۱۹:۰۱ - دوشنبه ۱۶ مرداد ۱۳۹۶

به بهانه روز خبرنگار؛

رسالت قلم خبرنگار در آگاه سازی جامعه، رسالتی مقدس است

کار انبیاء همان پیام رسانی بوده و خداوند متعال نیز اهمیت این مهم را با قسم خوردن به قلم عنوان کرده. بر همین اساس رسالت خبرنگاری رسالت مقدسی محسوب می شود.

شاهین پرس، هاشم مهدنور/ قلم، در اســلام به نحو شایسته مـورد احتـرام و پاسداشت قرار گرفته است. جایگاه و حرمت قلم به حدی است که خــداونـد متعال در قـرآن كـريـم، از قلم به عنوان وسیله تعلیم، و آنچه نويسندگان مي نويسند نام برده و سوگند ياد کرده است.

احادیث و روایات بسیاری از معصومین(ع) در اهمیت قلم و مقام نویسندگان آمده است، بگونه ای که جوهر قلم دانشمندان را برتر و ارزشمندتر از خون شهیدان قلمداد شده است.

خداوند متعال، موهبت و نعمت والا و بی بدیلِ”قدرت و توانایی خواندن و نوشتن” را به انسان ارزانی کرد و بوسیله “مطالعه و خواندن کتاب” آنچه را که نمی دانست را به آموخت و به سمت و سوی نوشتن و کتابت راهنمایی و هدایت کرد.

خبرنگاری نیز کار انبیاء است چراکه کار انبیاء همان پیام رسانی بوده و خداوند متعال نیز اهمیت این مهم را با قسم خوردن به قلم عنوان کرده. بر همین اساس رسالت خبرنگاری رسالت مقدسی محسوب می شود و خبرنگاران نباید در این عرصه دست به تحریف بزنند.

قلم یک خبرنگار گاهی می تواند مسیر یک جامعه را تغییر دهد و این امر مسولیت بزرگی بر دوش خبرنگار می گذارد. خبرنگار نباید با اخبار نادرست و شایعه پراکنی مردم را دلسرد کند. در تعریف خبرنگار گفته می شود: خبرنگار کسی است که با اتکا به ذوق و استعداد شخصی، پس از گذرانیدن دوره آموزش تخصصی و همچنین با توجه به مسوولیت اجتماعی که این پیشه بر گردن او می گذارد، وظیفه به دست آوردن، آماده کردن، گردآوری و سامان دادن اخبار و انتقال آنها را با وسایل ارتباط جمعی (مطبوعات، رادیو، تلویزیون و خبرگزاری) به مخاطبان برگردن دارد.

همان طور که از تعریف بالا مشخص می شود، خبرنگاران در اطلاع رسانی حلقه واسط بین واقعیت ها و مخاطبان محسوب می شوند. نوع تهیه خبر و گزارش از رویدادها و حوادث جامعه، عامل تعیین کننده ای در نگرش، بینش و رفتار مخاطبان به شمار می رود و باعث تغذیه روحی و فکری افراد جامعه می شود.

اما آنچه که امروزه کمتر مد نظر مسوولان رسانه ها و خبرنگاران قرار می گیرد، جنبه کسالت آور بودن اخبار است، نپرداختن به جزئیات و نکات مختلف رویداد و صرفا تکرار یک نکته به همراه تصاویری که خود گویای آن هستند به جای بازگو کردن نکات و جنبه های مختلف یک خبر،سبب می شود که خبرها بیش از اندازه کسالت آور شده و تقریبا آنچه که مردم از قبل می دانند به آنها ارائه می شود.

پی بردن به واقعیت یک رویداد و نگاه نقادانه به آن و حرکت گام به گام با حوادث و رخدادها به خبرنگار کمک می کند تا تحلیلی جامع و کامل از رویداد ارائه دهد، چرا که در دنیای کنونی قدرت درک و تجزیه و تحلیل حوادث از مسائل بسیار مهم و اساسی حرفه خبرنگاری محسوب می شود و به مخاطب این امکان را می دهد که برداشت و تصویری واقعی از ماجرا در ذهن ایجاد کند و همین امر سبب پویایی و بالا بردن قدرت تفکر و اندیشه شده و او را از یک مخاطب صرف و منفعل به مخاطبی فعال و پویا تبدیل کند.

نویسنده متعهد، قلم را به عنوان امانت الهی در راه خیر به کار می برد و با روشنگری، اصلاح و هدایت افراد، جامعه را به سمت معنویات سوق می دهد، با ارائه نوشته های پُر محتوا و سودمند، افکار و اندیشه ها را رشد داده و به اعتلاء فرهنگ بشری کمک می کند. به فرهنگ اسلامی و ملی توجه دارد و روحیه خودباوری و خوداتکایی را در مردم افزایش می بخشد، از فساد و تباهی جلوگیری کرده و در جهت تقویت و  حاکمیت ارزش ها در جامعه تلاش می کند، نیازهای معنوی و روحی مردم را پاسخ گفته و با بیان احکام و دستورهای الهی، هموطنان خود را نسبت به وظایف دینی و تکالیف شرعی آگاه می سازد.

نویسنده  متدین و فاضل، خود را در برابر خداوند سبحان مسئول و پاسخگو می داند، و با عزم راسخ و نیت خالص، در مسیر حق و عدالت گام بر می دارد. خشنودی و پاداش پروردگار را،  بر دلبستگی ها، و اجر و مزد دنیوی و تمايلات غيرانساني بر می گزیند. در پی شهرت و جاه طلبی نیست و در نوشته هایش به منافع ملی و عمومي توجه ای ویژه دارد.

صاحب قلم، در صورتی که موقعیت رفیع و مهم خود را بشناسد، و بداند که قلم اندیشه و شخصیت او را بیان می کند، هرگز مطلبی را که به جایگاهِ بینش و بصیرتی او آسیب وارد می کند و دانش و پایگاه معنوی وی را تنزل می دهد، نمی نویسد و به این امر توجه دارد که چه نوشته ای را از خود باقی بگذارد و افکار عمومی در آینده درباره او چگونه داوری خواهند کرد.

نویسندگانی که به مكتب اعتقادي اسلام، ایمان قلبی داشته و نسبت به سرنوشت جامعه احساس مسئولیت می کنند، برای کم کردن آسیب های اجتماعی، و پیشگیری از امور نگران کننده و ناروا که جامعه را تهدید می کند، آنچه را که در توان دارند بکار گرفته، وبا ترویج و گُسترش خوبی ها، آرامش را در بین مردم حاکم می سازند.
در آخر، از متولیان دلسوز و متعهد در حوزه نشر، انتظار می رود: به مقتضای رسالت دینی و ملی و بر حسب وظایف قانونی خود، با كساني كه هویت دینی، تاریخی و ملی ما را نشانه گرفته و با گفته ها و نوشته هايشان، آب به آسياب دشمن مي ريزند و آرامش جامعه را برهم مي زنند، از راههای ممکن و البته قانونی، بدون هيچ مصلحت اندیشی و محافظه کاری مقابله کنند.

انتهای پیام/

همچنین بخوانید:

دیدگاهتان را بنویسید

توجه: از انتشار نظرات توهین آمیز معذوریم.