۱۴:۱۱ - شنبه ۰۸ فروردین ۱۳۹۴

نماینده مردم شاهین‌شهر، میمه و برخوار در مجلس خبر داد

راه‌اندازی اتاقی در وزارت جهاد کشاورزی جهت رفع مشکلات کشاورزان مهاجر

نماینده مردم شاهین‌شهر، میمه و برخوار در مجلس از راه‌اندازی اتاقی در وزارت جهاد کشاورزی جهت رفع مشکلات کشاورزان مهاجر خبر داد.

به گزارش پایگاه خبری”شاهین نا” حسینعلی حاجی در مورد مسائل و مشکلات کشاورزان مهاجر اظهار کرد: پدیده مهاجرت کشاورزان یا صیفی‌کاران برجسته و فاخر منطقه شاهین‌شهر، میمه و برخوار از 70 سال پیش تا هم‌اکنون به دلایل مختلفی از جمله کمبود آب به وجود آمده است.

 وی با بیان اینکه ‌گذشت زمان نیز بر دامنه گستره مهاجرت کشاورزان افزوده‌ است، گفت: این مهاجرت‌ها به نحوی شد که کشاورزان منطقه ما در شاهین‌شهر، میمه و برخوار در مناطق و دشت‌های حاصلخیز استان خوزستان به دلایل مساعد بودن برای کشاورزی، اقدام به تولید محصولات مختلفی ازجمله هندوانه می‌کردند.

عضو هیئت‌رئیسه کمیسیون برنامه‌و بودجه مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: با افزایش و کشف ظرفیت‌ها و منابع جدید از جمله زمین و آب در اکثر استان‌های کشور کشاورزان منطقه شاهین‌شهر، میمه و برخوار اقدام به مهاجرت و کشت انواع صیفی‌جات و غلات کردند.

وی در ادامه خاطرنشان کرد: اکثر مناطق مورد هدف کشاورزان مهاجر شمال استان اصفهان جهت زراعت عبارت از نقاط مختلف استان‌های فارس، بوشهر، اردبیل و … بود.

حاجی ادامه داد: هنگام ورود این کشاورزان به آن مناطق مسائل و مشکلات خاصی برای آن‌ها به وجود می‌آمد که نوع اجاره کردن زمین، چگونگی میزان ارائه خدمات توسط سازمان جهاد کشاورزی آن مناطق به آن‌ها و درنهایت بیمه شدن محصولات زراعی‌شان از جمله این موارد بود.

وی با بیان اینکه کشاورزان مهاجر در احیاء زمین‌های بایر نقش بسزایی را ایجاد کرده‌اند، یادآور شد: کشاورزان مهاجر منطقه ما زمانی که مبدأ حرکت آن‌ها از شهرستان برخوار و بخش مرکزی شاهین‌شهر و میمه به مناطق دیگر شروع می‌شد لذا از لحاظ بیمه شدن محصولات، مشکلاتی برای آن‌ها به وجود می‌آمد و معمولا برخی از اقلام زراعی‌شان را صندوق بیمه کشاورزی نمی‌پذیرفت، همچنین سازمان جهاد کشاورزی الگوی کشت آن‌ها را به حال خود رها کرده بود.

نماینده مردم شاهین‌شهر، میمه و برخوار در مجلس شورای اسلامی در ادامه اظهار کرد: به همین علت در تولیدات یک سال زارعی کشاورزان مهاجر یک سری کمبودها و کسری‌ها وجود داشت.

وی افزود: همین بی‌برنامگی‌ها موجب ضرر کشاورزان و در نهایت ورشکسته شدن آن‌ها می‌شد، از طرف دیگر در موضوع نقدینگی و ارائه تسهیلات ویژه توسط بانک‌ها به آن‌ها مشکل وجود داشت.

 حاجی تصریح کرد: برخی از این صیفی‌کاران مهاجر متوسل به گرفتن وام‌هایی با سود 30 درصد و حتی بیشتر از این می‌شدند به همین علت دخل‌و خرج کشاورز با همدیگر همخوانی نداشت و این امر موجب متزلزل شدن کشاورز شده بود.

وی گفت: کشاورزان مهاجر به دلیل مهاجر بودن در فروش محصولات و صادرات آن با مشکلاتی مواجه بودند و همین دلیل موجب سوءاستفاده دلال‌ها و خریدن دست رنج کشاورزان با قیمت‌های خیلی ارزان و عرضه آن با قیمت‌های چند برابری به بازار مصرف را فراهم ساخته بود.

عضو هیئت‌رئیسه کمیسیون برنامه‌و بودجه مجلس شورای اسلامی ادامه داد: به همین دلایل جهت بررسی و رفع مشکلات کشاورزان مهاجر جلسات متعدد و فراوانی را با وزیر جهاد کشاورزی برگزار کردیم.

وی تأکید کرد: در نتیجه مقرر شد اتاقی فعال در خود وزارتخانه جهاد کشاورزی با حضور کارشناسان جهت بررسی، رفع مسائل و پیگیری مشکلات کشاورزان مهاجر راه‌اندازی گردد تا جلوی این‌همه مسائل و مشکلات کشاورزان مهاجر در کشور گرفته شود.

حاجی با اشاره به تعداد کشاورزان منطقه مرکزی شاهین‌شهر، میمه و برخوار تصریح کرد: حدود 2 هزار بنه در منطقه ما وجود دارد که هر بنه‌ای از 3 تا 10 نفر شروع می‌شود که هم کشت بهاره و هم کشت پاییزه انجام می‌دهند.

منبع:فارس

 

همچنین بخوانید:

دیدگاهتان را بنویسید

توجه: از انتشار نظرات توهین آمیز معذوریم.