۲۳:۴۵ - جمعه ۲۱ مهر ۱۳۹۶

حجت الاسلام حسینی قمی:

شهدای روحانی شهدای راه فضیلت هستند/پیامبر اسلام خانواده های شهدا را به صورت ویژه تکریم می کردند/ خداباوری مهمترین ویژگی شهدا است

استاد حوزه علمیه فراموشی یاد شهدا و ایثارگران در یک جامعه را معادل با مرگ آن ملت دانست و گفت: پیامبر اسلام(ص) همواره ارزش بالایی برای خانواده های شهدا و مجاهدان قائل بودند و آن ها را به صورت ویژه تکریم و احترام می کردند.

به گزارش شاهین پرس، حجت الاسلام سید حسین حسینی قمی امشب در مراسم یادواره شهدای روحانی و ایثارگر شهرستان شاهین شهر و میمه، با بیان اینکه نسل جدید انقلاب وقایع دوران دفاع مقدس را درک نکرده اند، گفت: لازم است تا فرهنگ دفاع مقدس و شرح ایثارگری ‏های آن دوران به طرق مختلف به نسل جوان انقلاب منتقل شود که برگزاری یادواره شهدا یکی از بهترین این راه ها است.‏

استاد حوزه علمیه با انتقاد از صدا و سیما و همه رسانه های جمعی به دلیل عمل نکردن به وظیفه واقعی خود در قبال زنده نگه داشتن یاد و ترویج سیره شهدا، اظهار کرد: در این زمینه کوتاهی هایی ‏صورت گرفته و می توان گفت تنها چیزی که باقی مانده همین برگزاری یادواره های شهدا است و ما در صدا و سیما و مجلات ‏و روزنامه ها و سایت ها مطالب درخوری درباره فرهنگ شهادت و خاطرات شهدا مشاهده نمی کنیم.

وی با ابراز تأسف از مرحوم شدن تعداد زیادی از پدر و مادران شهدا و تأکید بر لزوم احترام ویژه به خانواده های شهدا و ایثارگران و جانبازان، گفت: روحانیانی وجود داشتند که پدر سه و چهار شهید بودند و امروز به دیار باقی شتافته اند، پدر شهیدی در ساری بود که می ‏گفت هنگام تشییع پیکر فرزند شهیدم به من خبر دادند که فرزند دیگرم در جبهه به شهادت رسیده و هنوز مراسم چهلم ‏دو پسرم را برگزار نکرده بودیم که خبر شهادت سومین فرزندم هم به دست ما رسید.‏

حجت الاسلام حسینی قمی افزود: همین پدر شهید وقتی به دیدار امام خمینی(ره) می رود و امام(ره) وقتی ماجرای شهادت فرزندانش را می شنود زار زار گریه ‏می کند و اجازه بوسیدن دستشان از سوی پدر شهید را نمی دهند، اما پدر شهید ناراحت می شود که چرا امام(ره) اجازه بوسیدن دستشان را به او نداده اند.

استاد حوزه علمیه فراموشی یاد و خاطره ایثارگری های شهدا و مجاهدان در یک جامعه را مساوی با مرگ آن ملت عنوان کرد و گفت: پیامبر اسلام(ص) تا آخرین روز عمر خود ‏احترام بسیار زیادی برای مجاهدان اسلام و خانواده های آن ها قائل بودند و در مجلسی که جای کافی برای نشستن همه افراد ‏نبود با ورود اعضای خانواده های شهدا و ایثارگران عده ای از افراد دیگر را بلند ‏می کردند تا خانواده شهدا بنشینند.

وی با ذکر قسمتی از مصائب و سختی های خانواده های جانبازان اعصاب و روان، اظهار کرد: رسانه ها باید بیش از آنچه هست به زندگی این مجاهدان و ایثارگران بپردازند و قدر خانواده های آن ها را برای مردم معلوم کنند.

حجت الاسلام حسینی قمی بارزترین و مهمترین ویژگی شهدا را خداباوری آن ها دانست و تصریح کرد: یکی از جانبازان قطع نخاع سال گذشته می گفت 34 سال است که یک شب خواب راحت و آرام نداشته ام و از من خواست تا به ‏مردم بگویم که آن ها برای دنیا به جبهه نرفته اند و برای دین خدا مجاهدت کرده اند.

شهید سؤال شب اول قبر را در میدان جهاد به درستی پاسخ داده است

استاد حوزه علمیه با بیان اینکه شهید در زیر برق شمشیرها و در میدان نبرد جواب سوال شب ‏اول قبر خود را داده و جانش را در طبق اخلاص نهاده است، افزود: پیامبر اسلام(ص) همین دلیل را برای معاف شدن شهیدان از پاسخگویی شب اول قبر مطرح کردند.

وی با اشاره به شرح جانفشانی های شهدای کربلا در رکاب امام حسین(ع)، گفت: یاران اباعبدالله(ع) خطاب به سیدالشهدا(ع) می گفتند ما اگر می دانستیم که عمر جاودانه در دنیا داریم باز هم در رکاب شما جهاد می ‏کردیم و به شهادت می رسیدیم.‏

حجت الاسلام حسینی قمی با بیان اینکه امیرالمؤمنین(ع) در نهج البلاغه از خداوند تقاضای شهادت کرده است، ‏ابراز کرد: پیامبر اسلام(ص) هم استجابت بهترین دعاهای بندگان خوب خدا در حق بندگان را ریخته شدن خون آن ها در راه خداوند می دانست.

استاد حوزه علمیه با ذکر ضرورت خرج همه توان برای انتقال فرهنگ ایثار و شهادت به نسل جوان، بیان کرد: لازم است تا ایمان های محکم و نماز شب های شهدا و رزمندگان در جبهه ها را به نسل سوم و چهارم انقلاب منتقل کنیم و بگوییم ‏که در هنگام مجروحیت های خیلی سنگین هم نماز را فراموش نمی کردند.

وی شهدای روحانی را شهدای راه فضیلت دانست و افزود: شهید اول از بزرگترین فقهای تاریخ تشیع است که ابتدا زندانی شد، سپس به شهادت رسید، بعد بدنش را به دار آویختند و بر بدنش سنگ زدند و سپس پیکرش را سوزاندند.

بیشترین تعداد شهدا در استان در میان تمام اقشار متعلق به روحانیت است

پیش از این امام جمعه شاهین شهر شهدای روحانی را دارای بیشترین شهید در میان همه اقشار شهرستان شاهین شهر و میمه دانست و گفت: به تازگی معلوم شد که تعدادی شهید طلبه از گرگاب و گز داریم که به عنوان بسیجی به جبهه رفته بودند و طلبه بودن خود را مخفی کرده اند.

حجت الاسلام ملکیان با تقدیر از خانواده های معظم شهدا و ایثارگران روحانی، افزود: روحانیت در زمان جنگ تحمیلی پیش از آنکه مردم را امر به حضور در جبهه ها کنند خودشان پیش قدم در عرصه جهاد و ایثار بودند.

وی با اشاره به کلامی از امام خمینی(ره) درباره روحانیت، اظهار کرد: امام(ره) فرمودند خدا را سپاس می گوییم که از دیوارهای فیضیه گرفته تا سلول های مخوف و انفرادی رژیم شاه و از کوچه و خیابان تا مسجد و محراب امامت جمعه و جماعات، از دفاتر کار تا خطوط مقدم جبهه ها و میادین مین، خون پاک شخدای حوطه و روحانیت افق فقاهت را گلگون کرده است.

انتهای پیام/

همچنین بخوانید:

دیدگاهتان را بنویسید

توجه: از انتشار نظرات توهین آمیز معذوریم.