۱۴:۲۰ - سه شنبه ۰۸ اردیبهشت ۱۳۹۴

حاجی نماینده مجلس:

استانی شدن انتخابات مجلس با اصل 75 قانون اساسی مغایرت دارد

عضو کمیسیون برنامه و بودجه و محاسبات مجلس شورای اسلامی ضمن ابراز مخالفت با طرح استانی شدن انتخابات مجلس گفت:با اصول قانون اساسی مغایرت داشته و سبب ایجاد حساسیت های قومی می گردد که ما نگران آن هستیم.

به گزارش پایگاه خبری“شاهین نا، عضو کمیسیون برنامه و بودجه و محاسبات مجلس شورای اسلامی ضمن ابراز مخالفت با طرح استانی شدن انتخابات مجلس گفت: از دو منظر اجرایی، و آثار و پیامدها می توان به عدم موفقیت این طرح نگاه کرد.

حسینعلی حاجی دلیگانی در گفتگویی اظهار کرد: از نظر اجرایی فکر میکنم در استانها آن ظرفیت و بستر لازم برای برگزاری انتخابات استانی مجلس وجود ندارد، زیرا در هر حوزه بین ده تا پانزده نفر نامزد می شوند و در مجموع مثلاً در استانهایی نظیر اصفهان که 15 حوزه انتخابیه دارد، پیش بینی می شود حدود 350 نفر شرکت کنند.

وی افزود: از این 350 نفر، مردم که نهایتاً می بایست نام 19 نفر را در تعرفه ها بنویسند، حداکثر هر کدام نام 5 الی 10 نفر را می نویسند، بنابراین هم انگیزه افراد برای اصل شرکت در انتخابات کاهش می یابد و هم تعداد آرای هر کاندیدا به نسبت استعدادی که در کسب رای دارد تقلیل پیدا می کند.

حاجی دلیگانی خاطرنشان کرد: تعداد نمایندگانی که از طرف هر کاندیدا باید برای حضور در کنار صندوق جهت نظارت بر روند رای گیری تعیین شوند، همچنین فاصله هایی که بین حوزه های رای گیری وجود دارد، و اینکه در زمان تمدید ساعات رای گیری نیز مشکلاتی بوجود خواهد آمد که از دیگر مشکلات این طرح است.

وی ادامه داد: فرض کنید یک حوزه با فاصله بسیار زیاد نیاز به تمدید ساعت رای گیری دارد، در حالی که در  20 حوزه دیگر تمام کارها به اتمام رسیده است و همه باید منتظر آن شهری بمانند که مردم آن آخر وقت پای صندوق رای حاضر می شوند.

نماینده مردم شاهین شهر و میمه تصریح کرد: ممکن است در یک حوزه کاندیدای مربوط به همان حوزه 70 درصد آرای آن حوزه را کسب کند، در حالی که در استان آراء دیگران بیشتر باشد، بعد تصور کنید مردمی که در انتخابات شرکت کرده اند چه دیدگاهی نسبت به نماینده منتخب پیدا خواهند کرد.

این نماینده مجلس تاکید کرد: از جایگاه حقوقی نیز به نکات زیادی می توان اشاره کرد؛ یکی اینکه بحث استانی شدن انتخابات مجلس اصولاً با اصل 75 قانون اساسی مغایرت دارد، زیرا که این یک طرح است و مستلزم افزایش هزینه انتخابات خواهد بود. به هر حال وقتی که یک هیئت اجرایی در استان اضافه می شود، طبعاً هزینه های خاص خود را دارد.

عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس بیان داشت: وقتی که آگهی ها به جای اینکه 15 اسم در آن باشد، 300 یا 400 اسم در آن قرار می گیرد و این نسخ در کل استان هم باید تکثیر بشود، یا تعرفه های رای گیری و سایر قضایا، اینها همه هزینه های خود را دارند.

وی گفت: اگر کاندیدایی از حوزه انتخابیه فعلی موفق به کسب رای لازم نشد، انتخابات مرحله دوم آن مجدداً  باید در تمامی سطح استان اجرا شود که همین خود مستلزم هزینه های چند برابری است.

حاجی اضافه کرد: چنین طرحی قطعاً باعث کاهش انگیزه مردم و کاهش مشارکت عمومی در انتخابات می شود که با اصول قانون اساسی مغایرت داشته و سبب ایجاد حساسیت های قومی می گردد که ما نگران آن هستیم.

حاجی دلیگانی افزود: بنده فکر می کنم متاسفانه یکی از پشت صحنه های این طرح ممکن است شرایطی نظیر بهانه ها و  اتفاقتی باشد که در انتخابات ریاست جمهوری سال 88 به وقوع پیوست و اینجا هم بستری برای بعضی از افراد بهانه جو ایجاد شود.

وی در پایان با اشاره به اظهارات اخیر حسن روحانی در خصوص عملکرد نیروی انتظامی تصریح کرد: فرماندهی کل قوا، رهبر عظیم الشان انقلاب هستند و با توجه به مواضعی که ایشان در جمع فرماندهان نیروی انتظامی داشتند، به نظر می رسد که آقای رئیس جمهور می بایست مواضع خود را بر اساس فرمایشات مقام معظم رهبری تنظیم بکنند.

همچنین بخوانید:

دیدگاهتان را بنویسید

توجه: از انتشار نظرات توهین آمیز معذوریم.