۱۱:۰۰ - یکشنبه ۱۷ اردیبهشت ۱۳۹۶

نگاهی به دومین مناظره انتخابات ریاست جمهوری؛

سخن «ما باشیم همه چیز خوب است، آنها باشند همه چیز سیاه است» مکر سیاسی دولتی هاست

در دومین مناظره زنده تلویزیونی انتخابات ریاست جمهوری، دولتی ها عملا تلاش کردند با تخریب طرف مقابل و یا به چالش کشیدن دولت قبلی، راه فراری را برای خود در پاسخ گویی به نقدهای فضای موجود پیدا کنند.

به گزارش شاهین پرس، دومین مناظره زنده تلویزیونی کاندیداهای دوره دوازدهم ریاست حمهوری اسلامی ایران روز جمعه برگزار شد. همانگونه که انتظار می رفت، آتش تنور مباحث و گفتگوها نسبت به مناظره هفته قبل، کمی داغ تر بود هنوز ساعاتی از پایان دور دوم مناظرات نگذشته، رسانه های خبری و خبرگزاری ها و حتی شبکه های مجازی در قالب گفتگوهای کارشناس محور به تجزیه و تحلیل این رویداد پرداختند. اولین و مهم ترین نکته در روند این مناظرات، ظرفیت و توان نظام مردم سالاری انقلاب اسلامی ایران است که مردم حق انتخاب دارند که چه کسی را انتخاب کنند و این در شرایطی است که بسیاری ملت های منطقه، حق ابراز نظر و انتخاب ندارند و عملا رای آنها در حاکمیت تاثیرگذار نیست. به اذعان یکی از کارشناسان شبکه الجزیره:«درسته که ما با ایران مشکل داریم، ولی کاش می شد که در کشورهای عربی حوزه خلیج فارس هم مناظراتی نه در این حد بلکه حق تعیین رای برای مردمان وجود داشت».

دومین نکته مهم در این مناظرات این است که همانگونه که کارشناسان سیاسی قبل از برگزاری مناظرات بیان می کردند، ورود معاون اول رئیس جمهور به انتخابات، بیانگر برنامه ای از پیش طراحی شده بود. برنامه ای که معاون اول رئیس جمهور را به عنوان کاندیدای پوششی قرار می داد که می توانست در مجادلات دیگر کاندیداها در مواقعی که دولت مورد نقد قرار می گیرد، رئیس دولت را یاری کند از سوی دیگر حضور دو نفر از دولت فعلی در انتخابات، فرصت دوبرابری نیز در مقایسه با دیگر کاندیداها در اختیار می گذارد. البته به این رویکرد، باید حمایت گاه و بیگاه آقای هاشمی طبا را نیز افزود که به جریان اصلاحات نزدیک است.

وقتی سخن از مباحثه و در این مجال مناظره سخن به بیان می آید، برداشت هر مخاطب این است که فرد برنامه های خود را در خصوص سوالاتی که مطرح می شود بیان کند، اما آنچه که در این مناظره مشاهده شد مواقعی تا حدود بسیار ضعیفی در جواب پرسش ها، دیدگاه ها بیان گردید، که از هیچ کدام از طرفین قابل قبول نیست. ولی دولتی ها عملا تلاش کردند با تخریب طرف مقابل و یا به چالش کشیدن دولت قبلی، راه فراری را برای خود در پاسخ گویی به نقدهای فضای موجود پیدا کنند.

البته نباید بی انصافی کرد، که اگر قرار است که همه نگاه های منفی و نقد گفته شود، نکات مثبت هم باید گفته شود. امری که معمولا در مناظرات انتخاباتی اتفاق نمی افتد. در نظام اسلامی، هدف هر انسانی در هر مسئولیتی خدمت به مردم و جامعه است. پذیرش مسئولیت خود نیز مشکلات بسیاری دارد. انچه مشاهده گردید، این بود که برخی از افراد خود را نماینده جریانی و یا گروه و احزاب مطرح کردند که برای احقاق حقوق آن حزب و جریان قدم در کارزار گذارده اند در حالیکه باید دقت داشت هدف باید خدمت به تعالی جامعه و مردم باشد. از اینرو اگر هدف خدمت است، آیا انسان راضی می شود که برای بدست آوردن این پست دست به هر اقدامی بزند؟ مگر اینکه بنا چیزی جز خدمت باشد. هر کسی در این جامعه مشغول به شغلی و خدمتی است و کسانی که به عنوان کاندیدا از سوی شورای نگهبان تایید صلاحیت شده اند، یعنی شرایط لازم را برای برخورداری این مسئولیت داشته اند. از این رو نمی شود فردی دیگری را تخریب کرد و گفته شود شغل و مدیریت من فلان بوده و مال ایشان چیزی دیگری بوده است.آنها توان اداره ندارند ما داریم. ما باشیم همه چیز خوب است انها باشند همه چیز سیاه است. اینها همه فریب و مکر سیاسی است و در اخلاق و موازین دینی نیز نمی گنجد امری که در مناظره روز جمعه دیده شد.

اگر بنا بر این باشد که همیشه باشیم و دیگران نیایند چون جوان و خام هستند، پس چرا پیامبر(ص) با وجود همه روساء و بزرگان، زید بن حارثه را به عنوان فرمانده در روزهای واپسین حیاتشان انتخاب کردند. اخلاق و رعایت موازین اسلامی و شرعی برای همه لازم الاجرا است اما متاسفانه در مواقعی از صحنه ها از سوی افراد رعایت نشد. نمی شود به علت عدم تحمل نقد، طرف مقابل را به عنوان دشمنی همطراز با رژیم صهیونستی و استکبار و …مطرح ساخت.

یکی از شاخص های بسیار مهم که در سخنرانی سال 88 رهبر معظم انقلاب نیز مورد تاکید قرار گرفت، رعایت اخلاق و حدود افراد و حریم ها بود که متاسفانه در این مناظره گاهی اوقات نام افراد برده شد، گاهی ورود به حریم خصوصی ها شد که به تعبیر رهبر انقلاب امری درست نبود. از این منظر دولت می تواند از کارنامه خود دفاع کند و برنامه های آتی خود را بیان کند و دیگر رقبا نیز می توانند برنامه خود را بیان کرده و به نقد شرایط موجود نیز بپردازند ولی سیاه نمایی نه شرایط موجود و نه دوران قبل و نه ایجاد وضعیت یاس و یا ناامیدی در مردم در آینده کاری ناپسند است که  از سوی برخی  کاندیداها در مناظره دیده شد.

مهمترین شاخصه هایی که در مناظره دوم ریاست جمهوری از سوی کاندیداها مطرح شد و می شود بر روی آنها بحث داشت، می توان به مباحث زیر اشاره کرد.

حقوق شهروندی

حقوق شهروندی یکی از مهم ترین مباحث نه در دنیای امروز، بلکه در مباحث دینی اسلام از 1400 سال پیش تاکنون نیز بوده و همه پیامبران و ائمه معصومین در این خصوص بیاناتی داشته اند. شاید یکی از مهم ترین جنبه های حقوق شهروندی، نوع رابطه بین دولت و ملت باشد و حقوقی که نسبت به یکدیگر می توانند داشته باشند. به نظر می رسد حقوق شهروندی در اولین گام بدان معنا است که تمام کسانی که در راس قدرت و حاکمیت قرار گرفته اند نسبت به اقدام و عمل خود پاسخگو باشند.

در دیدگاه آنها فقیر و غنی تفاوتی نداشته باشد از منظر آنها فرقی بین بیکاری دختر وزیر و بیکاری دختر یک کاسب وجود نداشته باشد. اما استفاده ابزاری از این مباحث در جهت رسیدن به امیال و اهداف سیاسی خود نیز هرگز قابل قبول نمی باشد. چطور به خودمون اجازه می دهیم در حالیکه در شرایط کنونی منطقه آبستن انواع اتفاقات و تحولات است و شیعیان هر روز در پاکستان، عراق، سوریه، لبنان و… توسط گروه های افراطی و تکفیری به شهادت می رسند و گروه های افراطی وابسته به وهابیت با تبلیغات انحرافی به دنبال سوء استفاده از اقلیت های دینی در کشورمان هستند، این مسئله امنیتی را برای جذب چند رای وارد متینگ های تبلیغاتی کرد. امری که در هیچ کجای دنیا مرسوم نیست. بهرحال ورود به خط قرمزها باید رعایت شود.

فضای مجازی

فضای مجازی در دنیای امروز هم فرصت هست و هم تهدید. فرصت از این باب که می تواند منبع درآمدی برای افراد جامعه باشد و به نوعی سودآوری داشته باشد. از سوی دیگر می تواند ترویج فرهنگ و سبک زندگی غربی و ترویج افکار و اندیشه های مخرب برای یک جامعه اسلامی شود. آنچه که روز جمعه مشاهده می شد فضای مجازی در کشور عملا بی صاحب و در حالت ولنگاری به سر می برد. اینکه چرا کسی نظارت نمی کند اینکه چرا سازمان دهی دقیق نمی شود از سوالات مهمی است که باید مسئولان پاسخگو باشند. بنابراین توجه به فرصت ها و تهدیدات فضای مجازی یک ضرورت جدیدی است که از سوی هیچ کدام از کاندیداها بدان پرداخته نشد. نکته کلیدی در دادن راهکار برای استفاده از این فرصت است.

قدرت دفاعی

یکی از مهم ترین نقاط قوت جمهوری اسلامی ایران قدرت دفاعی کشور است. قدرتی که بواسطه رشادت نیروهای سه گانه و در راس انها رهبری و مردم شکل گرفته است. در مناظره قبلی، نظامی بودن و فعالیت نظامی داشتن در دوران دفاع مقدس به چالش کشیده شد و در دومین مناظره انتخاباتی، نشان دادن شهرک های زیرزمینی موشکی در دورانی که کشور به شدت تهدید می شد از سوی برخی از نامزدها، امری مخالف برجام تلقی شد.

در حالیکه طبق اعلام صریح رهبر معظم انقلاب، در مذاکراتی که صورت پذیرفت، مذاکرات صرفا در محدوده مسائل هسته ای بود و هیچ ربطی به دیگر موضوعات نداشت. یکی دیگر از بنیه های دفاعی کشور، حضور مدافعان حرم در جبهه مقاومت و در کشور غریب در غربت به شهادت رسیدن مدافعان حرم است، که متاسفانه روز جمعه نیز در مباحث سیاسیون ما جایگاهی نداشت. گویا سیاسیون ما نمی دانند که اگر قدرت دفاعی ما، اگر موشک ما و اگر مدافعان حرم ما نباشند، کشوری نیست که کسی رئیس دولت آن باشد.

هزینه از رهبری

رهبری انقلاب نه به یک جریان، نه به یک حزب و گروه تعلق دارد بلکه رهبر کل ملت و جهان تشیع است و کسی حق ندارد از وجود مبارک ایشان در جهت منافع خود استفاده کند و یا استناد به مباحثی کند که نه آن منتشر شده و دیگران از آن اطلاعی دارند و از اینرو این کارناشایست است.

سیاست خارجی

اسلام در آیات مختلف قرآن همه مسلمانان و بخصوص دولت های اسلامی را هشدار می دهد که باید به گونه ای عمل کنند که دولت های مستکبر نتوانند آنها را استعمار کنند و بر آنها تسلط یابند. سیاست رسمی جمهوری اسلامی ایران در سیاست خارجی نیز مبتنی بر دفاع از مظلوم است. در این بعد، موضوع واردات و نوع رویکرد در خصوص جبهه مقاومت از جمله نقدهای جدی مخالفان دولت بود که پاسخ شایسته ای از سوی انها داده نشد.

از سوی دیگر باید گفت همانگونه که یکی از کاندیداها بیان داشته، اسم وزارت خارجه را می خواهد در صورت پیروزی در انتخابات به عنوان وزارت امورخارجه و تجارت بین گذاشت، باید اسم این وزارتخانه را در شرایط فعلی، وزارت امور خارجه هسته ای گذاشت که گویا این نهاد جز مسائل هسته ای و برجام دستور کار دیگری ندارد.

انتهای پیام/ سعید فرهادپور

همچنین بخوانید:

دیدگاهتان را بنویسید

توجه: از انتشار نظرات توهین آمیز معذوریم.