۱۸:۲۷ - دوشنبه ۲۱ تیر ۱۳۹۵

به همت مرکز اصفهان شناسی و خانه ملل؛

«اصفهان در روایت» بررسی می شود/قدمت و تاریخ اصفهان حساسیت مباحث شهری را بیشتر می‌کند

برنامه «اصفهان در روایت» از سوی مرکز اصفهان شناسی و خانه ملل به بررسی روایت شهری در آثار هنرمندان درحوزه های مختلف می پردازد.

به گزارش  پایگاه خبری شاهین نا؛  مدیر مرکز اصفهان شناسی و خانه ملل با بیان این مطلب گفت: این برنامه با هدف روایت و شناخت شهر  از  منظر سینما، ادبیات، فلسفه و معماری در دوران معاصر و پیش رو برنامه ریزی شده است.حمید فرهمند اظهار داشت: برنامه «اصفهان در روایت» با حضور اساتید معتبر و صاحب نام کشور در حوزه‌های گوناگون به بررسی روایت شهری در آثار هنرمندان مختلف می‌پردازد.
حمید فرهمند افزود: اولین فصل از این برنامه به نقش شهر  در روایت آثار سینمای مستند اصفهان، از ابتدا تاکنون اختصاص دارد که در قالب نشستی دو روزه با حضور بزرگان سینمای مستند ایران همچون محمد تهامی نژاد، پیروز کلانتری و همچنین چهره‌های شناخته شده در حوزه روایت و جامعه شناسی شهری همچون علی خدایی و پوریا جهانشاد، برگزار می‌ شود.
رییس مرکز اصفهان شناسی و خانه ملل تصریح کرد: شناخت مولفه های شهر و نمود آن در فیلم های ساخته شده در اصفهان از دیگر اهداف برگزاری این نشست بوده که در قالب میزگردهای مختلف درباره شهر و سینما و تاثیرات متقابل این دو بر یکدیگر، همراه با نمایش آثار مستند دیده نشده اصفهان که در آرشیو فیلم خانه ملی ایران نگهداری می‌شده، برگزار خواهد شد.
فرهمند خاطرنشان کرد: این نشست از سوی مرکز اصفهان شناسی و خانه ملل وابسته به سازمان فرهنگی تفریحی شهرداری اصفهان، با حضور فعالان و هنرمندان برجسته عرصه سینما، ادبیات، جامعه شناسی و علاقه‌مندان به موضوعات شهری و اصفهان شناسی روزهای ۲۴ و ۲۵ تیرماه از ساعت ۱۶:۳۰ تا ۲۱ در سالن همایش‌های کتابخانه مرکزی واقع در خیابان باغ گلدسته برگزار می‌ شود.همچنین شرکت فولاد مبارکه اصفهان و انجمن مستند سازان سینمای ایران از حامیان این برنامه اند.
گفتنی است؛ شرکت در نشست «اصفهان در روایت» برای عموم آزاد و رایگان بوده و به شرکت‌کنندگان مدرک معتبر حضور در همایش ارائه می شود.

قدمت و تاریخ اصفهان حساسیت مباحث شهری را بیشتر می‌کند

پوریا جهانشاد مستندساز، مدرس و پژوهشگر مطالعات بین‌رشته‌ای فیلم در اولین فصل از برنامه اصفهان در روایت در قالب سینمای مستند حضور خواهد داشت.این پژوهشگر در‌خصوص محوریت صحبت‌های این برنامه گفت: قرار است در این خط مشی کلی از نگاه خود به مساله شهر را مطرح کنیم. در روز اول دیدگاه به شهر موضوع صحبت قرار خواهد گرفت و بعد از نمایش فیلم‌ها، در مورد آثار نیز گفت‌و‌گو می‌کنیم. به عنوان فیلمسازی که در بخش نظری، نوشتار، پژوهش و تدریس نیز فعالیت دارم، بحث گفتمان شهری را باز خواهم کرد.
جهانشاد ادامه داد: در این راستا به این مباحث خواهیم پرداخت که چه حوزه‌هایی در گفتمان وجود دارد؛ کالبدی یا غیر‌کالبدی هستند؛ در ایران چه می‌گذرد و در آن سوی آب‌ها شرایط به چه نحوی است؛ کدام گفتمان‌ها حاکم هستند؛ انتقاد‌های وارده به گفتمان‌ها چیست و در نهایت دریچه‌ای به دیدگاه موجود به گفتمان باز می‌شود. بحث‌های مربوط به سینمای مستند و شهر، تغییرات شهری، نقد‌ها، پیشنهادات و ایده‌ها نسبت به مسائل شهری موضوعات محوری است که در این برنامه مورد بررسی قرار می‌گیرد.
جهانشاد که خود فارغ‌التحصیل رشته عمران است در ادامه به افراد درگیر با این مساله اشاره کرد و گفت: هر‌چند آدم‌های عادی هم می‌توانند جذب این مباحث شوند اما تصور من بر این است که تمام افراد درگیر سینمای مستند، شهر، دانشجویان سینما، هنر، معماری و شهر‌سازی مخاطبین اصلی این برنامه خواهند بود وبرای افرادی که به سینما، شهر، هنر و ادبیات می‌پردازند، چنین صحبت‌هایی جذاب‌تر است.
وی ادامه داد: در تهران در موسسه‌ای پژوهشی به عنوان مدیر گروه جامعه‌شناختی بحث‌های جامعه‌‌شناختی را پیش می‌بریم و از نقش مردم در ارگان‌هایی چون شورای شهر و شهرداری و غیره صحبت می‌کنیم. امروزه بسیاری از تصمیمات مردم باید پذیرفته شود زیرا رای آن‌ها در تغییرات شهری دخیل است. اما شرایط در شهر اصفهان به لحاظ قدمت زیاد و بافت تاریخی حساس‌تر است. این مباحث باید در اصفهان هم شکل بگیرد؛ ساز و کار‌هایی باید ایجاد شود تا چنین بحث‌هایی موجب روشنگری گردد و نتیجه امر به این سمت باید برود که نقش مردم در تصمیمات شهری بیشتر شود و بتوانند با مشارکت در ارگان‌های شهری، تصمیم‌گیرنده باشند. اصفهان با تغییراتی در میدان نقش جهان و مترو مواجه بوده و انتقادات زیادی نیز از سوی مردم مطرح شده است. بنابراین فکر می کنم این برنامه می‌تواند در نقش مردم اثر‌گذار باشد. باید دید بر گفتمان حاکم چه انتقاداتی وارد است. در حال حاضر تمایزات مردم به لحاظ جنسیت، قومیت و غیره در نظر گرفته نمی‌شود. بحث‌های موجود عملکردی است اما بسیاری از مباحث غیر‌عملکردی است. این مباحث به را طور کلی مطرح خواهیم کرد و مصداق‌های آن‌ها در فیلم‌ها را هم مورد بررسی قرار خواهیم داد.

منبع:صاحب نیوز

همچنین بخوانید:

دیدگاهتان را بنویسید

توجه: از انتشار نظرات توهین آمیز معذوریم.