۰۷:۳۱ - چهارشنبه ۲۷ آبان ۱۳۹۴

رکود عمیق تر شد

مردم ایران بیکارتر شدند!

آمارها نشان میدهد که نرخ بیکاری در تابستان سال جاری در مقام مقایسه با مدت مشابه سال گذشته، با ۱٫۴درصد افزایش مواجه شد و به ۱۰٫۹ رسیده است، البته این رقم متوسط کشوریست و کلانشهری همانند اصفهان با بیش از۱۳درصد، بالاترین نرخ بیکاری را در میان سایر کلان شهرهای کشور و حتی پایتخت از آن خود کرده است.

به گزارش پایگاه خبری”شاهین نا” به نقل از صاحب نیوز، آخرین داده های آماری نشان میدهد که در تابستان سال جاری، مردم ایران بیکارتر شده اند.

نرخ بیکاری مولفه ایست که می توان رکود و نرخ رشد اقتصادی را با تکیه بر آن سنجید. بدین ترتیب با توجه به آمار ارایه شده توسط مرکز آمار ایران می توان گفت که رکود همچنان پابرجاست و عمیق تر نیز شده است. در عین حال موضوع رشد اقتصادی حداقل تا تابستان سال جاری در اقتصاد کلان کشور منتفی است.
داده های آماری نشان می دهد که نرخ بیکاری در تابستان سال جاری در مقام مقایسه با مدت مشابه سال گذشته، با ۱٫۴درصد افزایش مواجه شده و به ۱۰٫۹ رسیده است، البته این رقم متوسط کشوریست و کلان شهری همانند اصفهان با بیش از۱۳درصد، بالاترین نرخ بیکاری را در میان سایر کلان شهرهای کشور و حتی پایتخت از آن خود کرده است.
در تابستان سال جاری، سهم اشتغال در بخش کشاورزی ۱۹٫۲ درصد، در بخش صنعت ۳۲٫۲ درصد و خدمات ۴۸٫۶ درصد گزارش شده که بدین ترتیب با کاهش سهم تولید در اشتغال کشور و افزایش سهم کارهای خدماتی، همانگونه که گفته شد، رشد اقتصادی اتفاق نمی افتد.
از سوی دیگر سهم اشتغال در بخش کشاورزی نسبت به سایر حوزه ها بسیار کمتر است که این امر در وضعیت فعلی ایران و خاورمیانه می تواند زنگ خطر امنیت غذایی در ایران به ویژه در بخش کالاهای استراتژیک را به صدا درآورد.
در بخش نرخ فعالیت اقتصادی که برای جمعیت۱۰ساله و بیشتر تعریف می شود، در تابستان سال جاری۳۸٫۹درصد این جمعیت فعال بوده اند که جمعیتی بیش از ۲۵میلیون نفر را شامل می شود، بدین معنا که در ایران، ۲۵میلیون نفر کار کرده و حدود ۵۰میلیون نفر را تامین مالی و غذایی می کنند، به عبارت واضحتر۵۰میلیون نفر بیکار هستند، البته این روند میتواند حاکی از پیرشدن جمعیت ایران نیز باشد.
از جمعیت فعالان اقتصادی کشور،۲میلیون و ۷۰۰هزارنفر بیکار هستند.
گفتنی است، ۴میلیون و ۴۵۳ هزار و ۱۵۸ نفر از جمعیت فعال را زنان و ۲۰ میلیون و ۶۸۵ هزار و ۸۹۱ نفر را مردان تشکیل‌ می‌دهند و از جمعیت بیکار ۱۰ ساله و بیشتر یک میلیون و ۸۴۹ هزار و ۹۳۲ نفر مرد و ۸۸۵ هزار و ۴۸۸ نفر زن هستند.
بررسی نرخ بیکاری افراد ۱۰ ساله و بیشتر نشان می‌دهد که ۱۰٫۹ درصد از جمعیت فعال (شاغل و بیکار)، بیکار بوده‌اند. بررسی روند تغییرات نرخ بیکاری حاکی از آن است که این شاخص، نسبت به تابستان سال گذشته ۱٫۴ درصد و نسبت به بهار سال جاری۰٫۱درصد افزایش داشته است.

در تابستان سال جاری،۳۸٫۹درصدجمعیت ۱۰ ساله و بیشتر از نظر اقتصادی فعال بوده‌اند؛ یعنی در گروه شاغلان یا بیکاران قرار گرفته‌اند. بررسی تغییرات نرخ مشارکت اقتصادی حاکی از آن است که این نرخ نسبت به فصل مشابه در سال قبل۱٫۷ درصد و نسبت به فصل گذشته۰٫۹درصد افزایش یافته است.
جمعیت فعال کشور در رده سنی۱۵ تا ۲۹سال قرار میگیرند، نرخ بیکاری این رده سنی حاکی از آن است که ۲۳٫۴ درصد از فعالان این گروه سنی در تابستان ۱۳۹۴ بیکار بوده‌اند که البته میتوان نرخ بیکاری بخشی از فارغ التحصیلان دانشگاهی را نیز با این عدد اعلام کرد.
بررسی تغییرات فصلی نرخ بیکاری جوانان ۱۵ تا ۲۹ ساله نشان می‌دهد، این نرخ نسبت به فصل مشابه در سال قبل (تابستان ۱۳۹۳) ۳٫۲ درصد و نسبت به بهار ۱۳۹۴، یک درصد افزایش یافته است.
در میان بسته های خارج از رکود دولت، هر چند ارقامی برای حمایت از صنایع و تولید دیده شده اما هرگز رقم این تسهیلات به میزان تسهیلات اختصاص داده شده به خودرو سازان نمیرسد.
در عین حال دولت تاکنون بسته ویژه ای برای درمان درد اشتغال ارایه نداده است و در عین حال رکود نیز به رشد نرخ بیکاری دامن زده است.

دیدگاهتان را بنویسید

توجه: از انتشار نظرات توهین آمیز معذوریم.