۱۳:۴۵ - شنبه ۱۹ تیر ۱۳۹۵

مدیر آموزش و اشتغال سازمان بسیج سازندگی استان اصفهان در گفتگو با صاحب نیوز؛

کسب و کار بسیجیان در عرصه فضای مجازی توانمند می شود/ اقتصاد مقاومتی، راهکاری برای تقویت کسب و کارهای خرد

عمده فعالیت بسیج سازندگی در اقتصاد مقاومتی حوزه کسب و کارهای کوچک و خرد است و به این سمت در واقع هدف گذاری شده است. به دو علت یکی اینکه آسیب پذیری در حوزه کسب و کار خرد بسیار کمتر است و دوم اینکه بسیاری از کشورهای دنیا هم این کار را انجام داده اند. و موفق شده اند.متاسفانه در کشور ما درصد صنایع بزرگ بسیار بیشتر از کسب و کارهای خرد است ولی در کشورهای پیشرفته نظیر آلمان و ژاپن کسب و کار خرد بیشتر توجه شده است و سهم آنها در تولید و اشتغال شان بیشتر است.

به گزارش  پایگاه خبری شاهین نا؛  اقتصاد مقاومتی را می توان از کلیدی ترین عرصه ها در مقابله با نبرد اقتصادی دشمن دانست. از همان ابتدا که رهبر معظم انقلاب، تذکراتی را در این زمینه عنوان داشتند، سازمان بسیج سازندگی تمام قد ایستاد و جهادگونه وارد این عرصه شد.

محسن اصلانی، مدیر آموزش و اشتغال سازمان بسیج سازندگی استان اصفهان یکی از افرادی است که در این عرصه فعالیت هایی داشته است. در ادامه گفتگوی خبرنگار صاحب نیوز با این فعال جهاد اقتصادی را خواهید خواند:

صاحب نیوز: کار اصلی شما در سازمان چیست؟

از جمله  مواردی که  در امر اشتغال بسیار مهم است، آموزش های فنی و مهارتی بسیجیان است که پیش زمینه های اشتغال پایدار را فراهم می کنیم. یکی از اهداف اصلی ما آموزش و اشتغال است. توفیقات زیادی هم حاصل شده و هم از طریق سازمان فنی حرفه ای و هم سازمان جهاد کشاورزی استان، همکاری های خوبی انجام شده است. مدیریت ترویج از طریق این دو اداره و بر اساس استاندارد های آنها، بسیجیان ثبت نام و در کلاس ها شرکت می کنند و از طریق این دستگاهها، گواهینامه مهارتی دریافت می کنند.

صاحب نیوز:  می توانید آماری از آموزش های ارائه شده بدهید؟

در سال ۹۴، ۵۸۰ دوره آموزشی فنی و مهارتی در استان برگزار شده و در آن  ۱۱۰۰۰ نفر شرکت کرده و گواهینامه مهارت دریافت کردند.

صاحب نیوز: رویکرد شما در مباحث آموزشی چگونه بوده است؟

در بخش آموزشی، تلاشمان این بوده که از ظرفیت های موجود دستگاهها استفاده کنیم و تشکیلاتی موازی تشکیل ندهیم. هم از طرف جهاد کشاورزی و هم فنی و حرففه ای استقبال خوبی از این طرح شد. به نوعی  ما بیشترین آمار آموزشی را داشته ایم. بر اساس اعلام  سازمان فنی و حرفه ای در تفاهم نامه هایی که منعقد کرده اند، بسیج بیشترین عملکرد را داشته است.

صاحب نیوز: با توجه به انعقاد تفاهم نامه های شما، و همچنین ضرورت حمایت از بخش خصوصی به عنوان مجریان سیاست های اصل ۴۴، و نیز وجود مراکز آموزشی خصوصی ، برای حمایت از بسیجیانی که وارد حیطه آموزش شده و سرمایه گذاری کرده و آموزشگاه دایر کرده اند چه تدبیری اندیشیده اید؟

این اتفاق  در راستای تضعیف بخش خصوصی نیست. چون شمول رشته های مراکز آزاد خیلی کمتر است.  مخصوصا رشته های اقتصاد مقاومتی را آموزشگاه ها ندارند. بنا براین از ظرفیت  بخش دولتی استفاده کرده ایم ضمن اینکه در سطح نواحی اگر کسی بیاید و آموزشگاه داشته باشد حتما از آن ظرفیت هم استفاده شده است. متاسفانه ظرفیت و توان آموزشگاهها و رشته هایشان محدود است. ضمن اینکه دوره هایی که ما نیاز داریم در بخش دولتی برگزاری اش راحت تر است.

صاحب نیوز: آمار آموزش دیده های شما چگونه استخراج می شود؟

هر دوره ای که توسط بخش خصوصی  و در مراکز دولتی برگزار و تایید می شود باید در پرتال فنی و حرفه ای ثبت شده و خروجی ما از طریق همین پرتال است.

صاحب نیوز: این آموزشها چقدر منجر به اشتغال شده است؟

اگر بخواهیم بررسی کنیم از سال ۹۲ که ۲۸۰۰۰ نفر از بسیجیان در دوره ها شرکت کردند ۹۰۰۰ اشتغال مستقیم  ایجاد شده است البته این آمار ۱۰۰% نیست.

اصلانی1-768x511

صاحب نیوز: من آموزش دیدم و آماده به اشتغال شدم. در یک سری از دوره های خاص بر اساس سرفصل های اقتصاد مقاومتی که نیازهای فیزیکی و تجهیزاتی بیشتری دارد . چه حمایتی از افرادی که فضا و امکانات بیشتری می خواهند انجام شده است؟

عمده فعالیت ما در حوزه کسب و کارهای کوچک و خرد است و به این سمت در واقع هدف گذاری شده است. به دو علیت یکی اینکه آسیب پذیری در حوزه کسب و کار خرد بسیار کمتر است . ودوم اینکه بسیاری از کشورهای دنیا هم این کار را انجام داده اند. و موفق شده اند.متاسفانه در کشور ما درصد صنایع بزرگ بسیار بیشتر از کسب و کارهای خرد است ولی در کشورهای پیشرفته نظیر آلمان و ژاپن کسب و کار خرد بیشتر توجه شده است.و سهم آنها در تولید و اشتغال شان بیشتر است. لذا هدف گذاری ما کسب و کار کوچک و خرد است. بعد از اینکه فرد آموزش دید، بعضی از این سرفصل ها شامل  تسهیلات ما می شود و به بانک معرفی می شوند ولی بعضی شامل نمی شوند و باید توسط سرمایه گذاری خود فرد این کار انجام شود. مشاوره هایی که ما می دهیم هم از نظر شغلی ، وهم  تخصصی با توجه به  حضور کارشناسان خبره، فرد را از لحاظ تخصصی تا شروع کار حمایت می کنیم.

صاحب نیوز: جزو سرفصل های اقتصاد مقاومتی بیشتر رشته های زیر مجموعه کشاورزی است. در ذهن مردم هست که سازمان بسیج سازندگی  دارد جور جهاد کشاورزی را به دوش می کشد در حالی که مجموعه های دیگری مانند صنایع دستی را هم داریم. تعمیرات رایانه ها و تولید قطعات را هم داریم. جوانانی هستند که می توانند در عرصه های مختلف کار کنند چه حمایتی از آنها کرده اید؟

سازمان بسیج به هیچ عنوان رقیب دیگران نیست بلکه کمک آنها هستیم  در جلسات مختلف هم به آن اذعان شده است. در فنی و حرفه ای هم همینطور. در حوزه میراث فرهنگی و سایر دستگاها بسیج کنار آنها آمده و کاتالیزور آنها شده است. تولید کنندگان مورد حمایت بسیج سازندگی در حوزه های مختلف صرفا بسیجیان نیستند. بلکه همه مردم را شامل می شود. حتی اگر در تسهیلات هم نتوانیم کمک کنیم حمایت های معنوی کرده ایم مانند معرفی به ادارت مختلف، پیگیری امور اداری آنها  و نامه نگاری با سازمانها و رایزیی برای فروش محصولاتشان. تا آنجایی که سازمان بتواند کمکشان کند انجام داده ایم.

صاحب نیوز: برای فروش محصولات اقتصاد مقاومتی، چه تدبیری انجام شده است؟ آیا فروشگاه متمرکزی در نظر گرفته شده است؟

یکی از مباحث مهم در عرضه محصولات، اخذ مجوزهای لازم است. با توجه به اینکه عمده  بحث اقتصاد مقاومتی به سلامت مردم بر می گردد لذا مجوز های بهداشتی خیلی مهم است. ما با اداره بهداشت رایزنی هایی داریم تا برای محصولات اقتصاد مقاومتی استانداردهای جدید تعریف بشود. از شروط آن هم این است که سرمایه کلانی  نخواهد.

ما در حال رایزنی هستیم تا در حوزه معاونت غذا و دارو بتوانیم استانداردهای پایین تری تدوین شود و بر اساس اینها مجوزهای بهداشتی صادر شود تا دوستان بتوانند با مجوز خود و علامت تجاری خود محصولشان را به بازار عرضه کنند.

در مود مطلبی هم که اشاره کردید، خیر  فروشگاهی بصورت متمرکز نداریم چون ما محصولات عمده ای هم نداریم. تولید کننده اقتصاد مقاومتی همان جا در محل تولید بیشتر محصولش فروش می رود. ولی برای محصول مازادش در صدد هستیم که شرکت های تعاونی و پشتیبانی تشکیل شود و از طریق تعاونی ها محصولاتشان به بازار عرضه شود.

صاحب نیوز: مشکلی که هست به خصوص در شهرستان های کوچک مسائل قومیتی و محله ای بسیار در تصمیم گیری های ادارات دخیل است و دستمایه آنها هم همین موارد قانونی است ، مثلا میگویند ۴۰۰ مترر زمین و سوله برای کار نیاز داری،از لحاظ قانونی هم درست است ولی در راستای اقتصاد مقاومتی نیست. برای این معضل چه تدبیری اندیشیده شده است؟

بحثی که ما داریم استانداردهای معاونت غذا و دارو است که بر اساس معیارهای صنعتی تدوین شده است. هدف ما هم صنایع کوچک و خرد است. بخشی از آن را با مجوز مشاغل خانگی و از طریق دستگاههایی که دخیل هستند می توان حل کرد.

عرصه های اقتصاد مقاومتی بین مشاغل خانگی و صنعتی است. از طریق رایزنی های انجام شده، در صدد هستیم استاندارد بینابینی تعریف شود تا مشکل دوستان حل بشود. منتها اگر بتوانیم مجوز را بگیریم که بهتر ولی تا آن زمان در حوزه مواد غذایی می توانند کارت بهداشت بگیرند تا محصولاتشان را بتواند در جا و در محل عرضه کند.

صاحب نیوز: یک بخش کار، آموزش به تولید کننده است و بخش دیگر، آموزش مصرف کننده. آموزش به بازار هدف و مصرف کننده چقدر انجام شده و محصولات سالم اقتصاد مقاومتی به مصرف کننده معرفی شده است؟

این تحت عنوان الگوی مصرف مطرح می شود. اینکه مضرات و نحوه مصرف این مواد را گفته باشیم  کاری نشده ولی تحت عنوان طب اسلامی کارهایی انجام شده است. با افرادی که در سطح استان این مباحث را پیگیری کرده اند و  طب اسلامی را ترویج داده اند کارهایی را شروع کرده ایم تا همه این آموزش ها بین خانواده ها برود . ولی در حال حاضر این کار مرحله ابتدایی است.

اصلانی3-768x511

صاحب نیوز: بعنوان یک دستگاه ناظر و حکومتی ، بعنوان پیمانکار کاری را شروع کرده اید؟ و یا اینکه نفرات را تجمیع کرده اید؟

تسهیلات ما رقم پایینی دارد و برای شروع کار ممکن است به صرفه نباشد.  ولی این تسهیلات بخشی از رقم سرمایه گذاری است و خود فرد باید بخشی دیگر را به عنوان سهم آورده در نظر بگیرد. کار تجمعی مشخصی شروع نشده ولی کارگاههای بوده اند که  چند نفر کار را شروع کرده  و موفق هم بوده اند.

اما در مبحث مشارکت،  از لحاظ قانونی ما نمی توانیم سرمایه گذاری کنیم. چون بخشی از  فرآیند اشتغال با ماست و ارائه تسهیلات با بانک مهر اقتصاد. برای این کار هم پیشنهاد داده ایم  شرکت های تعاونی، تسهیلات بگیرند و آن هم مرحله ای ضمن ارائه خدمات و تامین نهاده ها و فروش محصولات

صاحب نیوز: در کدام شاخه های اقتصاد مقاومتی استقبال بیشتر و کدام کمتراست؟

با توجه به اینکه کشاورزی به زمین و آب بر می گردد کمتر استقبال کننده هم دارد. ولی بیشترین استقبال کننده هم با توجه به ماندگاری و سودآوری بیشتر، در صنایع تبدیلی است.

صاحب نیوز : به عنوان سخن پایانی چه مطلب مهمی باقیمانده است؟

یکی از مباحث مهم در اقتصاد مقاومتی، ترویج فرهنگ کار آفرینی است.

ما در حوزه مدیریت خودمان هم  کمیته کارآفرینی داریم که ذیل کارگروه اقتصادی مجموعه بسیج اصفهان فعالیت می کند.این کمیته ۴ برنامه اصلی برای ترویج فرهنگ کارآفرینی پیش بینی کرده است که می تواند یک موج کارآفرینی ایجاد کند.

این ۴ برنامه عبارتند از: افزایش مشارکت در عرصه های اقتصاد مقاومتی، جشنواره برکت و خلاقیت و کارافرینی که طی ۱۲ مرحله اجرا می شود،  ترویج فرهنگ کار آفرینی، توانمند کردن کسب و کار بسیجیان در عرصه فضای مجازی

صاحب نیوز: از وقتی که در اختیار ما قرار دادید سپاسگذاریم.

منبع:صاحب نیوز

همچنین بخوانید:

دیدگاهتان را بنویسید

توجه: از انتشار نظرات توهین آمیز معذوریم.