۱۰:۱۰ - پنجشنبه ۰۴ آذر ۱۴۰۰

مدیر شبکه بهداشت و درمان شاهین شهر و میمه خبر داد:

اجرای طرح شهدای سلامت در سطح شهرستان/ 45 هزار نفر از شهروندان شهرستان واکسن نزده اند

مدیر شبکه بهداشت و درمان شهرستان شاهین شهر و میمه با بیان اینکه 45 هزار نفر از شهروندان شهرستان واکسن نزده اند گفت: طرح شهدای سلامت با هدف پوشش حداکثری واکسیناسیون از اول آذر ماه به مدت 20 روز در سطح شهرستان اجرا می شود.

به گزارش شاهین پرس؛ دکتر علی پارسا در نشست خبری خود با اصحاب رسانه با گرامیداشت هفته بسیج، و قدردانی از تلاش شبانه روزی بسیجیانی که در شرایط سخت مواجه با ویروس مهلک کرونا برای حفظ سلامت، امنیت و جان مردم با از خودگذشتگی به میدان آمده و همچنان در این عرصه حضور دارند، اظهار کرد: در گام پنجم، ‌طرح سپهبد شهید حاج قاسم سلیمانی با همکاری نیروهای داوطلبان بسیجی واکسیناسیون آحاد جامعه را تا 75 درصد پیش بردیم.

مدیر شبکه بهداشت و درمان شهرستان شاهین شهر و میمه از آغاز گام ششم طرح شهید سلیمانی در سطح شهرستان خبر داد و افزود: به منظور افزایش ایمنی جامعه در برابر ویروس کرونا با تدبیر ستاد کرونا گام ششم طرح شهید حاج قاسم سلیمانی به نام طرح شهدای سلامت از اول تا بیستم آذر برای پوشش حداکثری واکسیناسیون با همکاری سپاه حضرت صاحب الزمان(عج) و بسیج نواحی در سطح استان اجرا می شود.

* پوشش واکسیناسیون استان اصفهان از میانگین کشوری پایین تر است/ پوشش واکسیناسیون در بخش میمه بالای 90 درصد است

وی با بیان اینکه میانگین کشوری پوشش واکسیناسیون نوبت اول 83 درصد و میانگین استان اصفهان 75 درصد است ابراز کرد: پوشش واکسیناسیون شهرستان در شهرهای میمه، وزوان، لایبید و مناطق روستایی بخش میمه بالای 90 درصد است اما در شهرهای شاهین شهر، گز، گرگاب و مناطق روستایی بخش مرکزی 75 درصد نوبت اول و 67 درصد نوبت دوم است.

پارسا افزود: هدف از اجرای طرح شهدای سلامت رسیدن به آمار مطلوب و مدنظر ستاد ملی کرونا است که از اول آذرماه با همکاری نیروهای داوطلب بسیجی و همکاران شبکه بهداشت آغاز شده است.

* 45 هزار نفر از شهروندان شهرستان واکسن نزده اند/ لیست مشخصات افراد واکسن نزده در اختیار تیم‌های فعال طرح شهدای سلامت قرار داده شده است

وی با بیان اینکه مجموعا در سطح شهرستان 45 هزار نفر تاکنون واکسن نزده اند که 40 هزار نفر از آنها مربوط به شهرهای شاهین شهر، گز و گرگاب می شود خاطرنشان کرد: لیست مشخصات به همراه شماره تماس و آدرس کلیه افرادی که تاکنون در سطح شهرستان برای دریافت واکسن کرونا اقدام نکرده اند به تفکیک از طریق سامانه جامع واکسیناسیون کشوری استخراج و در اختیار پرسنل مراقبین سلامت و نیروهای بسیج قرار داده ایم تا در قالب طرح شهدای سلامت با تماس تلفنی یا مراجعه حضوری به درب منازل آنها و اقناع سازی، تشویق و ترغیب به انجام واکسیناسیون شوند.

* شهروندان در انجام مسئولیت اجتماعی خود کوتاهی نکنند حق الناس است

مدیر شبکه بهداشت و درمان شهرستان شاهین شهر و میمه واکسیناسیون را یک مسئولیت اجتماعی برای افراد جامعه دانست و خاطرنشان کرد: ابتدا سعی می کنیم افراد با اقناع سازی بپذیرند به عنوان عضوی از جامعه وظیفه دارند برای سلامت جامعه به مسئولیت اجتماعی خود عمل کنند چراکه سلامت جامعه در گرو سلامت تک تک افراد جامعه است اگر در حوزه بیماری های واگیردار همه افراد مراقب حفظ سلامتی خود نباشند این می تواند عامل تهدید سلامت جامعه و دیگران باشد. بیماری کرونا هم بیماری به شدت واگیردار است که دو سال است همه کشورهای دنیا از جمله کشور ما درگیر آن شده است و همه باید متوجه باشند که برای مقابله با این بیماری موظف هستند که برای حفظ سلامت خود و سلامت جامعه به وظیفه اجتماعی خود عمل کنند.

وی افزود: در اقناع سازی افراد مزایای انجام واکسیناسیون و تاثیر آن برای کنترل بیماری و رفع نگرانی به سئوالات و ابهامات در خصوص واکسیناسیون توسط نیروهای آموزش دیده بسیج و کادر شبکه بهداشت پاسخ داده می شود. ما به عنوان یک فرد مسلمان تلاش می کنیم حق الناس به گردن خود نداشته باشیم چراکه حق الناس تنها چیزی است که تا رضایت جلب نشود خداوند از آن نمی گذرد و مورد بخشش قرار نخواهد گرفت. بیماری کرونا هم یک بیماری به شدت واگیردار است که اگر هر کدام از شهروندان در حوزه مراقبت از سلامت و پیشگیری از بیماری کوتاهی و به وظیفه خود عمل نکنند باعث گردش بیماری در سطح جامعه و انتقال ویروس بیماری به دیگران می شود و اگر فردی خدای نکرده بر اثر بیماری کرونا متحمل زحمت، هزینه یا منجر به فوت او شود مسلما حق الناس برگردن کسی یا کسانی است که در انجام مسئولیت اجتماعی خود کوتاهی کرده اند.

پارسا با بیان اینکه همه متخصین و متولیان امر از رهبر معظم انقلاب تا ستاد ملی کرونا و وزارت بهداشت همه تشویق و دعوت می کنند مردم واکسن بزنند تا این بیماری از سطح جامعه ریشه کن شود تصریح کرد: در حال حاضر واکسن به اندازه کافی از انواع مختلف فراهم است.

* اقدامات طرح شهدای سلامت برای واکسیناسیون عمومی کرونا

وی افزود: در قالب طرح شهدای سلامت ابتدا کلیه مراکز سلامت، پایگاه ها و خانه های بهداشت شهرستان با توجیه کامل و توزیع انواع واکسن کرونا فعال شده اند شیفت عصر این مراکز نیز تا ساعت 18 فعال شده اند علاوه بر آن به نیروهای بسیجی داوطلب آموزش های لازم داده شده است لیست کلیه افراد شهرستان که تاکنون واکسن نزده اند در اختیار نیروهای بهداشت و بسیجی قرار داده شده است تا در این مدت 20 روز با تماس تلفنی یا مراجعه حضوری نیروهای بسیج همراه با کارت شناسایی و لباس فرم به درب منازل با اقناع سازی، تشویق و ترغیب، دعوت به انجام واکسیناسیون شوند و سپس با رضایت کامل اقدام به تزریق واکسن کنند.

مدیر شبکه بهداشت شهرستان اضافه کرد: شیفت عصر مراکز سلامت شهرهای شاهین شهر، گز و گرگاب تا بیستم آذرماه همه روزه تا ساعت 6 عصر فعال هستند تا مردم دسترسی آسان در محل زندگی خود داشته باشند و به راحتی با مراجعه به این مراکز واکسن خود را دریافت کنند.

* بسیج، تنها ارگانی که از ابتدا در کنار کادر بهداشت و درمان نقش پررنگ و فعالی داشته است

وی با بیان اینکه در میان همه آحاد جامعه افرادی هستند که به هر دلیلی از جمله ترس، ابهام، اطمینان یا سوال و… مخالف و هنوز واکسن نزده اند خاطرنشان کرد: از ابتدای شیوع بیماری کرونا تنها ارگانی که واقعا در وسط میدان حضور و نقش فعالی داشته «بسیج» است و این قابل انکار نیست. گرچه داوطلبین مردمی از هلال احمر و دیگر آحاد جامعه هم حضور داشتند ولی نیروهای مخلص بسیجی در تمام طول قریب به 2 سال گذشته به میدان آمده و در کنار بهداشت و درمان حضور داشته و همکاری کردند.

پارسا افزود: برای درمان و مقابله با بیماری کرونا در قالب طرح شهید سلیمانی که 5 گام آن پشت سر گذاشته شده در همه این 5 گام بسیج نقش اصلی و کلیدی داشته است از غربالگری تلفنی، غربالگری درب منازل، نظارت بر اصناف و صنایع و واکسیناسیون عمومی در گام پنجم بسیج همواره در کنار کادر بهداشت و درمان نقش پررنگی بر عهده داشته و ایفا کرده است و هنوز هم پای کار است.

* دریافت واکسن VIP / با واحد مبارزه با بیماری ها تماس بگیرید

وی تزریق واکسن درب منازل به افرادی که یا ناتوان هستند یا به هر دلیل دیگری امکان حضور در مراکز سلامت را ندارند دیگر اقدام در گام ششم طرح شهدای شلامت است که در صورت درخواست این افراد تیم سیار به درب منازل مراجعه و واکسن تزریق می کنند به همین منظور شهروندانی که به هر دلیلی امکان حضور در مراکز سلامت و مراکز واکسیناسیون را ندارند می توانند با شماره 45250049 واحد مبارزه با بیماری های شبکه بهداشت شهرستان تماس گرفته و درخواست کنند تا تیم سیار درب منزل واکسن آنها را تزریق کنند. علاوه بر این برای دسترسی آسان مردم یک پایگاه سیار با یک دستگاه اتوبوس شهرداری همچنان فعال و در محلات مختلف شهر مستقر است.

* مشاوره روان شناختی برای تشویق و ترغیب به تزریق واکسن کرونا

مدیر شبکه بهداشت و درمان شهرستان شاهین شهر و میمه افزود: انجام خدمات مشاوره روان شناختی به افرادی که علی رغم همه تلاش تیم های ثابت و سیار هنوز به دلیل ترس، ابهام یا اطمینان، تمایل به دریافت واکسن ندارند است که برای رفع ترس و ابهامات آنها کارشناسان سلامت روان ما، مشاوره های روانشناختی به این افراد انجام می دهند تا با پاسخگویی و اقناع سازی واکسن دریافت کنند.

* اتباع غیرایرانی شهرستان 14 هزار و 811 دوز واکسن دریافت کرده اند

وی با اشاره به پوشش واکسیناسیون اتباع غیر ایرانی در شهرستان ابراز کرد: تمام اتباع خارجه بدون لحاظ مجوز اقامتی می توانند با مراجعه به اداره اتباع در سامانه سیام ثبت و کد دریافت می کنند و با آن کد در مراکز سلامت واکسن دریافت کنند اتباع با مراجعه مستقیم به مراکز سلامت هم می توانند واکسن دریافت کنند که تاکنون در مجموع 14 هزار و 811 دوز واکسن نوبت اول، دوم و سوم در شهرستان به اتباع تزریق شده است.

* آمار کمترین و بیشترین پوشش واکسیناسیون مناطق روستایی شهرستان/ تزریق 373 هزار و 671 دوز واکسن در شهرستان شاهین شهر و میمه

پارسا پوشش واکسیناسیون در مناطق روستایی شهرستان را بالای 90 درصد اعلام کرد و افزود: بالاترین آمار متعلق به روستای خسروآباد و پایین ترین آمار به روستای جهادآباد تعلق دارد. آخرین آمار واکسیناسیون شهرستان نیز از ابتدا تاکنون تزریق 373 هزار و 671 دوز واکسن است که 201 هزار و 558 دوز نوبت اول و 169 هزار و 419 دوز نوبت دوم و 2 هزار و 601 دوز نوبت سوم است که به افراد بالای 60 سال که چهارماه از تزریق دوز دوم آنها و کادر بهداشت و درمان که شش ماه از نوبت دوم آنها گذشته باشد تزریق می شود.

* افزایش مرگ مادران باردار بر اثر ابتلا به بیماری کرونا

وی پوشش واکسیناسیون گروه سنی دانش آموزان شهرستان را با آمار 75/6 درصد نوبت اول و 55 درصد نوبت دوم را تاکنون مطلوب ارزیابی کرد و با تاکید بر اهمیت بسیار زیاد واکسیناسیون مادران باردار گفت: تاکنون 50 درصد از مادران باردار واجد شرایطی که مجاز به تزریق واکسن هستند اقدام به تزریق واکسن کرده اند و تقریبا نیمی از مادران باردار هنوز واکسن نزده اند که بسیار زیاد اهمیت دارد تزریق واکسن سینوفارم برای مادران بسیار امن و ایمن است هیچ نگرانی ندارد مشکل یا عارضه ای برای مادر و جنین ایجاد نمی کند. متاسفانه در استان اصفهان میزان مرگ مادر باردار به دلیل ابتلا به کرونا نسبت به سنوات قبل به شدت افزایش پیدا کرده و این تهدید بزرگی برای ماردان باردار است گرچه خوشبختانه در شهرستان هیچ موردی از مرگ مادر باردار نداشتیم ولی متاسفانه 14 مورد مرگ مادر باردار در سطح استان اصفهان ثبت شده است.

* جای نگرانی بابت اپیدمی سرخک وجود ندارد/ خانواده ها برنامه واکسیناسیون روتین کودکان خود را طبق برنامه کشوری انجام دهند

مدیر شبکه بهداشت و درمان شهرستان شاهین شهر و میمه در خصوص وضعیت بیماری سرخک در شهرستان ابراز کرد: هشدارهایی که اعلام می شود برای این است که اپیدمی سرخک در کشورهای همسایه مشاهده است خوشبختانه بدلیل نظام مراقبتی فعال کشور در حوزه سلامت و هم پوشش واکسیناسیون بالای 97 درصدی سرخک در شهرستان در حال حاضر جای نگرانی وجود ندارد. گرچه از بابت خانواده هایی که در واکسیناسیون کودکان خود ممکن است سهل انگاری کنند نگرانی وجود دارد که توصیه می شود همه مردم در انجام پوشش واکسیناسیون کودکان خود طبق برنامه واکسیناسیون کشوری اقدام کنند.

انتهای پیام/

همچنین بخوانید:

دیدگاهتان را بنویسید

توجه: از انتشار نظرات توهین آمیز معذوریم.