۱۵:۵۱ - سه شنبه ۲۱ فروردین ۱۳۹۷

استاد دانشگاه:

عوامل واردات بی رویه مفتضح و مجازات شوند/ تفاخر به کالای ایرانی باید به فرهنگ تبدیل شود

استاد دانشگاه، نامگذری سال 97 از سوی رهبر انقلاب را گلایه مندانه ارزیابی کرد و گفت: دستگاه های اجرایی سال گذشته کارنامه بسیار بدی در واردات بی رویه داشته اند و لازم است تا عوامل این خیانت ها توسط رسانه ها مفتضح و مجازات شوند.

به گزارش شاهین پرس؛ غلامعلی کریمی، با اشاره به نامگذاری سال تحت عنوان «حمایت از کالای ایرانی»، اظهار کرد: این که مردم باید کالای ایرانی بخرند، تولیدکنندگان کیفیت کالا را بالا ببرند و دولت هم از تولیدکنندگان حمایت کند، از بدیهیات است و قطعاً منظور رهبر معظم انقلاب از این نامگذاری طرح مجدد این عبارات کلیشه ای از سوی مسئولان تا پایان سال نیست.

استاد دانشگاه امیر المومنین(ع) اصفهان، با تأکید بر لزوم تلاش برای تحقق شعار سال در کنار صحبت های رهبر معظم انقلاب در حرم رضوی، افزود: در واقع نامگذاری سال جدید به نوعی گلایه مندانه است و این موضوع به خوبی مشهود است، چرا که به نظر می رسد عیب هایی در کار دولت و سایر مسئولان در زمینه تحقق شعار سال گذشته وجود داشته که سبب تأکید مجدد رهبر انقلاب بر روی یکی از زمینه های خرد کار در اقتصاد مقاومتی در قالب شعار سال 1397 شده است.

وی عملیاتی شدن حمایت از کالای ایرانی و تبدیل شدن این رهنمود رهبر انقلاب به یک مطالبه عمومی در کشور را از الزامات اصلی اداره کشور در سال 97 دانست و گفت: با اینکه سال گذشته سال «اقتصاد مقاومتی، تولید و اشتغال» نامگذاری شده بود، شاهد بودیم که دولت، مجلس و قوه قضاییه یکی از بدترین کارنامه‌ها را در واردات کالا داشتند و همه این‌ها در حالی اتفاق افتاد که دستگاه‌های عریض و طویل و بودجه قابل توجهی برای جلوگیری از قاچاق در کشور وجود دارد.

لزوم شناسایی عوامل خیانت های اقتصادی در قالب بخش خصوصی

کارشناس مسائل سیاسی، با اشاره به اشباع بازار شب عید از کالاهای قاچاق و غیرایرانی، تصریح کرد: یکی از مشکلات کنونی در تولید ملی وابستگی بسیاری از بنگاه های تولیدی به دولت در عین یدک کشیدن نام خصوصی است و این غیر واقعی بودن خصوصی سازی به تولید داخلی ضربه می زند.

کریمی، با اشاره به فرازی از بیانات رهبر انقلاب در حرم مطهر رضوی درباره اینکه دولتی ها می گویند بخش خصوصی عامل واردات کالای غیر ضروری است، ابراز کرد: واقعاً باید بررسی شود که وارد کننده کود انسانی از ترکیه یا دسته بیل و سنگ پا از چین چه کسانی هستند، رسانه ها باید بررسی کنند که مجوز این واردات از سوی چه کسی و با چه توجیهی صادر شده است و حتماً عوامل این خیانت ها مفتضح و مجازات شوند.

وی با تأکید بر لزوم روشنگری در زمینه خیانت های بزرگی که به نام بخش خصوصی در کشور صورت می گیرد و ورود جدی رسانه ها و قوه قضاییه به این موضوع، اظهار کرد: در واقع فعالیت بخش خصوصی با این کارکرد، مصداق نفوذ اقتصادی دشمن تلقی می شود.

استاد دانشگاه، فرهنگ سازی برای تبلیغ و خرید کالای ایرانی از سوی مردم را مهمترین راهکار برای حمایت از کالای ایرانی دانست و گفت: وقتی دستگاه های اجرایی به وظایف خود در این زمینه عمل نمی کنند، به ناچار مردم باید کالاهای خارجی یا کالاهای داخلی غیرمرغوب را تحریم کنند و در مقابل، کالاهای با کیفیت داخلی را بخرند و سایرین را هم به خرید آن ها ترغیب کنند.

تفاخر به کالای ایرانی باید به فرهنگ تبدیل شود/ تحمل کاستی کالای ایرانی مصداق جهاد اقتصادی است

کریمی، با بیان اینکه برای فرهنگ سازی باید در نظام ارزش ها و ضدارزش ها در حوزه حمایت از کالای ایرانی کار کنیم، افزود: باید تفاخر به خرید کالای ایرانی و قبح خرید کالای خارجی به نوعی فرهنگ در جامعه تبدیل شود، لازم است تا از افراد اثرگذار و کسانی که کانون توجهات جامعه هستند در این خصوص استفاده شود، وقتی افراد مورد توجه مردم در عمل کالاهای ایرانی مصرف کنند، این موضوع سبب گرایش بسیاری از مردم به خرید تولیدات ملی خواهد شد.

وی تفکر تعصب بر کالای ایرانی را بسیار مؤثر دانست و تصریح کرد: گاهی ممکن است یک کالای ایرانی کیفیت مطلوبی هم داشته باشد، اما در برابر جنس خارجی مشابه خود، از کیفیت پایین تری برخوردار باشد، در چنین مواقعی است باید تعصب به خرج دهیم و کمی هم رنج مصرف کالای ایرانی را تحمل کنیم تا در عمل منافع بالاتری را برای کشور خود کسب کنیم.

استاد دانشگاه، با تعریف جهاد فی سبیل الله و مشقت هایی که مسلمان در راه جهاد تحمل می کند، افزود: در جهاد اقتصادی و اطاعت از امر ولی هم باید سختی های مسیر را بپذیریم تا بتوانیم به قله های اقتصادی برسیم.

انتهای پیام/

همچنین بخوانید:

دیدگاهتان را بنویسید

توجه: از انتشار نظرات توهین آمیز معذوریم.