۱۰:۰۸ - شنبه ۲۹ مهر ۱۳۹۶

شاهین پرس گزارش می دهد؛

دومین شهر صنعتی و باسواد استان اصفهان از بیکاری رنج می برد/ شاهین شهر و مشکلاتی که حل آنها اراده می خواهد

شاهین شهر درحالی عنوان دومین شهر باسواد ایران را به خود اختصاص داده است که آمار بالای بیکاری در این شهرستان نگران کننده است. بیشتر افراد شاغل در شهرستان شاهین شهر و میمه نیز از شهرستان اصفهان و شهرستان های مجاور به شاهین شهر می آیند.

به گزارش شاهین پرس، شهرستان شاهین شهر و میمه از تفکیک های متوالی شهرستان برخوار و میمه در سال 86 بجا مانده است؛ این شهرستان با مساحتی در حدود 10 هزار کیلومترمربع وسعت پس از پیروزی انقلاب اسلامی و مهاجرپذیرشدن شاهین شهر، به شهرستان برخوار و میمه شامل 3 بخش مرکزی، برخوار، و میمه با محوریت شاهین شهر تبدیل شد

با شروع جنگ تحمیلی و مهاجرت مرزنشینان و شهرهای جنگ زده به استان اصفهان بویژه شاهین شهر، جمعیت این شهرستان رشد چشمگیری پیدا کرد بطوریکه بر اساس آخرین آمار نفوس و مسکن این شهرستان بالغ بر 200 هزار نفر جمعیت دارد که 80 درصد در بخش مرکزی و 20 درصد نیز در بخش میمه ساکن هستند، بخش مرکزی و شهر شاهین شهر متشکل از اقوام مختلف ایرانی و جوان هستند که بواسطه وجود مراکز علمی و آموزشی متعدد و بر اساس برخی شاخصه ها به عنوان دومین شهر باسواد کشور نام برده می شود.

اگر چه به توصیه بزرگان دین و اخلاق کار جوهره آدمی است در مقابل به اتفاق نظر جامعه شناسان «بیکاری» مادر تمام معضلات اجتماعی و از رذایل اخلاقی و منشا بسیاری از بیماری های روحی و جسمی به شمار می رود و به همین دلیل است که انسانها همواره در پی یافتن کسب و کار بوده و هستند بطوریکه امروزه یکی از دلایل مهاجرت ها را نیز «بیکاری» می دانند.

بر اساس این گزارش و در حالی که در بخش مرکزی شهرستان شاهد رشد روزافزون جمعیت هستیم اما در سالهای اخیر بخش میمه با رشد معکوس جمعیت روبرو شده و بسیاری از مناطق از جمله روستاها خالی از سکنه شده است و دلیل اصلی این مهاجرت ها نیز نبود شغل برای جوانان است.

صنعتی ترین و باسوادترین شهر استان اصفهان از بالاترین نرخ بیکاری برخوردار است

«رسول زرگرپور» استاندار اصفهان پیش از این مطرح کرده بود که نرخ بیکاری در استان اصفهان 14.4 درصد است این در حالی است که استان اصفهان اقتصادی‌ترین استان کشور محسوب می‌شود زیرا 10 درصد صنایع بزرگ کشور، 9 هزار واحد صنعتی و 10 درصد کارگران کشور در استان اصفهان قرار دارند. همچنین «محسن نیرومند» مدیر کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان اصفهان نیز نرخ بیکاری در استان اصفهان را 2.2 درصد بیشتر از کشور عنوان کرده است و شاخص نرخ مشارکت برای زنان در این استان را حدود 13 درصد و برای مردان 60 درصد برشمرده و همین موضوع را یکی از عوامل نرخ بالای بیکاری در استان اصفهان ارزیابی می کند.

وی همچنین از شهرستان های لنجان، خوانسار و شاهین شهر با وجود صنعتی بودن، بعنوان سه شهرستان دارای بالاترین آمار بیکاری در استان اصفهان و از شهرستان آران و بیدگل به عنوان کمترین میزان بیکاری نام برده است.

در این میان براساس گفته «علیرضا بصیری» فرماندار شهرستان شاهین شهر و میمه،بیش از دو هزار واحد صنعتی فعال در این شهرستان وجود دارد اما نرخ بیکاری جوانان سه درصد از متوسط نرخ بیکاری استان اصفهان بیشتر است و این شهرستان یکی از بالاترین نقاط استان اصفهان است که از نرخ بالای بیکاری در سطح استان اصفهان برخوردار است.

موضوع بیکاری در شهرستان شاهین شهر و میمه دلایل متفاوتی دارد، بر این اساس خبرنگار شاهین پرس، علت را از «عبدالرضا آزاد» رئیس اداره تعاون، کار و رفاه اجتماعی شهرستان شاهین‌شهر و میمه جویا شد.

رئیس اداره تعاون، کار و رفاه اجتماعی شهرستان شاهین‌شهر و میمه با بیان اینکه نرخ بیکاری در شهرستان شاهین شهر و میمه بیش از 17 درصد و بعد از شهرستان لنجان بیشترین آمار بیکاری در این شهرستان وجود دارد، گفت: یکی از دلایل افزایش بیکاری در شهرستان شاهین شهر و میمه، رشد سریع جمعیت درپی مهاجرت های گسترده به این شهرستان است چرا که رشد جمعیت در این شهرستان بیش از پنج درصد است که از بالاترین رشد جمعیت در سطح اصفهان برخوردار است.

عبدالرضا آزاد افزود: در حالی که شهرستان شاهین شهر و میمه منطقه ای صنعتی به شمار می رود اما متأسفانه بدلیل اینکه صنایع با ظرفیت کامل کار نمی کنند و ضمن اینکه عمده افراد شاغل در واحدهای صنعتی شهرستان نیز از شهرستان های مجاور و اصفهان به شاهین شهر می آیند.

70 درصد افراد شاغل در صنایع شاهین شهر از شهرستانهای مجاور هستد

وی خاطرنشان کرد: هرچند که جمعیت اندکی نیز برای کار به شهرستان های مجاور می روند اما با نگاهی خوش بینانه تنها حدود 30 درصد شهروندان بومی این شهرستان در صنایع مشغول به کار و فعالیت هستند و اکثریت یعنی 70 درصد کارگران و پرسنل شهرستان شاهین و میمه از سایر شهرستان های مجاور هستند.

رئیس اداره تعاون، کار و رفاه اجتماعی شهرستان شاهین‌شهر و میمه با اشاره به اینکه هیچ آماری از میزان دانش آموختگان دانشگاهی شهرستان شاهین شهر و میمه در دسترس این اداره نیست، تصریح کرد: شاهین شهر از لحاظ باسوادی دومین شهرستان در ایران است و قطعاً فارغ التحصیلان دانشگاهی بالایی دارد.

وی ادامه داد: به منظور کاهش نرخ بیکاری و اشتغالزایی رایزنی هایی با نماینده شهرستان شاهین شهر و میمه در مجلس شورای اسلامی و همچنین فرماندار شهرستان صورت گرفته و راهکارهایی ارائه شده است از جمله اینکه شرکتها و صنایع بزرگ شهرستان ملزم به تامین نیروی مورد نیاز از شهروندان بومی شهرستان شده اند که در مکاتبات با این صنایع به ارائه خدمات منوط به اجرا و پایبندی به این موضوع تاکید شده است.

آزاد با اشاره به طرح کارورزی خاطرنشان کرد: طرح کارورزی طرحی پیش بینی شده از سوی دولت به منظور کاهش نرخ بیکاری در کشور است که در دست اقدام و صرفاً مخصوص دانش آموختگان دانشگاهی است که امیدواریم در آینده نتیجه مثبتی داشته باشد.

*******************

شهرستان شاهین شهر و میمه با بیش ازدو هزارو 500 واحد صنعتی بزرگ و کوچک عنوان دومین شهر صنعتی استان را به خود اختصاص داده در حالی که با وجود نیروی عظیم جوان تحصیل کرده و مراکز علمی آموزشی و شهرک های صنعتی انتظار می رود شهرستان پایین ترین نرخ بیکاری را داشته باشد اما متاسفانه دومین شهر باسواد ایران و دومین شهر صنعتی استان اصفهان از بالاترین نرخ بیکاری در استان برخوردار است که لازم است بدانیم خسارتی که از محل فارغ التحصیلان بیکار به کشور وارد می‌شود نه تنها قابل محاسبه نیست بلکه جبران ناپذیر نیز است.

انتهای پیام/

همچنین بخوانید:

دیدگاهتان را بنویسید

توجه: از انتشار نظرات توهین آمیز معذوریم.