۱۰:۰۰ - جمعه ۱۳ تیر ۱۳۹۳

عادت های نادرست غذایی در ماه رمضان

تعدادی از روزه داران در ماه رمضان، عادت های نادرست غذایی دارند در حالیکه کارشناسان بهداشت و سلامت بر تغذیه سالم و رعایت برنامه متعادل غذایی در این ماه تاکید می کنند.

به گزارش پایگاه خبری شهرستان شاهین شهر و میمه “شاهین نامدیر مرکز بهداشت شماره یک اصفهان در این زمینه گفت: یکی از عادت های غذایی نادرست روزه داران این است که به دلیل تشنگی زیاد، افطار را با آب یا نوشیدنی های سرد شروع می کنند که توصیه می شود افطار را با نوشیدنی های گرم یا ولرم مانند آب ولرم، چای کمرنگ و شیر گرم آغاز کنند.
«حمید ترک زاده» افزود: روزه داران پس از آن می توانند از خرما یا کشمش استفاده کنند زیرا این دو، سبب کنترل اشتها می شود و از پر خوری به هنگام افطار ممانعت می کند.

وی تصریح کرد: مصرف خرما در ماه رمضان در تنظیم قند خون بسیار مفید است لذا توصیه می شود که در وعده افطار سه تا پنج دانه خرما مصرف شود.

وی یکی دیگر از عادت های نادرست را پرخوری در وعده های سحر و افطار خواند و گفت: به جای مصرف انواع شیرینی ها مثل زولبیا و بامیه که فقط حاوی انرژی و فاقد مواد مغذی (ویتامین ها و مواد معدنی) هستند از مواد غذایی طبیعی شیرین مانند خرما، کشمش و انواع میوه استفاده شود.

این کارشناس تاکید کرد: افراط در مصرف انواع شیرینی به هنگام افطاری، چاقی و اضافه وزن را به دنبال دارد.

ترک زاده، مصرف آب زیاد به هنگام صرف افطار را سبب اختلال در هضم مواد غذایی دانست و افزود: بعد از صرف سحری نیز بسیاری از مردم از بیم تشنگی در طول روز به مقدار فراوان آب می نوشند که عادت صحیح غذایی نیست.

وی ادامه داد: از نوشیدن بیش از اندازه چای در وعده سحری نیز باید اجتناب کرد زیرا چای باعث افزایش دفع ادرار و از دست رفتن نمک های معدنی که بدن در طول روز به آن احتیاج دارد، می شود.

رئیس مرکز بهداشت شماره یک اصفهان گفت: روزه داران باید از مصرف تنقلات زیاد در فاصله افطار تا سحر پرهیز کنند.

وی توضیح داد: این قبیل مواد دیر هضم هستند و سبب می شوند که به هنگام سحر به دلیل پر بودن معده، میل به غذا کاهش پیدا کند.

وی تصریح کرد: مصرف مواد غذایی سنگین، دیر هضم، پر چرب و سرخ شده به هنگام افطار نیز مناسب نیست و توصیه می شود به جای غذاهای چرب و سرخ کرده از غذاهای آب پز و بخارپز استفاده شود.

این کارشناس، روزه گرفتن بدون سحری را یکی دیگر از عادت های نادرست در ماه رمضان برشمرد و گفت: بهتر است بدون سحری روزه نگیریم بویژه برای نوجوانان روزه بدون سحری توصیه نمی شود زیرا این امر سبب افت شدید قند خون و تحلیل عضلانی می شود که بسیار زیان آور است.

ترک زاده تاکید کرد: شام کامل آخر شب به هیچ عنوان نمی تواند جایگزین سحری شود.

وی به روزه داران توصیه کرد تا در ماه رمضان کربوهیدراتهای مرکب (غلات وحبوبات ) را در سحر صرف کنند زیرا مدت طولانی تری هضم و باعث می شود که کمتر گرسنه شوند.

وی حلیم را یک منبع عالی پروتئین و از غذاهای دیر هضم دانست و افزود: مغزها نیز غنی از پروتئین و فیبر بوده و حداقل چربی را داراست.

این پزشک، موز را نیز یک منبع خوب پتاسیم، منیزیوم و کربو هیدرات و مناسب برای مصرف در ماه رمضان خواند و اظهار کرد: مصرف کافی آب یا آب میوه در فاصله بین افطار و زمان خواب باعث تأمین آب مورد نیاز بدن می شود.

مدیر مرکزبهداشت شماره یک اصفهان گفت: روزه تاثیر قابل توجهی در پیشگیری و درمان چاقی بویژه چاقی شکمی و بهبود غلظت چربی های خون و نیز کنترل دیابت نوع دو ( غیر وابسته به انسولین) دارد.

وی افزود: با اینحال افرادی نیز هستند که با آرزوی کنترل وزن و بیماری های متابولیک این ماه را آغاز می کنند اما در پایان این ماه وزنشان افزایش یافته و کنترل قند و چربی خون نیز در آنان میسر نشده است.

ترک زاده با تاکید بر مصرف متعادل و میانه روی همراه با تنوع در مصرف تصریح کرد: یکی از مهمترین نکات برای سالم ماندن، مصرف از گروههای اصلی غذایی است.

وی ادامه داد: در صورتیکه روزه داری بطور صحیح و اصولی عمل نشود ممکن است مشکلاتی را همراه داشته باشد.

این کارشناس با اشاره به اشتهای کاذب ( خوردن بدون دلیل در روز بویژه در هنگام مشغله های فکری و کاری) گفت: ماه رمضان تمرین بسیار خوبی برای قطع کردن حلقه اتصالی بین غذا و استرس های کاری و فکری است به شرطی که پس از افطار، پرخوری نکنیم.

وی به روزه داران توصیه کرد تا از برنامه غذایی متنوع و متعادل پیروی، وعده های غذایی را به حداکثر ممکن (افطاری، شام و سحری) تقسیم و غذای سبک و مختصر به هنگام افطار (شیرگرم، فرنی و شیر برنج) صرف کنند.

ماه رمضان از هشتم تیر ماه امسال آغاز شده است.

همچنین بخوانید:

دیدگاهتان را بنویسید

توجه: از انتشار نظرات توهین آمیز معذوریم.