۱۳:۴۳ - شنبه ۲۶ تیر ۱۳۹۵

ترکیه در مسائل سیاسی ثبات ندارد/ هر ۱۰ سال یک رویداد نظامی در ترکیه شاهد هستیم

کارشناس مسائل سیاسی معتقد است: کشور ترکیه و مقامات سیاسی آن کشور در تصمیمات و اعلام مواضع خود در طول سالیان گذشته ثبات و رویکرد منظمی ندارند.

به گزارش شاهین پرس؛ سیدرضا حجازی در گفت و گو با خبرنگار صاحب نیوز با اشاره به کودتای ۲۴ ساعت اخیر ترکیه اظهار کرد: این حوادت نشان می دهد ترکیه هم می تواند آبستن حوادث تروریستی و حتی کودتا باشد.
وی خاطر نشان کرد: سران ترکیه در این چند سال اخیر حامی تروریسم سازمان یافته و بدترین آنها یعنی داعش بوده و در اعزام تروریست ها و تجهیزات نظامی به عراق و سوریه نقش محوری داشت و این این کودتا کمک می کند افکار عمومی علیه این رفتارهای سران ترکیه بیشتر واکنش نشان دهند.

وی با بیان اینکه ممکن است این کودتا دسیسه خود اردوغان باشد ادامه داد: اگر این پیش بینی صحیح باشد نشان می دهد، رییس جمهور ترک، بازی جدیدی در ادامه آن سیاست ها و رویکردهایی که در ذهن دارد کلید زده است.

حجازی خاطر نشان کرد: اردوغان در همین ماه گذشته روابطش را با اسراییل غاصب عادی کرد و به تازگی اعلام کرده با سوریه نیز می خواهد روابط عادی داشته باشد اما طبیعی است عربستان سعودی نمی خواهد این اتفاق روی دهد.
این کارشناس سیاسی تصریح کرد: همین مخالفت سعودی ها نیز گمانه دخالت آنان در این کودتا را تقویت می کند.

به گفته وی، به هر روی این حوادث برای ترکیه و مردم این منطقه می تواند یک زنگ خطر باشد تا ناامنی چند ساعته ای که در دو شهر کشورشان ایجاد شد را با این سال های تیره و تار ترور و ناامنی در سوریه و عراق مقایسه و اندکی از شرایط تلخ ناامنی را لمس کنند.

این کارشناس در تحلیل دیگری با یادآوری سابقه ارتش و کودتای نظامی در هر ۱۰ سال در این کشور ادامه داد: به طور متوسط هر ۱۰ سال یک رویداد نظامی را در این منطقه شاهد بوده ایم که شاید ارتباط با ناتو و حضور مستقیم در قراردادهای نظامی با غرب و آمریکا در تقویت و حدوث این رویدادها موثر باشد.

به اعتقاد حجازی، معترض معروف ترک، فتح الله گولن وابسته غرب است و از حمایت سیا بهره می برد و همین مسائل نیز به نظر می رسد دست داشتن غرب یا سیاست کشاندن ناامنی به کشورهای دیگر از سوی آمریکایی ها باشد.

وی با تاکید بر اینکه ترکیه ثبات سیاسی و تصمیم گیری ندارد اظهار کرد: زمانی اردوغان به سمت ما آمد و حتی به همراه خانواده خود نزد رهبر حکیم انقلاب رفت و زمانی هم علیه ما موضع گرفت، کنفرانس سران کشورهای اسلامی تشکیل داد و بر علیه کشور و نظام اسلامی ما و حتی رهبر انقلاب موضع گرفت.

وی افزود: این ها به زعم خودشان به دنبال احیای امپراطوری عثمانی هستند و همه این دست اندازی ها و تلاش ها برای همین هدف و آرزویی است که در سر دارند.

منبع:صاحب نیوز

همچنین بخوانید:

دیدگاهتان را بنویسید

توجه: از انتشار نظرات توهین آمیز معذوریم.