خلافي نشده، ولی ايران به آنها گفت كه طبق قرار بايد پرونده ما پاك شود ولي آنها گفتند براي اعتمادسازي كامل بايد فعاليت هسته اي را تعطيل كنيد حتي از بعضي مسولين آن ها داريم كه ما فعاليت صلح آميز هسته اي آن ها را هم قبول نداريم. حالا پاسخ دهيد كه ما ديگر بايد چه بكنيم كه آن ها حقمان را به عنوان يك انسان بپذيرند.

ما نمي توانيم آقاي خاتمي را زير سوال ببريم

امیدی در پاسخ گفت: اين حرف كه 9 قطع نامه در زمان جنگ عليه ما صادر شده خلاف واقع است و شوراي امنيت در آن زمان خواستار آتش بس و بازگشت به مرزهاي بين المللي شده بود.

وی در خصوص اين كه ما بايد با عزت زندگي كنيم و لازم باشد مي جنگيم و شهيد هم مي دهيم گفت: ممكن است در حال حاضر تنها 10 الی 20 درصد جامعه داراي چنين تفكري باشند و اين مدل داوطلبانه است نه اجباري

استاد علوم سیاسی افزود: ما مي توانيم از كشورهاي اروپايي الگو بگيريم. ما نمي توانيم آقاي خاتمي را زير سوال ببريم كه چرا موضوع هسته اي را تعليق كرد چون تا قبل از آن زمان اصلا چنين بحثي مطرح نبوده است.

وی با بیان اینکه ما هيچ وقت نمي توانيم حق خود را به طور كامل بگيريم و قطعا قدرت سياسي، نظامي و اقتصادي نقش به سزايي دارد و ما بايد به اندازه ي توان خود اظهار وجود كنيم ادامه داد: حتي اگر آن ها را به  بدمست هايي تشبيه كنيم كه شمشير به دست دارند نبايد روي حساسيت هاي آن ها دست بزنيم و بايد با تدبير چاره بينديشيم و تاريخ ثابت كرده بهترين مدل براي كسب منافع، قدرت داشتن ار طريق ديپلماسي است.

با وجود تمدن ایرانی و آموزه های اسلامی به الگوهای حکومت داری نیاز نداریم

در ادامه نصری افزود: بحث ما حفظ منافع كشورمان است و اين حرف ما اصلا به منزله به دنبال جنگ بودن نيست بلكه آنها هستند كه چنين قصدي دارند.

وی خاطر نشان کرد: ما تفكر ايراني اسلامي را داريم و با وجود چنين تمدني و آموزه هاي اسلامي هيچ كاري به حكومت داري کشورهای چين و هند و .. .نداريم.

کارشناس ارشد علوم سیاسی افزود: در مقابل حكومت بدمستي كه شمشير به دست دارد نبايد تسليم شد و بايد طبق انقلابي كه داریم با عزت جلوي آن ها بايستيم. همانگونه که در جريان 9 دي، مردم ثابت كردند هنوز عاشورايي و كربلايي هستند. حتي بعد از شهادت شهيد احمدي روشن شاهد بوديم بسياري از دانشجويان تقاضاي تغيير رشته و درس خواندن در رشته فيزيك هسته اي شدند. ما امروزه براي بيماران خود نياز به غني سازي با درصد بالا داريم.

همچنین بخوانید:

دیدگاهتان را بنویسید

توجه: از انتشار نظرات توهین آمیز معذوریم.