۱۴:۰۰ - دوشنبه ۰۹ فروردین ۱۴۰۰

یادداشت؛

غیبت، نتیجه بی توجهی شیعیان به انجام وظایف و تکالیف منتظران است

همه اعمال شیعیان تحت نظر امام زمان (عج) است و مراقبت می کنند بر اساس روایات هفته ای دوبار نامه اعمال ما به امام زمان(عج) عرضه می شود، نامه اعمال ما برخلاف ما برای امام زمان سرشکستگی دارد.

به گزارش شاهین پرس؛ حجت الاسلام حسن بابایی/ قالَ رَسُولُ اللهِ ص ذَاتَ یَوْمٍ وَ عِنْدَهٌ جَمَاعَةٌ مِن اصْحابِهِ اللهُمَّ لَقِّنِی اِخْوانِی مَرَّتَینِ فَقالَ مِنْ حَوْلَهُ مِنْ اصْحابِهِ أ ماَ نَحْنُ اِخْوانَکَ یَا رَسُولَ اللهِ فَقالَ لاَ اِنَّکُمْ اصْحابی وَ اِخْوانِی قَوْمٌ فِی آخرالزَّمانِ آمَنُوا وَ لَمْ یَرَوْنی لَقَدْ عَرَّفَنیهِمُ اللهُ بِاسْمائِهِمْ وَ اسْماءِ آبائِهِمْ مِنْ قَبْلِ أنْ یُخْرجَهُمْ مِنْ اصْلابِ آبائِهِمْ وَ ارْحامِ اُمَّهاتِهِمْ لَاحَدُهُمْ اَشدُّ بَقیَّةً عَلی دینِهِ مِنْ خَرْطِ الْقَتَادِ فِی اللَّیلَةِ الظَّلْماءِ اوِ کَالْقابِضِ عَلَی جَمْر الغَضَا اُولئِکَ مَصَابیحُ الدُّجَی یُنْجِیهِمُ اللهُ مِن کُلِّ فِتْنَةٍ غَبْراءَ مُظْلِمَه.

پیامبر (ص) دست ها را به سوی آسمان بر افراشت و فرمود: خداوندا برادرانم را به من بنمایان. یکی از اصحاب گفت: مگر ما برادران شما نیستیم؟ حضرت فرمودند: نه، شما یاران من هستید. برادران من کسانی هستند که در آخرالزّمان می آیند و ندیده به من ایمان می آورند. خداوند آنها را پیش از آنکه از صلب پدران به رحم مادران در آیند با نام خود و پدرانشان به من معرّفی نموده است که استقامت هر یک از آنها در دین خود از کندن خارهای گَوَن در شب تاریک، و به دست گرفتن آتش گداخته سخت تر است. آنها مشعل های هدایت هستند که خداوند آنها را از فتنه های تیره و تار نجات می بخشد.

در فرهنگ اسلام، آخرالزمان به دوران غیبت و ظهور مهدی موعود (عج) گفته می شود که از سال 260 هجری قمری شروع شد و تا به حال ادامه دارد. هدف از گفتگو درباره غیبت امام عصر (عج) اولا و بالذّات کشف چرایی غیبت آن وجود مبارک نیست بلکه آن است که مؤمن منتظر وظیفه خویش را در زمان این غیبت حکیمانه باز شناسد و آنگاه دریابد که آیا به وظیفه خویش عمل می کند یا نه.

*  وظائف شیعیان در آخرالزّمان

اولین وظیفه هر مؤمنی شناخت امام زمانش می باشد. شیعه و غیر شیعه از وجود مبارک خاتم الانبیاء (ص) نقل کرده اند هرکه بمیرد و امام زمانش را نشناسد مرگ او مرگ جاهلی است: مَن ماتَ و لم یعرف امام زمانه مات میتۀ جاهلیۀ.

مرگ جاهلی نشانه زندگی جاهلانه است، چرا که مرگ عصاره حیات است. آنکه خوب زندگی می کند نیکو می میرد و هرکه بد به سر می برد مرگ بد دارد؛ زیرا مرگ جز چشیدن عصاره زندگی نیست؛ گویا زندگی شربتی می شود که شخص هنگام احتضار آن را می چشد. اگر شهد است محصول کار شیرین اوست و چنانچه شرنگ و تلخ است نتیجه دوران زیست اوست.  (کلّ نفسٍ ذائقۀ الموت)

دومین وظیفه کسب آمادگی برای سربازی امام زمان و زمینه سازی برای ظهور است. مقام معظم رهبری می فرمایند: امروز تکلیف شما چیست؟ شما امروز باید چه بکنی؟ شما باید زمینه را آماده کنی، تا آن بزرگوار بتواند بیاید و در آن زمینه آماده اقدام فرماید.از صفر که نمی شود شروع کرد! جامعه ای می تواند پذیرای مهدی موعود ارواحنا فداه باشد که در آن آمادگی و قابلیت باشد والّا مثل انبیا و اولیای طول تاریخ می شود. چه علتی داشت که بسیاری از انبیای بزرگ اولوالعزم آمدند و نتوانستند دنیا را از بدی ها پاک و پیراسته کنند؟ چرا؟ چون زمینه ها آماده نبود.

چرا امیرالمؤمنین علی بن ابی طالب (ع) در زمان خودش؛ در همان مدت کوتاه حکومت با آن قدرت الهی؛ با آن علم متصل به معدن الهی؛ با آن نیروی اراده، با آن زیباییها و درخشندگی هایی که در شخصیت آن بزرگوار وجود داشت و با آن توصیه های پیامبر اکرم (ص) درباره او نتوانست ریشه بدی را بخشکاند؟ خود آن بزرگوار را از سر راه برداشتند! (قتل فی محراب عبادته لشدّۀ عدله). تاوان عدالت امیرالمؤمنین جان امیرالمؤمنین بود که از دست رفت! چرا؟ چون زمینه، زمینه نامساعد بود. زمینه را نامساعد کرده بودند! زمینه را زمینه دنیا طلبی کرده بودند. آن کسانی که در اواخر یا اواسط حکومت علوی مقابل امیرالمؤمنین صف آرایی کردند کسانی بودند که زمینه های دینشان زمینه های مستحکم و مادّه ی غلیظِ متناسبِ دینی نبود. عدم آمادگی، اینطور فاجعه به بار می آورد!

آن وقت اگر امام زمان (عج) در یک دنیای بدون آمادگی تشریف بیاورند، همان خواهد شد! باید آمادگی باشد.

* ارتباط با مراجع تقلید و فقها 

سومین وظیفه ارتباط با فقها و مراجع تقلید است. و اما الحوادث الواقعۀ فارجعوا فیها الی رواۀ حدیثنا، فانّهم حجتی علیکم و انا حجۀ الله علیهم. در فضای غبارآلود آخرالزّمان، عالِم همچون کسی است که با خود شمعی دارد و همه جا را برای مردمان روشن می کند؛ پس هرکه با شمع او جایی را ببیند در حق او دعای خیر می کند . عالم نیز با خود شمعی دارد که تاریکی نادانی و سرگردانی را از بین می برد.

العالم کمن معه شمعۀ تضیءُ لنّاس فکلّ من ابصرَ شمعۀ دعا له بخیر، کذلک العالم مع شمعۀ تزیل ظلمۀ الجهل و الحیرۀ.

هنگامی که بشر در حیرت و سرگردانی است و هرکس راهی به او نشان می دهد و او نمی داند کدام راه به مقصد و مقصود منتهی می گردد، نیازمند شاخص و نشانه ای است که فرشته نجات او شود و عالمان ربّانی در زمان غیبت همان نقش و جایگاه را دارند چرا که به تعبیر رسول خدا (ص): مثل عالمان در زمین همچون مثل ستارگان است در آسمان که در تاریکی های خشکی و دریا به وسیله آنها می توان به راه درست رسید و چون غروب کنند چه بسا راه یافتگان هم به گمراهی افتند.

انّ مثل العلماء فی الارض کمثل النّجوم فی السّماء یهتدی بها فی الظّلمات البرّ و البحر، فاذا انطمست اوشک ان تضلّ الهداه

*  دعا برای تعجیل در فرج

چهارمین وظیفه دعا برای تعجیل در امر فرج است. امام معصوم در بیان وظیفه شیعیان در عصر غیبت می فرماید: علیکم بالدّعاء و انتظارالفرج

مرحوم آیت‌الله سیّد محمّد باقر مجتهد سیستانی ـ پدر بزرگوار مرجع عالی قدر شیعه حضرت آیت‌الله العظمی حاج سیّد علی سیستانی (حفظه‌الله تعالی) برای آنکه به محضر مقدّس امام زمان(عج) شرفیاب شود، ختم زیارت عاشورا را در چهل جمعه، هر هفته در مسجدی از مساجد شهر آغاز می‌کند .ایشان در این ارتباط فرموده‌اند:

*  ماجرای تشرف آیت الله سیدمحمدباقر مجتهد سیستانی به محضر مبارک امام زمان(عج) 

در یکی از جمعه‌های آخر، ناگهان شعاع نوری را مشاهده کردم که از خانه نزدیکِ به آن مسجدی که در آن مشغول به زیارت عاشورا بودم، می‌تابید. حال عجیبی به من دست داد، از جای برخاستم و به دنبال آن نور، به درِ آن خانه رفتم. خانه‌ای کوچک و فقیرانه‌ای بود که از درون آن نور عجیبی می‌تابید. در زدم. وقتی در را باز کردند، مشاهده کردم که حضرت ولی‌عصر(عجل الله تعالی فرجه الشریف) در یکی از اتاق‌های آن خانه تشریف دارند، ضمناً در آن اتاق جنازه‌ای را دیدم که پارچه سفیدی روی آن کشیده بودند.وقتی که من وارد شدم و اشک ریزان سلام کردم، حضرت به من فرمودند:چرا این گونه دنبال من می‌گردی و این رنج‌ها را متحمّل می‌شوی؟ مثل این باشید (در حالی که اشاره به آن جنازه می‌کردند) تا من خود به دنبال شما بیایم…

بعد فرمودند: این بانویی است که در دوران بی‌حجابی (کشف حجاب رضاخانی) هفت سال از خانه بیرون نیامد تا مبادا نامحرم او را ببیند.

مرحوم علّامة شهید سیّد محمّد تقی موسوی اصفهانی(ره) در مکیال المکارم آنجا که بخشی اندک از حقوق و مراحمِ آن حضرت را نسبت به شیعیان برمی‌شمارد می‌نویسد: [امام عصر(ع) در تشیع جنازه شیعیانشان حاضر می‌شوند] و دلیلِ بر این مطلب را حکایت بانوی بزرگوار و پرهیزگاری به نام (شطیطة نیشابوری) می‌داند که امام کاظم(ع) بر سر جنازه او در نیشابور حاضر شدند (که داستان مفصلی دارد و در کتاب شریف مکیال المکارم آمده) و بر پیکر او نماز گذاردند و در پایان مراسم، به هنگام بازگشت فرمودند:

من و امامان دیگر باید که بر جنازه‌های شما حاضر شویم، در هر جا که از دنیا بروید، پس تقوای خدا را در خود حفظ کنید.

صاحب مکیال المکارم با عنایت به این سخن امام کاظم(ع) که با «باید» تأکید شده بر این باور است که امام زمان(ع) از سرِ لطف و بزرگواری، حتماً بر جنازه دوستان و شیعیان خالص خود حاضر می‌شوند و برای آنان طلب رحمت می‌کنند و بر آنان نماز می‌گذارند.

قبل از هر چیز باید دعا کنیم که از حجاب به در آییم و حاضر شویم که تو خود حجاب خودی حافظ از میان برخیز. اتّصاف وجود مبارک امام عصر روحی له الفداء به وصف غائب به لحاظ محرومیت جامعه از ادراک وجود مبارک اوست، پس باید گفت مردم از محضر ایشان غائب هستند نه آن حضرت، زیرا آن حضرت ولیّ حق و شاهد بر خلق است و هرگز از خود و غیر خود غائب نبوده و نیست.

*  غیبت، نتیجه بی توجهی شیعیان به انجام وظایف و تکالیف منتظران است

نشانه غفلت و غیبت ما عدم توجه به انجام وظیفه است. شما الان تکلیف دارید؛ شما الان تحت نظر هستید؛ تحت نظر خدا هستید؛ تحت نظر امام زمان (عج) هستید. شما را مراقبت می کنند. نامه اعمال شما را به امام زمان عرضه می دارند، هفته ای دو دفعه ـ به حسب بعضی روایات ـ عرضه می دارند نامه اعمال ما را.  خلاف ما برای امام زمان سرشکستگی دارد. دفاتر را وقتی بردند خدمت ایشان و ایشان دید شیعه های او ـ خوب شما شیعه او هستید، ما شیعه او هستیم ـ شیعه او دارد این کار را می کند، این ملائکۀ الله که بردند پیش او دید، سرشکسته می شود امام زمان، بیدار بشوید که مسئله خطرناک است.

ان شاء الله همه ما این توفیق را پیدا کنیم که روزی در رکاب آن بزرگوار باشیم برای خدا تلاش و مجاهدت کنیم در مقابل چشم آن بزرگوار در راه خدا جانمان را از دست بدهیم و به فیض شهادت برسیم که بزرگترین شرف و افتخار است.

کاخ های ظلم ویران می شود بر فرق ظالم                              مهدی موعود، غم خوار ضعیفان خواهد آمد

خستگان عشق را ایّام درمان خواهد آمد                                 غم مخور آخر طبیب دردمندان خواهدآمد

آنقدر  از  کردگار  خویشتن  امیدوارم                                   که شفا بخش  دل  امیدواران  خواهد  آمد

باغبانا سختی دیماه سی روزاست وآخر                                 نو بهارونغمه ی مرغ خوش الحان خواهد آمد

دردمندان، بی پناهان، مستمندان را بگویید                               مصلح عالم، پناه بی پناهان خواهد آمد

بنابراین اگر بخواهیم وظیفه مان را در این دوران فراموش نکنیم لازم است چهار کار انجام دهیم.

1 ـ شناخت امام.

2 ـ زمینه سازی برای ظهور.

3 ـ ارتباط با فقها در زمان غیبت.

4 ـ دعا برای تعجیل در امر فرج.

و در یک جمله (شناخت) وظیفه هر منتظر واقعی است.

*  چه کنیم تا امام زمان خود را بشناسیم

شناخت ولیّ خدا و امام عصر تنها راه نجات و رستگاری است که با در خواست از ذات اقدس خداوند و مجاهده علمی و عملی شدنی است. وعده نجات از جهالت و رهایی از ظلمت گمراهی دل انسان های بصیر را از دیرباز به خود مشغول داشته است به همین سبب بعضی شاگردان خاص اهل بیت (ع) برای یافتن طریق هدایت سؤالاتی درباره معرفت آخرین حجت الهی در محضر ایشان مطرح کرده اند چنانچه جناب زراره می گوید: از امام صادق شنیدم که فرمود: قائم ما پیش از قیام خود غیبتی طولانی خواهد داشت. عرض کردم : چرا  فرمود:اگر ظاهر باشد او را می کشند   سپس فرمود : ای زراره اوست که انتظارش را می کشند و مردم در ولادتش شک می کنند برخی می گویندپدرش از دنیا رفته و فرزندی از خود به جا نگذارده است بعضی گویند در شکم مادرش است گروهی گویند غائب است  دسته ای گویند به دنیا نیامده و عده ای دیگر گویند دو سال قبل از وفات پدرش به دنیا آمد همان موعود منتظر است ولی خدای والا می خواهد تا شیعیان را بیازماید و در این آزمایش دشوار باطل گرایای دچار تردید می شوند

زراره (که گویا از چنین فضای پر شبهه ای هراسناک گردید و به فکر چاره افتاده ) گوید : به امام صادق علیه السلام عرض کردم : فدایتان شوم اگر من در آن زمان بودم چه کنم ؟ آن حضرت فرمودند : اگر آن زمان را ادراک کردی پیوسته دل به این دعا مشغول دار : اللهم عرفنی  نفسک فانک إن لم تعرفنی نفسک لم أعرف نبیک . اللهم عرفنی رسولک فإنک إن لم تعرفنی رسولک لم أعرف حجتک . اللهم عرفنی حجتک فإنک إن لم تعرفنی حجتک ضللت عن دینی.

 * چگونه زمینه ساز ظهور باشیم

امیرسرتیپ ناصر آراسته نقل می کنند که:یک روز که به دیدار آیت الله بهاء الدینی می رفتیم، شهید صیاد سفارش کرد به ایشان بگویید صیاد سلام رسانده و گفته دلم برایتان خیلی تنگ شده است. این را که به آقا گفتم، از بالای عینک نگاهی به من انداختند و گفتند شما اقای صیاد را می شناسی؟ گفتم نه انطور که شما میشناسی؟ این سوال را سه بار تکرار کردند گفتم نه، بعد ایشان سه بار گفتند «صیاد یک پارچه نور است» سلام مرا به او برسانید. صیاد یک چنین انسانی است.

یک روز که در معیّت صیاد با امام خامنه ای دیدار داشتیم، پیش از حضور آقا، همینطور دستم در دست صیاد بود، آقا که آمدند بلند شدیم و دستمان جداشد هرچه کردم دوباره دستم را بگیرد دیگر دست نداد ، دفترچه را دراورد و شروع کرد به نوشتن صحبت های آقا. بعد از جلسه از او پرسیدم چرا اینقدر مقیدی که صحبت های آقا را بنویسی؟ تلویزیون در اخبار ساعت14 و 21 اعلام می کند، روزنامه ها هم می نویسند؟ به من گفت تو حقوقدانی؟ گفتم بله. گفت عدم اجرای دستور فرمانده جرم است یا نه؟ گفتم بله اما ربطی به سوال من ندارد؟ گفت تاخیر در اجرای فرمان رهبر جرم است یا نه؟ گفتم بله اما باز هم ربطی به سوال من ندارد. گفت دارد؛ من فرمایشات اقا را سخنرانی تلقی نمی کنم بلکه تدبیر فرمانده به سربازش می دانم و چون نمی دانم تا رسیدن به ستاد کل عمرم باقیست یا نه! اگر بمیرم برای تاخیرم در اطاعت امر فرماندهم جوابی ندارم لذا می نویسم تا در ماشین تدابیر را به فرامین تبدیل کنم که اگر عمرم سر آمد آن دنیا پاسخی داشته باشم.

کسی که نسبت به نائب امام زمانش اینگونه است قطعا زمینه ساز خوبی برای ظهور مهدی فاطمه است. اگر مردم کوفه هم نسبت به فرامین مسلم بن عقیل اینگونه بودند زمینه حضور حسین فاطمه فراهم می شد.

شهيد صياد شيرازي، فردي مومن و متعهد راستين به اسلام و تشيع بود. بزرگ ¬مردي كه هر كاري را با نام خدا و دعا براي فرج آقا امام زمان عجل¬ الله تعالی فرجه شروع و با دعا براي سلامتي و عزت رهبر معظم انقلاب به پايان مي‌برد.

سال 57 بود صیاد استاد ما در دوره عالی توپخانه در مرکز توپخانه اصفهان بود. او همیشه به موقع می آمد و سر وقت هم می رفت. وقتی می آمد قبل از هر چیز بالای تخته می نوشت بسم الله الرحمن الرحیم قبل از شروع درس هم چیزی زیر لب زمزمه می کرد، مانده بودم چه چیزی می گوید. وقتی کلاس تمام شد دنبالش رفتم صدایش کردم و پرسیدم: جناب سروان شما اول کلاس زیر لب چی می خونید؟ گفت: دعا، دعای فرج امام زمان.

لذاست که نائب امام زمان امام خامنه ای در پیامی که به مناسبت شهادتش ایراد می فرمایند او را اینگونه مورد خطاب قرار می دهند:

بسم‏ اللَّه‏ الرّحمن‏ الرّحیم‏

من المؤمنین رجال صدقوا ما عاهدوا اللَّه علیه فمنهم من قضى نحبه و منهم من ینتظر و ما بدّلوا تبدیلا

امیر سرافراز ارتش اسلام و سرباز صادق و فداکار دین و قرآن، نظامىِ مؤمن و پارسا و پرهیزگار، سپهبد على صیاد شیرازى امروز به دست منافقین مجرم و خونخوار و روسیاه به شهادت رسید. سرزمین¬هاى داغ خوزستان و گردنه¬‏ هاى برافراشته‏ کردستان، سال¬ها شاهد آمادگى و فداکارى این انسان پاک¬ نهاد و مصمم و شجاع بوده و جبهه ¬هاى دفاع مقدس صدها خاطره از رشادت و از خودگذشتگى او حفظ کرده است.

والسّلام على عباداللَّه الصّالحین – سیّد على خامنه‏ اى – 21/1/1378

انتهای پیام/

همچنین بخوانید:

دیدگاهتان را بنویسید

توجه: از انتشار نظرات توهین آمیز معذوریم.