۱۲:۳۰ - پنجشنبه ۳۰ بهمن ۱۳۹۳

نایب رئیس مجلس در اصفهان:

نخستین قدم در تحقق اقتصاد مقاومتی «کاهش هزینه‌های دولت» است

نایب رئیس مجلس شورای اسلامی گفت: نخستین قدم در تحقق اقتصاد مقاومتی کم‌کردن هزینه‌های دولت است.

به گزارش پایگاه خبری“شاهین نا” محمدرضا باهنر پیش از ظهر امروز در گردهمایی جوامع و نظامات فنی و مهندسی استان اصفهان، اظهار داشت: گرچه ‌نظام مهندسی ساختمان، نظام مهندسی معدن و نظام مهندسی کشاورزی داریم اما خیل عظیمی از مهندسان کشور تحت پوشش این نظام‌های قانونی نبوده و بیش از 50 درصد مهندسان کشور زیر چتر این 3 نظام مهندسی نمی‌گنجند.

وی افزود: مهندسان تأثیرگذاری مانند IT، هوا و فضا، انرژی و نفت و گاز یا مهندسان صنایع و مکانیک زیر پوشش این نظامات مهندسین قانونی نیستند بنابراین باید قانونی مانند قانون نظام صنفی یا قانون تجارت برای تأسیس نظام‌های مهندسی کشور تصویب شود.

نایب رئیس مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه اگر بتوانیم تعامل را بین جامعه مهندسان کشور بیشتر کرده و از آن‌ها کمک بگیریم چشم‌انداز بهترین برای آینده کشور طراحی می‌شود، تصریح کرد:‌ مقام معظم رهبری در جلسه‌ای به بنده فرمودند که نقش مهندسان و دانشکده فنی در انقلاب و زمان جنگ را نباید فراموش کرد و شاید اغراق نباشد که هر روز در میدان دفاع مقدس یک نوآوری توسط مهندسان انجام می‌شد.

باهنر در حال تأسیس دبیرخانه دائم روز مهندسی هستیم، خاطرنشان کرد: از تمام افراد حقوقی مربوطه فارغ از بخش‌ها و جهت‌گیری‌های سیاسی برای عضویت در این دبیرخانه دعوت می‌کنیم چراکه جامعه مهندسی کشور می‌تواند در جریان اقتصاد مقاومتی کار انجام دهد.

وی ادامه داد: جامعه اسلامی مهندسین می‌تواند حلقه واسط بین دولت و بخش خصوصی باشد چرا که صدای بخش خصوصی به جایی نمی‌رسد و این‌ها حلقه واسط می‌خواهند که مطالبات بخش خصوصی را به دولت و مطالبات دولت را به بخش خصوصی منتقل کنند.

نایب رئیس مجلس شورای اسلامی اظهار داشت: وزارت راه و نیرو بیش از ده‌ها هزار میلیارد تومان به پیمانکاران بدهکار هستند، اما اگر یکی از همین شرکت‌ها مالیات دیر بپردازد ممنوع‌الخروج می‌شود.

باهنر با تاکید بر اینکه قانون‌گذاران، مسئولان اجرایی و مردم به لوازم اقتصاد مقاومتی مجهز نشدند، اظهار داشت: عادت کردیم با رانت نفت زندگی کنیم و تا سال قبل، سالی 100 میلیارد دلار درآمد حاصل از فروش نفت خام داشتیم که اگر به‌جای آن مالیات گرفته شود، باید سالی 5 هزار میلیارد دلار گردش مالی توسط بخش خصوصی اتفاق بیفتد تا دولت به 100 میلیارد دلار درآمد حاصل از مالیات برسد، اما در حال حاضر به جای آن از نفت استفاده می‌کنیم.

وی گفت:‌ نخستین قدم برای تحقق اقتصاد مقاومتی کاهش هزینه‌های دولت است. درآمدهای ارزی ما در سال آینده در خوش‌بینانه‌ترین حالت به حدود 60 درصد ارز امسال می‌رسد و بخش عمده از صادرات غیرنفتی ما مانند میعانات گازی و پتروشیمی وابسته به قیمت نفت است.

نایب رئیس مجلس شورای اسلامی در ادامه سخنانش با بیان اینکه درآمدهای بودجه عمومی دولت از نفت با بودجه عمرانی در حال برابر‌شدن است، تصریح کرد: قرار شده تا سال 94 هرچه درآمد داشتیم برای بودجه عمرانی هزینه شود البته در این صورت در بودجه جاری با مشکل مواجه می‌شویم اما این پایه خوبی است که البته نیاز به شجاعت دارد.

باهنر با اشاره به مبلغ یارانه‌ها خاطرنشان کرد: از همان زمان که شروع پرداخت یارانه‌ها به مردم بود، هر ماه 600 تا 700 میلیارد تومان کسری یارانه داشتیم و این اتفاق در این دولت نیز ادامه پیدا کرد. برای رفع آن یا درآمدها را افزایش داد و یا هزینه‌ها کاهش یابد یعنی به برخی یارانه ندهیم و یا اینکه از بنگاه‌ها پول برداریم که هر 3 خسارت‌بار است بنابراین باید دید، کدام یک از این روش‌ها کمتر خسارت دارد بنابراین باید دولت برخی یارانه‌بگیرها را حذف کند.

انتهای پیام

منبع:تسنیم

همچنین بخوانید:

دیدگاهتان را بنویسید

توجه: از انتشار نظرات توهین آمیز معذوریم.