۰۹:۰۲ - سه شنبه ۰۳ آذر ۱۳۹۴

دفن آگاهانه 620 میلیون تومان پول بیت‌المال زیر خاک/

امحای ۱۷۰۰ تن سیب زمینی در فارس به اسم تنظیم بازار و سکوت مسئولان

ماه گذشته خبری مبنی بر امحاء یکهزار و 700 تن سیب‌زمینی در استان فارس به گوش رسید که با حاشیه های متعددی در این استان و مجلس شورای اسلامی روبرو شد.

به گزارش پایگاه خبری شاهین نا؛ آبان ماه امسال بود که خبر دفن 1700 تن سیب زمینی کشاورزان فسا و داراب رسانه ای شد؛ اتفاقی که علاوه بر حاشیه دار بودن آن، 620 میلیون تومان از پول بیت المال را به زیر خاک برد.

ماجرا از این قرار است که مسئولان جهاد کشاورزی استان فارس برای تنظیم بازار اقدام به امحا کردن بیش از 1700 تن سیب کردند.

مدیر تعاون روستایی فارس با تشریح عملکرد تعاون روستایی فارس در 6 ماه گذشته به بهترین اقدام این سازمان اشاره کرد و گفت:‌ در این مدت سازمان تعاون روستایی در حوزه بازرگانی به منظور تنظیم بازار سیب زمینی اقدام به خرید و امحای بیش از 1700 تن سیب زمینی در فارس کرده است.

بهجت حقیقی افزود: در این اقدام سازمان تعاون روستایی سیب زمینی‌های برداشت شده از شهرهای فسا و داراب را که دارای پایین‌ترین حد کیفیت بودند را از کشاورزان به قرار هر کیلو 360 تومان خریداری کرده و مجموع آن‌ها را معدوم که در این اقدام 620 میلیون تومان پول بیت‌المال به منظور تنظیم بازار سیب زمینی از دست رفته است.[1]

جالب این که بر اساس قانونی، محصولاتی که مشمول خرید تضمینی هستند باید شش ماه از خرید گذشته باشد تا بتوان آن را به بازار عرضه کرد. این بدان معنی است، مسئولین تعاون روستایی با آگاهی از این که 620 میلیون تومان پول بیت المال را زیرخاک خواهند کرد، اقدام به خرید سیب زمینی از کشاورزان کرده اند.

رئیس سابق تعاون روستایی فارس: در زمان مدیریت من حتی یک کیلو محصول معدوم نشد

حسن شیبانی (زارع شیبانی) مدیر کل سابق این سازمان در این رابطه گفت: طی 5 سال گذشته حتی یک کیلو محصول معدوم هم نداشتیم.

وی افزود: فساد پذیر ترین محصولات کشاورزی، گوجه فرنگی بود که در سال 93 بیش از 20 هزار تن خریداری کردیم، البته قبل از شروع به خرید گوجه فرنگی با کارشناسان و صاحب نظران این عرصه، جلسات متعددی گرفته شد و با کارخانه های تولید رب گوجه فرنگی در استان فارس و استان اصفهان قراردادهایی منعقد کردیم تا مشکلی به وجود نیاید.

شیبانی به راهکار جلوگیری از بروز چنین اتفاقات اشاره کرد و ادامه داد: قطعا برای محافظت از این محصولات آنها را به انبارها و سردخانه ها منتقل می کردیم اما نکته اصلی اینجاست که قبل از خرید محصولات باید تمهیدات لازم انجام شود.[2]

کوچک زاده: موضوع امحا 1700 تن سیب زمینی پیگیری شود

مهدی کوچک زاده نماینده مردم تهران در نشست علنی (دوشنبه، 2 آذرماه) مجلس شورای اسلامی گفت: براساس اخبار مکرر و موثق در روز گذشته رئیس تعاونی روستایی استان فارس، 1700 تن سیب زمینی برای جلوگیری از افت قیمت امحا یا دفن شده است ما این عمل را که الگو برداری از اقتصاد سرمایه داری است خلاف شرف و وجدان اسلامی می دانیم و به مسئولان مربوطه تذکر می دهیم، خصوصاً به وزیر کشاورزی تذکر می دهم.

کوچک زاده افزود: در کشوری که مردم از گرسنگی براساس آمار 2 روز گذشته در مجلس به فحشا کشیده می‌شوند کدام بی شرافت به خود اجازه می دهد که 1700 تن سیب زمینی دفن شود.[3]

واکنش شدید رئیس کمیسیون عمران شورای شهر شیراز

رئیس کمیسیون عمران شورای اسلامی شهر شیراز بعدازظهر امروز دوشنبه در یکصد و بیست و هفتمین جلسه شورا اظهار داشت: هفته گذشته خبری مبنی بر امحاء یکهزار و 700 تن سیب‌زمینی در فارس به گوش رسید که در صورت صحت بسیار تعجب‌برانگیز است.

رضا محمدیان افزود: این کار مصداق کامل اسراف و تبذیر بوده و مسئولان مربوطه در صورت انجام چنین کاری باید پاسخگو باشند و نهادهای نظارتی برخورد لازم را با خاطیان انجام دهند.[4]

نماینده ولی‌فقیه در استان فارس: امحاء محصولات غلطی روشن است

نماینده مقام معظم رهبری در استان فارس در دیدار با دانشجویان بسیجی دانشگاه‌های شیراز در واکنش به امحاء ۱۷۰۰ تن سیب زمینی گفت: در مورد مسائل کشاورزان و مشکلات آن‌ها کار از تذکر به مسئولین گذشته است. ده‌ها بار با مسئولان صحبت شده است و نتیجه‌ای حاصل نشده است. با توجه به مشکل خشکسالی و اقلیم استان باید از توضیح دادن شرایط فرا‌تر برویم و واقعیت این شرایط را بپذیریم و با آموزش‌های لازم و کشت مناسب و نوع آبیاری بتوانیم با این واقعیت موجود کنار بیاییم.

آیت الله ایمانی یادآور شد: مسئله‌های مشابهی چون امحاء خیار و گوجه فرنگی و هنداونه نیز بوده است که زمین کشاورزی با بار درون ان شخم خورده است. متاسفانه تا به حال گوش شنوایی برای این کار ندیدم.

نماینده مقام معظم رهبری در استان فارس در ادامه افزود: کاری که امروز در امحاء انجام داده‌اند غلط بوده و این غلطی روشن است. عده‌ای از کار‌شناسان کم تعهد به بهانهٔ تنظیم بازار به این فرم کلاهی بر سر ما می‌گذراند. وی افزود: سه برابر تولید برخی از محصولات صنایع در داخل گاهی ورود محصولات با کیفیت کمتر در وزارت خانه‌ها داریم که این‌ها همه به بهانه تنظیم بازار است. [5]

مسئول بسیج دانشجویی دانشگاه شیراز : این اقدام مضحک و غیر عقلانی بود

مسئول بسیج دانشجویی دانشگاه شیراز در واکنش به اقدام مسئولین جهاد کشاورزی استان فارس گفت: این اقدام غیرمنطقی نه تنها هیچ ادله شرعی، اخلاقی و عرفی ندارد بلکه از نظر اقتصادی مستقیما با سیاست های اقتصاد مقاومتی در تضاد است.

عباس توانا گفت : مسئولین جهاد کشاورزی با چه بینشی این اقدام را مرتکب شده اند؟ میگویند می خواهیم قیمت بازار را کنترل کنیم، آخر به چه قیمتی؟ کنترل قیمت بازار با تعیین الگوی کشت مناسب امکان پذیر است نه اینکه نعمت خدا را که مردم بسیاری به آن محتاجند را چال کنیم. مسئولین تعاون روستایی اگر هنر دارند الگوی کشت مناسب را تعیین نمایند تا شاهد تولید مازاد بر نیاز مصرف کنندگان نباشیم نه اینکه با چال کردن 1700 تن سیب زمینی صورت مساله را پاک کنند.

دانشجوی ارشد اقتصاد دانشگاه شیراز تصریح کرد : این اقدام مضحک و غیرعقلانی یقینا ضربات جبران ناپذیری به اقتصاد استان و کشور وارد آورد؛ تنظیم بازار با دفن هزاران تن سیب زمینی زمانی که ده میلیون مددجو داریم که با توزیع 5 کیلو سیب زمینی می توان کاری کرد که 340000 خانواده ولو برای چند شب در همین اطراف خودمان گرسنه سر بر بالین نگذارند. شما مسند دار کدام حکومتید؟ شما مسند دار حکومت اسلامی هستید.[6]

چشم انتظار برخورد با مسئولانی که از حال فقرا و گرسنگان بی خبرند!

جالب اینجاست که می‌بینیم توجیه مسئولان برای معدوم کردن سیب زمینی های خریداری شده، کیفیت نازل این محصولات بوده که خود موضوعی ابهام آفرین و به نوعی نشانگر قصور مسئولان است، وگرنه چه توجیهی دارد این میزان محصول بی کیفیت در یک استان تولید شده و صفی از هزینه های بالاسری، از جمله تأمین آب، کود و… صرف تولید آن شود؟

این در حالی است که فارغ از حیف و میل بیت المال در این ماجرا، دفن این حجم سیب زمینی در حالی که بسیاری از مردم در تأمین مایحتاج روزمره خود در فشار هستند و آمارهای فراوانی از گرسنگی و سوء تغذیه در کشورمان اعلام می‌شود، خود موضوعی است که تعمق در آن، سؤالات فراوانی به ذهن متبادر می‌کند.[7]

بر این اساس جا دارد از مسئولان بپرسیم چرا برای توزیع این محصول مازاد که قرار است در زمین دفن شود، در میان نیازمندان و در مناطق محروم، یا حتی اختصاص بخشی از آن به نهادهای حمایتی، ترجیح داده‌اند همه 1700 تن سیب زمینی را دفن کنند؟ آیا غیر از این است که برای دفن این میزان محصول هزینه‌ای صرف شده که می‌شد با آن مکانیزمی برای توزیع آن طراحی کرد؟

http://www.mizanonline.ir/fa/news/99464 (1

2) http://shiraze.ir/fa/news/79823
http://www.icana.ir/Fa/News/288864 (3
4) http://www.farsnews.com/newstext.php?nn=13940902001421
5) http://shiraze.ir/fa/news/79848
6) http://ghariv.ir/fa/news/7874
7) https://www.tabnak.ir/fa/news/547990

منبع:مشرق

دیدگاهتان را بنویسید

توجه: از انتشار نظرات توهین آمیز معذوریم.