۱۱:۰۲ - پنجشنبه ۰۳ اردیبهشت ۱۳۹۴

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان:

مردم به هیچ شایعه ای گوش ندهند/ اسهال میکروبی بیماری سهل الدرمان

سخن از این بیماری چهار روز است که در استان شایع شده، البته شایعه سازی هایی هم در این زمینه شده و این بیماری خطرناک و کشنده نیست.

به گزارش پایگاه تحلیلی خبری شاهین نا؛ غلامحسین صدری معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان در خصوص بیماری اسهال میکروبی اظهار کرد: انتشار خبر یک بیماری اسهالی میکروبی در شهر و استان اصفهان است که چند روز پیش این خبر شیوع پیدا نموده است.

وی افزود: در سه روز گذشته از مناطق شهرستان ها از جمله شهرستان سمیرم گزارش شده که آب آلوده است و باعث بروز بیماری شده است.

صدری افزود: در کنترل اپیدمی که تشکیل شد تیمی به منطقه فرستاده شد و بررسی های نهایی انجام شد و کل نظارت در مناطق شهری و روستایی صورت گرفته و با نمونه برداری انتهایی، اطمینان حاصل شد که آب آلوده نیست.

وی خاطر نشان کرد: قطعا از دید کارشناسان آب کلیه شهرستان های استان سالم است و هیچ گونه میکروبی ندارد و به شهروندان قطع و یقین می دهم که آب سالم است و مردم به هیچ شایعه ای گوش ندهند.

* بهترین سیستم نظارتی در تصفیه خانه بابا شیخ علی

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان بیان کرد: تصفیه خانه بابا شیخ علی یکی ازبهترین تصفیه خانه های ما است و بهترین سیستم نظارتی وجود دارد و با بررسی های دقیق و نظارت های عمیقی که در شهر و روستایی ما انجام شده است، همه ما از آب لوله اصفهان مصرف نموده و اطمینان می دهیم که فاقد هر گونه آلودگی است.

وی تاکید کرد: بروز این گونه موارد که بحث اپیدمی است درهمه دنیا وجود دارد و اینجا یک حساسیت هایی را ایجاد می نماید و اگر مباحث برای مردم مطرح شود به راحتی مشکلات حل می شود و این بیماری به راحتی قابل درمان است و هیچ مورد مرگ و میری نداشته و بیماری سهل الدرمانی است.

صدری با بیان اینکه تحقیقات ما ادامه دارد و ما به دنبال علت ها و منبع اصلی ایم تا برخورد کنیم، گفت: قبل از آن پیشگیری از اقداماتی است که به تمام خانواده ها توصیه شده تا مشکلات بروز نکند.

* اولین اقدام سالم سازی سبزیجات است

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان در توصیه به خانمها در طبح غذا گفت: اگر غذا طبخ شده و حرارت دیده به هیچ عنوان بروز بیماری وجود ندارد.

وی افزود: سبزیجات و میوه جات که به صورت خام مصرف می شوند و همیشه به یک امکان بالقوه مطرح است و باید سالم سازی صورت گیرد و مراحل سالم سازی سبزیجات جداسازی سبزیجات و شستشوی با مایع ظرفشویی، و شستشو به مدت ۵ دقیقه است و در صورت امکان اشتفاده از محلول هایی است که دستورالعمل در آن است برای شسنشوی سبزیجات است.

صدری خاطرنشان کرد: اولین اقدام سالم سازی سبزیجات است و برای مواد اولیه سالاد هم این امر را رعایت کنند و از امروز دقت لازم را در شستشوی سیزیجات رعایت نموده و در مورد بقیه میوه جات همانند: خیار، گوجه، سیب و … باید ضد عفونی به طور مستمر و همیشه صورت گیرد.

وی ادامه داد: اشخاص در مکان هایی که برای خوردن غذا می روند چون از بهداشت مواد غذایی اطمینان ندارند از مصرف سبزی و سالاد اجتناب کنند و بهتر است بیشتر در منزل که سالم بودن اطمینان دارند، استفاده نمایند و شستشوی پوست تمام میوه های فصل از جمله: سمسوری، طالب، هندوانه هم لازم است.

* این بیماری موجب مرگ و میرنشده است

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان یادآور شد: درمورد چاه های آب، هر چاه آبی که وارد مصرف شود قطعا مرکز بهداشت و شرکت آب و فاضلاب از وجود آن آب اطلاع شده و ضد عفونی شده و با کنترل نهایی وارد شبکه می شود و به طور قطع و یقین همه منابع آب و منبع تولید و توزیع مورد کنترل نهایی وزارت بهداشت است وبا اطمینان از ضد عفونی و کنترل وارد شبکه شده و مورد مصرف قرار می گیرد.

وی ابراز کرد: این بیماری در دوره های مختلف هم وجود داشته و بیماری است که به سهولت قابل درمان است علایم این بیماری خونی بودن اسهال برای افراد است که اغلب موجب بروز نگرانی است و در کل نظام درمان و روسای بیمارستان آمادگی کامل برای ارایه خدمات و سرویس دهی را دارند و در این زمینه درمان سرپایی انجام شده و در بحث درمان مشکلی را نداشته ایم.

صدری گفت: این بیماری موجب مرگ و میرنشده و به مردم توصیه می نمایم که اگر مشکلی داشتند به مراکز بهداشت و درمان مراجعه نمایند تا با شناسایی علایم بیماری توسط تیم پزشکی تشخیص داده شود که کدام دسته از بیماران به درمان و بستری نیاز دارند.

وی متذکر شد: بهداشت فردی همیشه لازم است و در همه خانواده ها باید رعایت شود و از امروز اشخاص نسبت به این مورد حساسیت بیشتری نشان دهند تا موارد انتقال کمتر شود.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان با تاکید بر اینکه موارد انتقال از بیمار به بیمار وجود دارد و لزوم بهداشت فردی ضروری است، تصریح کرد: توصیه دیگرمان به کلیه بهیاران و پرستاران است که در زمینه ارایه خدمت رسانی به کلیه بیماران مواد بهداشتی را رعایت کنند چرا که امکان بروز بیماری ازیک بیمار آلوده که دستان خود را به مکانها می زند به شخص دیگر وجود دارد، لکن از طریق تنفس این بیماری انتقال نمی یابد.

وی اضافه کرد: به مردم این اطمینان را می دهم که این بیماری به مدت چهار روز است که در استان شایع شده، البته شایعه سازی هایی هم در این زمینه شده و این بیماری خطرناک و کشنده نیست و با رعایت موارد بهداشتی و اصول بهداشت به خصوص بهداشت فردی پیشگیری وجود دارد و اشخاص مبتلا هم در صورت بروز علایم اولیه به پزشک و مراکز درمانی مراجعه کننند و تحت مراقبت و درمان قرار گیرند.

* از خود درمانی بپرهیزیم

دکتر فدایی، متخصص بیماری های عفونی نیز گفت: در روزهای اخیر شاهد افزایش بیماران اسهالی هستیم و بالاخره با آغاز فصل گرما این بیماری وجود دارد با آزمایشاتی که انجام شده و علایم بروز این بیماری به مردم توصیه می نمایم که شستشوی مکرر دست و صورت با آب و صابون قبل از مصرف غذا و خروج از سرویس بهداشتی را رعایت کنند و در شستن سبزیجات دقت لازم را بکنند.

وی افزود: چنانچه کسی به این بیماری مبتلا شد به پزشک و مراکز درمانی مراجعه کند و از خود درمانی بپرهیزد.

متخصص بیماری های عفونی تاکید کرد: از مصرف خودسرانه آنتی بیوتیک ها خودداری شود و فرد مبتلا به اسهال باید بداند که عامل اسهال از روده ها خارج می شود و با مصرف قرص هیچ کمکی به کاهش بیماری نمی شود.

وی اظهار کرد: توصیه ام به افراد این است که مقدار مصرف را توسط پزشک رعایت کرده و رژیم غذایی در حد متعادل نگه دارند و از آبمیوه ها، مایعات و ماست استفاده نمایند و در مواقع بروز مشکلات به پزشک مراجعه نمایند.

وی خاطر نشان کرد: بیماری های عفونی دارای درمان معین است و با تشخیص پزشک مصرف آنتی بیوتیک ۳ الی ۵ روز طول می کشد.

منبع: صاحب نیوز

همچنین بخوانید:

دیدگاهتان را بنویسید

توجه: از انتشار نظرات توهین آمیز معذوریم.