۰۸:۰۰ - دوشنبه ۰۱ اردیبهشت ۱۳۹۳

دکتر روستا مدیر شبکه بهداشت و درمان شهرستان:

هفته سلامت با شعار یک عمر سلامت با “خود مراقبتی”

مدیر شبکه بهداشت شهرستان گفت: اگر ما بتوانیم خود مراقبتی را تعریف و به جامعه منتقل کنیم کار فرهنگی بسیار بزرگی انجام داده‌ایم.

 

به گزارش پایگاه خبری شهرستان شاهین شهر و میمه “شاهین نا، دکتر محمدرضا روستا مدیر شبکه بهداشت و درمان شهرستان شاهین شهر و میمه در گفتگوی اختصاصی با شاهین نا به مناسبت هفته سلامت اظهار داشت: هفته سلامت از اول تا هفتم اردیبهشت ماه نام‌گذاری شده وپیرو حمایت ارزشمند مقام معظم رهبری (مدظله العالی) از آغاز نهضت احیا وگسترش وطب پیشگیری ،با تلاش وبه کارگیری وبسیج کلیه‌ امکانات وتاکیدی که ریاست محترم جمهوری برضرورت توجه جدی به  بحث بهداشت وتوانمند سازی مردم برای سالم زیستن ومشارکت بین بخشی برای ارتقا عادلانه  سلامت در کشور وهمین طور با توجه به اینکه یکی از برنامه های جدی پیشنهادی مقام وزارت به مجلس شورای اسلامی استقرار نظام جامعه‌ی توانمند سازی مردم برای خود مراقبتی هست با تصویب شورای معاونین وزارت بهداشت شعار یک عمر سلامت با «خود مراقبتی» برای هفته سلامت  سال 93 انتخاب شد.

 

دکتر روستا در خصوص ابعاد مختلف خود مراقبتی شعار هفته سلامت بیان داشت: خود مراقبتی  یک اقدام افراطی نیست بلکه هسته‌ی اصلی تندرستی ورفاه برای انسان ها می باشد.ما با استفاده از خود مراقبتی به صورت ارادی وفعالانه باید زمانی را برای خود در نظر بگیریم تا کارهایی را که انجام میدهیم موجب حفظ وتقویت روحیه‌ی شاد وانرژی زا برای ما ایجاد کند درواقع داشتن یک برنامه جامع خود مراقبتی در ارتباط با چگونگی رفتار ما با بدن، ذهن، روح و روان ما تعریف می‌شود .اگر ما بتوانیم این چنین برنامه‌‌‌‌ای رو داشته باشیم می توانیم گام های اولیه را برای کاهش استرس وبهبود کیفیت زندگیمان داشته باشیم.

مدیر شبکه بهداشت و درمان شهرستان افزود: خود مراقبتی شامل یک سری اعمال اکتسابی است  آگاهانه، هدف دار است به طوری که مردم با استفاده از این اعمال برای خود، فرزندان و خانواده هایشان می‌توانند تلاش کنند، از سلامت ذهنی وجسمی خودشان حفاظت کنند، نیازهای اجتماعی و روانی خودشان را برطرف کنند، از بیماری‌ها یا حوادث پیشگیری کنند، ناخوشی ها وبیماریهای مزمنی که وجود دارد را مراقبت کنند وحتی ازسلامت خودشان در برابر بیماری حاد یا ترخیص از بیمارستان حفاظت کنند.

وی با بیان اینکه: خود مراقبتی قطعا موجب افزایش کارایی ومهارت های فردی می‌شود یکی از مفاهیم اصلی برای تاکید بر رفتار سالم خود مراقبتی است. افزود: اگر ما بتوانیم خود مراقبتی را تعریف و به جامعه منتقل کنیم کار فرهنگی بسیار بزرگی انجام داده‌ایم.

برنامه های شبکه بهداشت و درمان شهرستان درهفته سلامت

مدیر شبکه بهداشت و درمان شهرستان بیان داشت: به شخصه به عنوان سکاندار بهداشت شهرستان وارد میدان شده و برنامه سخنرانی در مساجد جامع میمه، وزوان ،مسجدالمهدی شاهین شهر، ارتباط کارشناسان شبکه با تمامی مراکز بهداشتی شهرستان، نشت با مدیریت و کارکنان آموزش و پرورش شاهین شهر و در مدارس با دانش آموزان، سخنرانی در خطبه های نماز جمعه شاهین شهرو میمه، نشست با کارکنان شبکه بهداشت به مناسبت گرامیداشت ولادت حضرت صدیقه طاهره سلام الله علیها از جمله برنامه های هفته سلامت در شهرستان می باشد.

مهمترین اولویت شبکه بهداشت شهرستان در سال 93

پرداختن به مقوله بهداشت مهمترین اولویت دکتر روستا در سال 93

دکتر روستا افزود: با توجه به سیاست های ابلاغی مقام معظم رهبری که در واقع آینه تمام نمای یک نظام سلامت عادلانه وتوسعه یافته وپاسخ گو است و نوید اینده ای بس درخشان را درنظام سلامت جمهوری اسلامی ایران در پی دارد حرکت کنیم و فرامین مقام معظم رهبری را در اصلاح وتدوین قوانین ودستورالعمل های مورد نیاز داشته باشیم. اولویت کاری امسال ما بهداشت است.

 

وی افزود: سال گذشته همه تلاش ما در جهت درمان بود امسال الویت کاری را در بخش بهداشت قرار داده‌ایم، همچنانکه در بخش درمان، مراکز درمانی شبانه روزی وجود دارد، سیاست جدید شبکه بهداشت در سال 93 ایجاد مراکز بهداشتی شبانه روزی می باشد زیرا با هزینه در بخش بهداشت صرفه جویی در بخش درمان خواهد شد. که در این راستا شاهین شهر به عنوان پایلوت انتخاب شده است. در این راستا اجرای طرح صفر دو را داریم که طرح پزشک خانواده است. هر پزشکی باید از2 تا 2500 نفر راباید تحت پوشش خود قرار دهد.اگر بتوانیم پزشک خانواده را به صورت اصولی وتعریف شده اش اجرا کنیم بسیاری از مشکلات درمانی برطرف خواهد گردید.

 

مدیر شبکه بهداشت و درمان شهرستان افزود: اولویت کاری سال گذشته اهتمام در بخش درمان بود که  در جهت رفع مشکلات درمانی بیمارستان حضرت محمد (ص)میمه ،یک جهش صددرصدی در تکریم ارباب رجوع ورضایت مندی مردم در بیمارستان بخش میمه داشتیم. ساختمان اورژانس را در بیمارستان گلدیس شروع کردیم .سال گذشته رتبه ارزشیابی بیمارستان گلدیس ارتقاء پیداکرده واز مرتبه دوم به اول رسید.

همچنین بخوانید:

دیدگاهتان را بنویسید

توجه: از انتشار نظرات توهین آمیز معذوریم.