۱۵:۲۶ - چهارشنبه ۳۰ تیر ۱۳۹۵

کارشناس مسائل سیاسی؛

تعریف صحیح ترورریسم همه محتوای همکاری با FATF را دگرگون می کند

نجیمی کارشناسی سیاسی گفت: بر اساس قوانین داخلی کشور که تاکید دارد تامین مالی گروه های تروریستی را جرم و منشاء پولشویی می شناسد، تعریف صحیح از تروریسم با دیدگاه اعضای کارگروه FATF در تضاد می باشد و همه محتوای همکاری با کارگروه را دگرگون می کند.

به گزارش شاهین پرس؛ ادامه گفتگو با مسیب نجیمی کارشناس مسایل سیاسی کشور و منطقه در خصوص رابطه نفوذ تروریسم و قرارداد با کارگروه اقدام مالی(FATF) را بخوانید.

 شاهین پرس: به نظر شما در پی فرایند توافق بانک مرکزی با کارگروه اقدام مالی چه تهدیدهایی برای کشور قابل تصور می باشد؟

1-بانک مرکزی با fatf در باره تعریف تروریسم به دیدگاه مشترکی رسیده باشد.چون fatf با توصیه شماره 4 می گوید کشورها باید اموال مرتبط با اقدامات تروریستی مسدود، مصادره یا توقیف کنند. در توصیه شماره 5 می گوید: باید تامین مالی گروه های تروریستی در قوانین داخلی کشورجرم و منشاء پولشویی معرفی شود و لذا تعریف از تروریسم می تواند همه محتوا همکاری با کارگروه را دگرگون نماید.

2-fatf  در مقدمه دستورالعمل چهل گانه همه باید الزامات این گروه را اجرا کنند. در اینجا ایران نمی تواند به هر صورت که خودش صلاح میداند عمل کند چون کارگروه است که راستی آزمائی می کند که ایران در عمل به توصیه هایش چه قدر پایبند می باشد.

3-این که چه اطلاعاتی را و چگونه از ایران جمع آوری خواهند کرد و چه تضمینی وجود دارد این اطلاعات در خدمت سرویس های غربی قرار نگیرد؟ و مصرف نهایی این اطلاعات چه کسی میباشد؟ با علم به این که اطلاعات بانکی خود را در اختیار دشمن قرار می دهیم وقتی نرم افزار ها می توانند یک کپی از همه تراکنش های بانکی کشور را در اختیار fatf  قرار دهد در اینجاست که آمریکا می تواند با استفاده از اطلاعات شبکه بانکی ضربه حیاتی به شبکه تأمین مالی گروه هایی بزند که ما آن ها را تروریسم نمیدانیم و آنها میدانند.

4-وقتی ما تعهداتی برای خود ایجاد کردیم هم اجرا و هم عدم اجرای آن ها هزینه سنگینی برای ایران خواهد داشت و اگر ما را در لیست سفید هم قرار بدهند که نمیدهند ریشه اصلی مشکلات ما مربوط به ساختار برجام و حفظ تحریم های تروریستی و باقیماندن تحریم های اولیه و ممنوعیت تراکنش های دلاری است.

 شاهین پرس: شریعتمداری در سرمقاله کیهان آورده بود پای داعش را به ایران باز نکنید از طرفی عراقچی در شبکه 2 در سالگرد برجام خوشبینانه موضوع را طرح نمودند.چگونه باید این تعارض دیدگاه را بررسی کرد؟

آقای عراقچی در تبیین موضوع گفت پرداخت های ما به افراد و نهاد های خاصی لزومأ از طریق سیستم بانکی صورت نمی گیرد و در این سال ها هم بسیاری از کمک هایی که باید انجام می دادیم را در این سال ها داشته ایم اما از طریق سیستم مالی بین المللی نبوده است و ما در تعریف گرو هایی مثل داعش، القاعده و … مشکلی با fatf نداریم اما گروه هایی هستند از جمله گروه های مقاومت که ما آن هارا تروریست نمی دانیم در قانونی که در مجلس شورای اسلامی تصویب شد در یک تبصره آمده است که گرو هایی که با اشغالگری، استعمار و غیره مبارزه می کنند تروریست نیستند و مرجع تشخیص این مسأله شورای امنیت ملی است و در نامه ای که از سوی وزیر اتحادیه fatf نوشته شده تأکید شده است که در چارچوب قانون اساسی خودمان همکاری می کنیم و اگر به هر دلیلی آنها با رویکرد ما موافقت نکردند ما منابع ملی خود را قربانی هیچ چیز نمی کنیم و موضع ایران در حمایت از گروه های مقاومت غیر قابل تغییر است.

به نظر میرسد مسئولان محترم دولت باید موضوع را بر پایه مستندات آن ارزیابی و بررسی نمایند و نظرات را به عنوان یک هشدار جدی تلقی نموده و هر نقد خیرخواهانه را به حساب مخالفت با دولت ننویسند روی این موضوع که ما نباید به دشمن خود اعتماد کنیم جدی باشند چون بارها دیده ایم که سیاست های اعلامی آمریکایی ها و غربی ها با سیاست های اعمالی آنها فرق دارد یعنی آنچه که می گویند و آنچه که مکتوب می کنند با آنچه عمل می کنند متفاوت است. در منطقه گفتار و نوشتار آنها در مقابل تروریسم و نوع عمل آنها متفاوت است.ما می دانیم که آمریکایی ها هم به داعش، هم به النصره چه کمک های تسلیحاتی و غیره ای می کنند. نفت عراق و سوریه را به غارت می برند. چگونه این ها را به فروش می رسانند؟ در صورتی که آقای عراقچی می گوید ما در تعریف گروه هایی مثل داعش و القاعده و غیره مشکلی با fatf نداریم؟واقعا آمریکایی ها داعش را تروریست می دانند یا در تعریف خود تروریست خوب و تروریست بد را مطرح می کنند.آنها تروریستی را که علیه اسلام و انقلاب و محور مقاومت تلاش نماید را تروریست خوب می داند و به آنها کمک می کند و گروه هایی که علیه منافع استکباری در جهت احقاق حقوق خود تلاش کنند را تروریست بد می دانند. مثل حزب الله لبنان و حماس و گروه های جهادی در فلسطین، مصر، بحرین، یمن و… لذا باید عمل را در آنها دید!!!

 شاهین پرس: برخی این پرسش را مطرح میکنند که مگر حمایت از حزب لبنان و نیروهای مقاومت و جهادی و نیروی قدس چه اندازه اهمیت دارد که ما مجبور باشیم روابط اقتصادی و تجاری خود را با کشورهای غربی را فدای حمایت ها کنیم؟

اوایل تیرماه سال جاری آقای (اریک شولنز) سخنگوی کاخ سفید رسما اعلام کرد ایران باید از حمایت حزب الله که یک گروه تروریستی است ! دست بکشد.حمایت از این گروه ها باعث ایجاد مشکل برای این کشور در بازارهای بین المللی است! و عاملام مالی و تجاری و سرمایه گذاران حاضر نیستند با کشوری تجارت کنند که برای تروریسم تأمین مالی میکند.

در پاسخ باید گفت نه فقط شواهد و اسناد موجود، بلکه اعتراف صریح مقامات آمریکایی و اروپایی کمترین تردیدی باقی نمی گذارد که گروه های تکفیری مخصوصأ داعش برای مقابله با جمهوری اسلامی ایران طراحی و راه اندازی شده اند، بنابراین همه جریاناتی که به مقابله با تکفیری ها مشغول هستند و در این راه ایثار جان و مال و همه داشته های خود دریغ نمی ورزند.علاوه بر انجام تکلیف الهی و دفاع از مرز و بوم و وطن خویش، از جان و مال و نوامیس و امنیت مردم ایران نیزدفاع می کنند و بسیار احمقانه است اگر کمک مالی و تسلیحاتی به آنان را در حد صدقه به آن ها تلقی کنیم! بلکه تمامی آنان مردمان پاکباز و فداکاری هستند که به امت واحده اسلامی وفادارند و از خاکریزهای پیش روی ایران اسلامی که ام القراء جهان اسلام است پاسدای می کنند.

برای نمونه :

1-دو سال قبل میلادی کلینتون وزیر خارجه اروپا در کتاب خاطرات خود نوشت: قرار بود ما در پنجم ژوئیه سال 2013 در نشستی با دوستان اروپایی خود دولت اسلامی داعش(دولت عراق و سوریه) را به رسمیت بشناسیم و من به 112 کشور سفر کردم تا نقش آمریکا و توافق با بعضی دوستان را درباره به رسمیت شناختن دولت اسلامی بلافاصله بعد از تشکیل آن توضیح دهم، اما یکباره همه چیز درجلو چشمانمان فروریخت، در صورت موفقیت دولت اسلامی تقسیمات منطقه عربی و مغرب عربی به طور کامل تغییر می کرد و ما تسلط کامل بر منابع نفتی و گذرگاه های دریایی را پیدا می کردیم.

2-ادوار استودن پیمانکار سابق آژانس امنیت ملی آمریکار می گوید:سازمان های اطلاعاتی آمریکا، انگلیس و اسرائیل در شکل گیری گروه موسوم به دولت اسلامی در عراق و شام (داعش) نقش اصلی را داشتند و در عملیاتی به نام لانه زنبور گروه داعش را تشکیل دادند.

3-ابوبکر بغدادی رهبر داعش می گوید اولویت ما مبارزه با اسرائیل نیست اولویت ما مبارزه با جمهوری اسلامی ایران است.(در حال حاضر نیز مداوای مجروحین داعش در بیمارستان های رژیم صهیونیستی انجام میگیرد.)

4-نتانیاهو نخسن وزیر رژیم صهیونیستی می گوید داعش نیروی مقاومت را از مرزهای اسرائیل به درون کشورهای اسلامی کشیده است.

5-حمایت مالی و تدارکاتی آل سعود و برخی کشورهای مرتجع عربی از تکفیری ها، ارسال اصلحه و مهمات آمریکایی برای داعش، حمله جنگنده های آمریکایی به نیروهای مقاومت در مواردی که داعش به محاصره افتاده بود وغیره تردیدی باقی نمیگذارد که هدف اصلی از تشکیل و راه اندازی داعش و سایر گروه های تکفیری مقابله با جمهوری اسلامی بوده است.

با این شواهد و قرائن آیا میتوان حمایت از حزب الله و نیروهای مقاومت و فعالیت سپاه قدس را زیر سؤال برد؟

آیا میتوان نقش تعیین کننده و سرنوشت ساز جبهه مقاومت و مدافعیتی حرم را درحفظ امنیت مردم ایران انکار کرد؟

پس باید به باور قطعی رسید که اگر سپاه قدس، حزب الله لبنان، انصارالله یمن و نیروهای مقاومت تحت حمایت جمهوری های اسلامی ایران نبودند امروز باید در شهرهای اسلامی شاهد عملیات تروریستی و وحشیانه داعش باشیم. هر چند در ماه مبارک رمضان شاهد بودیم که تروریست های داعشی قصد بمب گذاری در بیش از پنجاه نقطه تهران را در برنامه داشتند که به لطف خدا خنثی و عوامل دستگیر شدند.

در پایان اشاره ای به نظر حکیمانه و کارشناسانه حضرت امام خامنه ای(مدظله العالی) خواهیم داشت که در دیدار با خانواده های شهدای مدافع حرم فرمودند: هدف اصلی از راه اندازی گروه های تروریستی، تکفیری و اقدامات آنها درعراق و سوریه حمله به ایران بود. اما قدرت نظامی جمهوری اسلامی ایران موجب شد آنها در همان عراق و سوریه زمین گیر شوند و یا آن جا که فرمودند: دفاع از حریم اهل بیت، دفاع از ایران است.

پس با این وضعیت کمربندها را محکم ببندید که هیچ چیز تغییر نکرده است.

بخش اول این گفتگو را اینجا بخوانید

 

همچنین بخوانید:

دیدگاهتان را بنویسید

توجه: از انتشار نظرات توهین آمیز معذوریم.