۱۳:۰۰ - چهارشنبه ۰۷ آذر ۱۳۹۷

مخترع بسیجی خبر داد:

تولید پودر تانتالم با خلوص ۹۹/۹۹ درصد به همت مخترع بسیجی / پیشرفت کشور با وجود تحریم علمی ایران

مبتکر بسیجی از ابداع روش تولید پودر تانتالم با خلوص ۹۹/۹۹ درصد برای نخستین بار در ایران خبر داد و گفت: برای ساخت قطعات از جنس تانتالم نیاز به کوره های ذوب با درجه حرارت های بسیار بالا داریم که این کوره ها در ایران وجود ندارند، بنابراین ما به دنبال روش نوینی برای ساخت قطعات از جنس تانتالم بدون نیاز به ذوب کردن بودیم.

به گزارش شاهین پرس؛ روزی که دشمنان نظام مقدس جمهوری اسلامی در پشت مرزهای این کشور هم قسم شده و به خاک کشورمان تجاوز کردند این ملت بسیجی با تفکر انقلابی و روحیه جهادی بودند که مقاومت کرده و توانستند بن بست های جبهه را بشکنند و پیروز میدان شوند.

امروز نیز در حلقه تحریم های ناجوانمردانه دشمنان، تفکر انقلابی و روحیه جهادی جوانان بسیجی عامل بزرگ موفقیت و رمز پیروزی کشور در همه عرصه ها است آنان با تاسی از شهدا پا در عرصه های جدید جنگ با دشمنان انقلاب گذاشته و در جنگ اقتصادی و فرهنگی نیز درخشیده اند.

صادق سلطانی، از دانشجویان جوان پرشور و انقلابی دانشگاه مالک اشتر با تلاش و همت خود موفق شد برای نخستین بار در ایران پودر تانتالم با خلوص 99/99 درصد را تولید کند، در گفتگو با خبرنگار شاهین پرس اظهار کرد: کشور ما امروز نیازمند مهارت و دانش است و دانشجویان باید اولویت نخست خود را به کسب علم و مهارت آموزی معطوف کنند.

این مبتکر بسیجی، با بیان اینکه مهندسان ایرانی با انحصارشکنی در زمینه های مختلف علمی و صنعتی توانایی های خود را به رخ جهانیان کشیده اند، اظهار کرد: موارد متعددی وجود دارد که کشور ما در زمینه مواد اولیه و ساخت برخی از نیازمندی های خود با محدودیت مواجه بوده و در برخی از زمینه ها هیچ نوع همکاری از سوی کشورهای دیگر برای تأمین نیاز کشور صورت نمی گرفته است.

وی، تلاش و کار جهادی برای تأمین تکنولوژی و نیازهای داخلی کشور را لازمه حفظ استقلال سیاسی و اقتصادی دانست و ابراز کرد: امروز کشور نسبت به دوران ابتدای پیروزی انقلاب در زمینه های مختلف رشد علمی قابل توجهی داشته و همه این پیشرفت ها در حالی صورت گرفته اند که ایران مورد تحریم های ظالمانه قرار داشته است و دوران سختی های جنگ تحمیلی را پشت سر گذاشته است.

مبتکر بسیجی، با تاکید بر ارتقای تولید علم و معرفت و پیشرفت همه جانبۀ علمی کشور، داشتن هدف و تلاش برای رسیدن به آن را اولویت اصلی دانشجویان دانست و افزود: به طور قطع همه انسان ها در جستجوی موفقیت هستند اما لزوما تنها تحصیل در یک رشته خاص موفقیت نیست بلکه داشتن هدف و تلاش برای رسیدن به آن لازمه موفقیت است و باید با اندیشه ورزی و پشتکار زیاد به هدف نهایی دست پیدا کرد.

برای نخستین بار تولید پودر تانتالم با خلوص 99/99 درصد در ایران

وی از ابداع روش تولید پودر تانتالم با خلوص 99/99 درصد برای نخستین بار در ایران خبر داد و با اشاره به نوین بودن روش ابداعی خود برای تولید این محصول در کشور، تصریح کرد: برای ساخت قطعات از جنس تانتالم نیاز به کوره های ذوب با درجه حرارت های بسیار بالا داریم که این کوره ها در ایران وجود ندارند، همچنین گاهی نیاز به انرژی و هزینه بالا برای ذوب تانتالم، مقرون به صرفه بودن این عملیات را توجیه نمی کند، بنابراین ما به دنبال روش نوینی برای ساخت قطعات از جنس تانتالم بدون نیاز به ذوب کردن بودیم.

سلطانی، با یادآوری سختی های مسیر و انجام آزمون و خطا و مطالعات گسترده و شبانه روزی برای دستیابی به محصول مورد نظر، افزود: برای رسیدن به هدف از هیچ کوششی فروگذار نبودم بنابراین از براده ها و قراضه های تانتالم برای احیای پودر تانتالم خالص استفاده کردم که البته این پودر برای رسیدن به محصول نهایی باید ویژگی های خاصی داشته باشد که یکی از این موارد این است که میزان اکسیژن موجود در این پودر باید زیر ppm 500 باشد که به بحمدالله این موفقیت حاصل شد و برای اولین بار در کشور توانستیم به این محصول دست پیدا کنیم.

مبتکر بسیجی، با بیان اینکه پودر مورد نظر از کشورهای اروپایی و چین و روسیه خریداری می شود، گفت: این پودر تولید شده نسبت به مشابه خارجی خود که از کشور چین وارد می شود به لحاظ شکل پذیری بالایی که دارد بسیار با کیفیت و مشخصات بهتری دارد و برای کاربرد صنعتی بسیار مناسب است.

وی با اشاره به کاربرد قطعات از جنس تانتالم در محیط های با دما و خوردگی بالا، اظهار کرد: محیط های اسیدی با دمای بالا و بدنه موتورهای جت از جمله موارد کاربرد این قطعات هستند.

سلطانی، ابراز کرد: این ابتکار و روش ساخت به جشنواره جوان خوارزمی هم راه پیدا کرده و به تأیید اولیه شهرک علمی و تحقیقاتی اصفهان نیز رسیده است که در ادامه مسیر نیازمند توجه و حمایت مسئولان است.

انتهای پیام/

همچنین بخوانید:

دیدگاهتان را بنویسید

توجه: از انتشار نظرات توهین آمیز معذوریم.