۱۵:۴۱ - شنبه ۰۱ آبان ۱۳۹۵

بر اساس شاخصه های فرهنگی تاریخی شهرستان؛

نمایندگی میراث فرهنگی شاهین شهر به اداره میراث فرهنگی ارتقاء یافت

با ارتقاء دفتر نمایندگی میراث فرهنگی شهرستان شاهین شهر و میمه به اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی، نخستین دفتر این اداره در شهرستان با حضور مدیر کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان اصفهان بازگشایی شد.

به گزارش شاهین پرس؛ در شهرستان شاهین شهر و میمه بیش از 800 اثر تاریخی شناخته شده وجود دارد که بیش از 300 اثر آن واجد ارزش تاریخی شناخته شده و تاکنون بیش از 30 اثر در این شهرستان به ثبت ملی و دو اثر تاریخی نیز در فهرست آثار جهانی به ثبت رسیده است.

با توجه به وجود آثار متعدد تاریخی و تعداد آثار به ثبت رسیده ملی و جهانی در شهرستان، اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان اصفهان در سال جاری با بررسی این شاخصه ها، میراث فرهنگی شهرستان شاهین شهر و میمه را به عنوان هفتمین شهرستان استان، پس از کاشان، نطنز، آران و بیدگل، اردستان، نایین و شهرضا به اداره ارتقاء داد و جواد چهراضی به عنوان مدیر اداره میراث فرهنگی صنایع دستی شهرستان شاهین شهر و میمه منصوب شد.

ظهر امروز با حضور مدیر کل میراث فرهنگی استان اصفهان و معاونین و معاون فرماندار شهرستان، مدیر اداره میراث فرهنگی شهرستان، عضو شورای شهر شاهین شهر و جمعی از مسئولین و دوستدارن میراث فرهنگی نخستین دفتر اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی شهرستان شاهین شهر و میمه افتتاح و بازگشایی شد.

شهرستان شاهین شهر و میمه دومین شهر استان اصفهان در ثبت آثار جهانی

مدیر کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان اصفهان در آیین افتتاح اداره میراث فرهنگی شهرستان شاهین شهر و میمه گفت: براساس شاخصه ها و ظرفیت های بسیار خوبی فرهنگی و تاریخی که در شهرستان شاهین شهر و میمه وجود دارد با مصوبه سازمان برنامه ریزی کشور میراث فرهنگی این شهرستان به اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری ارتقاء پیدا کرد.

فریدون الهیاری به ثبت جهانی دو رشته قنات تاریخی وزوان و مزد آباد میمه اشاره کرد و گفت: در سال جاری ۱۱ قنات در سطح کشور در فهرست آثار جهانی قرار گرفت که از 3 اثر ثبت شده جهانی استان اصفهان دو اثر متعلق به شهرستان شاهین شهر و میمه بود.

وی اضافه کرد: با ثبت جهانی این دو رشته قنات تاریخی، شهرستان شاهین شهر و میمه رنکینگ جهانی خوبی بدست آورده و بعد از شهر اصفهان دومین رتبه جهانی استان را به خود اختصاص داد.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری استان اصفهان با بیان اینکه ۲۲ هزار اثر، با ارزش تاریخی و فرهنگی بالا در استان اصفهان شناسایی‌شده است گفت: از این تعداد اثر شناسایی شده یک هزار و ۸۰۰ اثر در فهرست آثار ملی و نزدیک به ۷ اثر نیز در فهرست جهانی یونسکو به ثبت رسیده است.

وی به رتبه نخست استان اصفهان در صنایع دستی اشاره کرد و افزود: از 300 رشته صنایع دستی در سطح کشور، 199 رشته به استان اصفهان تعلق دارد که با توجه به اینکه اصفهان پس از کشور هند دومین شهر صنایع دستی جهان شناخته می شود، سال گذشته اصفهان به عنوان شهر صنایع‌دستی ثبت جهانی شد.

الهیاری ترویج صنایع دستی را گام مهم در تحقق اقتصاد مقاومتی دانست و خاطرنشان کرد: یکی از راهکارهای عملی شدن شعار اقتصاد مقاومتی توجه به حوزه صنایع‌دستی جهت ایجاد اشتغال پایدار برای جوانان است.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری استان اصفهان توجه به گردشگری را یکی از محورهای توسعه استان اصفهان عنوان کرد و با بیان اینکه به دنبال گردشگری منطبق با معیارها و ارزش‌های اسلامی و فرهنگی، جامعه و کشورمان هستیم خاطرنشان کرد: با ارزیابی‌های صورت گرفته در چند سال اخیر رشد گردشگری خارجی در اصفهان سالانه ۵۰ درصد رشد داشته است.

ثبت مراسم عزاداری ایام محرم روستای سه به عنوان اولین میراث ناملموس شهرستان

مدیر اداره میراث فرهنگی صنایع دستی شهرستان شاهین شهر و میمه در گفتگو با شاهین پرس؛ از ثبت مراسم عزاداری ماه محرم روستای سه به عنوان اولین میراث ناملموس شهرستان خبر داد و افزود:با توجه به قدمت و ویژگی مراسم عزاداری اهالی روستای سه بخش مرکزی شهرستان در ایام ماه محرم، با پیگیری های انجام شده امسال این مراسم به عنوان اولین میراث ناملموس شهرستان به ثبت رسید.

جواد چهراضی روستاهای سه و کلهرود را دو روستای هدف گردشگری و کاروانسرای مادر شاه را به عنوان منطقه گردشگری شهرستان نام برد و افزود: وجود دو روستای هدف گردشگری و منطقه گردشگری و همچنین 800 اثر تاریخی و فرهنگی شناخته‌شده در سطح شهرستان که 36 اثر در فهرست آثار ملی و دو اثر در فهرست جهانی به ثبت رسیده و پرونده 10 اثر نیز در نوبت ثبت در فهرست آثار ملی شاخصه های بسیار مهم شهرستان در حوزه میراث فرهنگی و گردشگری شهرستان محسوب می شود.

وی ثبت دو رشته قنات وزوان و مزدآباد میمه و ارتقاء میراث فرهنگی شهرستان به اداره میراث فرهنگی شهرستان و تهیه و ثبت اطلس صنایع دستی و گردشگری را از جمله برنامه های خود در شهرستان مطرح کرد و افزود: بحمدالله با پیگیری های صورت گرفته بخشی از اهداف تحقق پیدا کرده است.

مدیر اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی شهرستان با بیان اینکه با مصوبه جلسه هفته گذشته، تهیه طرح جامع(اطلس) صنایع دستی و گردشگری شهرستان در دستور کار این اداره قرار گرفته است تصریح کرد: تهیه این طرح ها نیازمند اعتبار است که با توجه به اداره شدن میراث فرهنگی شهرستان امیدواریم با تخصیص اعتبارات لازم زمینه تهیه این طرح ها فراهم شود.

وی اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی شهرستان شاهین شهر و میمه را پس از کاشان، نطنز، آران و بیدگل، اردستان، نایین و شهرضا هفتمین اداره میراث فرهنگی استان نام برد که با توجه به شاخصه های مهم تاریخی این شهرستان، دفتر نمایندگی به اداره میراث فرهنگی تبدیل شده است.

انتهای پیام/

همچنین بخوانید:

دیدگاهتان را بنویسید

توجه: از انتشار نظرات توهین آمیز معذوریم.