۱۵:۳۲ - پنجشنبه ۲۰ مهر ۱۳۹۶

حجت الاسلام حسینی قمی:

ارزشمندترین اعمال ‏بیان سخن عدل در انتقاد از مسئولان است

استاد حوزه علمیه امر به معروف و نهی از منکر را بسیار با ارزش تر از همه واجبات دانست و گفت: بالاتر از این دو فریضه گفتن سخن عدل در انتقاد از مدیران و مسئولان است، البته باید خوبی ها را هم بیان و از آن ها تقدیر کرد.

به گزارش شاهین پرس، حجت الاسلام سید حسین حسینی قمی، پیش از ظهر امروز در همایش آمران به معروف و ناهیان از منکر شاهین شهر و میمه، با اشاره به حکمت 364 نهج البلاغه درباره امر به معروف و نهی ازمنکر، گفت: از این کلام امیرالمؤمنین(ع) کلامی زیباتر در خصوص این دو فریضه بزرگ اسلامی وجود ندارد.

استاد حوزه علمیه با بیان اینکه در اسلام باید هم خوبی ها را گفت و هم نسبت به منکرات تذکر داد و اعتراض کرد، ادامه داد: امیرالمؤمنین(ع) می فرمایند همه کارهای خیر به علاوه جهاد در برابر امر به معروف و نهی از منکر مانند آب دهان در برابر دریای بی کرانه هستند.

وی با اشاره به ریخت و پاش ها و تجملات اضافی و پر زرق و برق در برخی نهادها و ارگان ها، افزود: در کشوری که به اذعان رییس کمیته امداد آن 10 میلیون نفر در فقر مطلق زندگی می کنند و 19 میلیون نفر از مسکن مناسب بهره مند نیستند نباید تجملات اضافی مانند آنچه اخیراً شورای شهر تهران برای استفاده های خودشان با رقم یک میلیارد تومان مصوب کردند وجود داشته باشد.

حجت الاسلام حسینی قمی تصریح کرد: امیرالمؤمنین(ع) در نهج البلاغه بعد از وصف ارزش والای امر به معروف و نهی از منکر در برابر سایر اعمال و عبادات و واجبات، می فرمایند اما با فضیلت تر از این دو فریضه الهی سخن گفتن به حق در برابر سلطان جائر و ستمگر است.

استاد حوزه علمیه در ادامه ابراز کرد: البته بحمدالله ما در کشورمان سلطان جائر و ستمگر نداریم، اما نباید به این بهانه قسمت مهم دیگر کلام امیرالمؤمنین را که شامل سخن گفتن حق و عدل در برابر مسؤولان و مدیران است را فراموش کنیم و نادیده بگیریم.

وی بی تدبیری ها در هزینه ها و ساخت و سازهای بیهوده و بی برنامه را مصداق دیگری برای منکرات دانست و اظهار کرد: گاهی می بینیم که پروژه عظیمی در یک دولت با هزینه های گزاف کلید می خورد و تمام می شود و در نهایت هم هیچ فایده ای به حال مردم آن شهر ندارد، این ها بی تدبیری هستند و امور زشت و قبیح به حساب می آیند.

حجت الاسلام حسینی قمی با بیان اینکه نظام جمهوری اسلامی هنوز تا رسیدن به ایده آل های جامعه اسلامی فاصله دارد، گفت: رشوه خواری در ادارات از دیگر منکرات است، همچنین در سیستم بانکداری ما مشکلات زیادی وجود دارد و بنا بر نظرسنجی صدا و سیمای جمهوری اسلامی بیش از 90 درصد مردم از وضعیت بانک ها رضایت ندارند.

استاد حوزه علمیه ربای موجود در نظام بانکی کشور را یک منکر بسیار بزرگ برای نظام اسلامی عنوان کرد و افزود: اوایل پیروزی انقلاب اسلامی امام خمینی(ره) حاضر نشدند بهره ها و جریمه های سنگین بانک ها را تأیید کنند، بسیاری از مواردی هم که برای شرعی بودن نظامات بانکی عنوان می شود در واقع کلاه شرعی است که بر سر گذاشته شده است و حقیقت ندارد.

وی با انتقاد از عدم مسؤولیت پذیری مسؤولان برای حل معضل سیستم بانکی کشور، تصریح کرد: انسان می بیند که رییس دولت، رییس قوه قضاییه و رییس مجلس از وضعیت موجود بانک ها انتقاد می کنند و می گویند که باید این سیستم اصلاح شود اما در عمل هیچ اتفاقی نمی افتد و این خیلی برای نظام اسلامی زشت است.

حجت الاسلام حسینی قمی تأثیرگذارترین کلام را کلامی دانست که مخاطب به صداقت آن ایمان داشته باشد و افزود: باید هم خوبی ها را منعکس کرد و از آن ها تقدیر کرد و هم بدی ها و منکرات را به مسؤولان تذکر داد، اما اگر مخفی کاری کنیم و سعی کنیم معضلات را بپوشانیم نتیجه عکس خواهیم گرفت.

استاد حوزه علمیه عواقب ناشی  از بدحجابی در جامعه را بسیار زشت و مخرب ارزیابی کرد و اظهار کرد: بدحجابی تنها لایه رویین منکر است و مواردی که به دنبال آن به وجود می آید بسیار زشت تر و قبیح تر از لایه رویین آنست.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید

توجه: از انتشار نظرات توهین آمیز معذوریم.