۱۱:۱۵ - یکشنبه ۰۷ دی ۱۳۹۳

بازشناسی فتنه:

مهمترین و استوارترین تکیه گاه در دنیای پر تلاطم کنونی تاسی به ولایت فقیه است

نقطه اوج فتنه گری در محرم سال ۱۳۸۸ بود که مبارزات دشمنان از فاز سیاسی به فاز ایدئولوژیک وارد شد و در حقیقت ماهیت اصلی و اساسی خود را نشان داد.

به گزارش پایگاه خبری“شاهین نا“ علی قادری در یادداشتی نوشت/ فتنه به معنای آزمایش و امتحان  است.از نظر مفهومی فتنه زمانی اتفاق می افتد که جامعه قدرت تمییز بین حق و باطل را ندارد و در واقع باطل خود را با حق در آمیخته و خود را حق جلوه می دهد. در اینجاست که لغزشها اتفاق افتاده و افراد بسیاری در ورطه هلاکت و گمراهی غوطه ور می شوند. فتنه زمانی در یک جامعه شیوع پیدا می کند که آن جامعه قدرت تحلیل و بصیرت و آگاهی را از دست بدهد. پس فتنه رابطه متقابل با بصیرت دارد . ما در آموزه های قرآن شاهد شکل گیری فتنه های زیادی در ملتهای قبلی بودیم که بسیاری از آنها در صدد بودند روند تاریخ را عوض کنند که تقریبا تمامی آنها با عنایت الهی استمرار پیدا نکردند.

از جمله فتنه های اشاره شده در قرآن کریم می توان به ناقه حضرت صالح (ع) اشاره کرد که با فتنه گریهای ناقه ی سرخ رنگ کشته شد و آن قوم دچار عذاب الهی شدند. مورد بعدی گوساله سامری بود .بعد از اینکه حضرت موسی (ع) قوم بنی اسراییل را از بت پرستی به خدا پرستی رهنمون ساخت مدت چهل روزه ای را برای مناجات به کوه طور رفت در این مدت سامری با ساختن گوساله سامری که بانگی از آن بر می آمد گفت این خدای شماست و آنها گوساله پرست شدند.

داستان های حضرت یوسف حضرت ایوب ،حضرت ابراهیم و … مملو از امتحانات الهی و فتنه گری طاغوتیان است .در نهج البلاغه مولا علی (ع) هم در فرازهای مختلفی به فتنه و فتنه گری اشاره شده است. از جمله مهمترن فتنه های دوران حضرت فتنه مارقین،ناکثین و قاسطین است که منجر به سه جنگ بزرگ در دوران حضرت شد و صدمات جبران ناپذیری را بعد از شهادت حضرت علی(ع) بر جامعه اسلامی وارد کرد.

این مباحث نشان می دهد که فتنه مختص دوران ما نیست در همیشه تاریخ وجود داشته البته از نظر شکل و محتوا بستگی به زمان و مکان متفاوت است.پس از پیروزی انقلاب اسلامی نیز دشمنان که از پیروزی تفکر ولایی بر طاغوت  شوکه شدند در صدد برآمدند تا با ایجاد فتنه های زیادی انقلاب ما را از مسیر خود خارج کنند. فتنه کودتای نوژه که توسط یک مرجع تقلید و یکی از مسئولان عالیرتبه نظام برای تسخیر بیت امام (ره) طراحی شده بود. فتنه بنی صدر، فتنه های سازمان منافقین و گروههای مارکسیستی مثل فداییان خلق و حزب توده، فتنه ترور نخبگان سیاسی ما فتنه حمله نظامی به ایران توسط آمریکا(واقعه طبس)، فتنه جنگ تحمیلی و هزاران فتنه دیگر تا زمان حاضر خود دیباچه‌ای مجزا می طلبد.

در این بین یکی از مهمترین نکته ها در رابطه با فتنه نقش و جایگاه خواص و نخبگان سیاسی در این فضا است. اصولا مبنای ایجاد فتنه خواص جامعه هستند که از نوعی وجاهت سیاسی یا دینی و یا علمی در بین مردم برخوردارند. به دلیل اینکه مردم پیرو خواص و بزرگان خود هستند لذا جهت دهی و خط مشی خواص در مشی و خط مردم بسیار مهم خواهد بود.

فتنه سال 1388 که در آستانه انتخابات ریاست جمهوری شکل گرفت دارای معادلهایی در اکراین و قرقیزستان و کشورهای دیگر بود . دشمنان قسم خورده نظام جمهوری اسلامی تصمیم گرفتند که با استفاده از فضای آزادی بیان و آزادی فعالیتهای سیاسی که بر گرفته از مردم سالاری دینی است جو سیاسی کشور را متشنج کرده و از فضای غبار آلود به نفع اهداف مورد نظر خود که ساقط کردن حکومت دینی بود بپردازند. در این بین خواص کم بصیرت نیز پیش قرآول دشمن شدند و به فتنه های دشمن دامن زدند.

نقطه اوج این فتنه گریها محرم سال 1388 بود که مبارزات دشمنان از فاز سیاسی به فاز ایدئولوژیک وارد شد و در حقیقت ماهیت اصلی و اساسی خود را نشان داد. در این زمان بود که فتنه گران نه تنها مرز خود را با دشمنان مشخص نکردند بلکه هتک حرمت کنندگان ساحت مقدس حضرت اباعبدالله را جمعی خداجو!!!؟؟؟ نامیدند در این زمان ملت همیشه در صحنه ایران در 9 دی ماه حماسه ای آفریدند که برای ابد در تاریخ مبارزات حق طلبانه ملت ایران با کفر و استکبار ماندگار شد. یک نکته مهم در این بین روشنگریها و موضعگیری های دقیق و عالمانه و بصیرت گونه مراد و مقتدایمان حضرت امام خامنه ای(مد ظله العالی ) بود. این سکان دار حکیم انقلاب اسلامی در لحظات اولیه زمانی که بسیاری از خواص در خواب شیرین خود بودند ضمن اتخاذ تدابیر و موضعگیری های صحیح و دقیق و سپس روشنگریهای حکیمانه انقلاب شکوهمند اسلامی را از یک طوفان سهمگین نجات دادند و نشان دادند که مهمترین و استوارترین تکیه گاه در دنیای پر تلاطم کنونی تاسی به ولایت فقیه است و بس.

دکتر علی قادری محقق، پژوهشگر و مدرس دانشگاه

همچنین بخوانید:

دیدگاهتان را بنویسید

توجه: از انتشار نظرات توهین آمیز معذوریم.